Pareizi izvēlētas riepas var būtiski uzlabot drošību un automašīnas veiktspēju uz ceļa, tāpēc ir būtiski mainīt riepas, kad tās ir nolietojušās. Riepu nolietošanās pakāpe atkarīga no daudziem faktoriem, tostarp braukšanas stila, ceļa apstākļiem un riepu kvalitātes. Bet vai riepas jāmaina arī tad, ja tām nav nolietojuma pazīmju?
Šajā rakstā izskatīsim, kā noteikt, kad jāmaina auto riepas, un kādas ir svarīgākās pazīmes, kas jāņem vērā, lai saglabātu drošību un optimālu veiktspēju uz ceļa.
Riepu nolietojuma pazīmes
Riepu maiņu vēlams veikt, ja novērojamas riepu nolietojuma pazīmes. Galvenās acīmredzamās pazīmes, kas liecina par nepieciešamību mainīt auto riepas, ir nodiluši protektori vai plaisas, taču tās nav vienīgās. Apskatīsim svarīgākās riepu nolietojuma pazīmes.
Riepu protektora dziļums
Kad protektora dziļums samazinās līdz noteiktam skaitlim (parasti riepas jāmaina, ja protektors ir mazāks par 1,6 milimetriem), tas ievērojami samazina riepas saķeri un līdz ar to drošību uz ceļa, it īpaši sliktos laika apstākļos. Runājot par riepu nolietojuma pazīmēm, ir vērts atcerēties, ka vasaras riepu atļautais minimālais protektora dziļums ir 1,6 mm, bet ziemas riepu atļautais minimālais protektora dziļums ir 4 mm (citās Eiropas valstīs 3 mm). Riepas ar pārāk mazu protektoru var radīt bīstamas situācijas uz ceļa, tāpēc ieteicams tās pārbaudīt katru gadu.
Vecums
Riepu vecums ir būtisks faktors, kas var ietekmēt to veiktspēju un drošību uz ceļa, pat ja protektors vēl nav pilnībā nodilis. Riepas ir izgatavotas no gumijas, kas ar laiku pakļaujas oksidācijas procesam, saules gaismas un klimata ietekmē. Šie faktori var izraisīt gumijas sabiezēšanu, kas samazina elastīgumu un saķeri uz ceļa, it īpaši aukstā laikā. Vecām riepām var rasties plaisas, kas var izraisīt gaisa noplūdi, braucot ar lielu ātrumu. Turklāt vecām riepām var trūkt elastības un izturības, kas ir nepieciešama, lai nodrošinātu labu vadāmību.
Tādēļ, pat ja riepu protektors vēl nav pilnībā nodilis, ir svarīgi ņemt vērā arī to vecumu. Parasti riepas tiek uzskatītas par drošām braukšanai septiņus līdz desmit gadus pēc izgatavošanas datuma. Tāpēc, ja riepas ir vecākas par septiņiem gadiem, īpaši ja tās nav izmantotas regulāri, ir ieteicams apsvērt to nomaiņu uz jaunām riepām, lai nodrošinātu maksimālu drošību uz ceļa.
Kopumā riepu stāvokli ieteicams pārbaudīt reizi gadā. To izgatavošanas datumu var atrast uz riepas sāniem.
Fiziski bojājumi
Jebkādi redzami bojājumi, piemēram, gumijas bojājumi vai plaisas protektorā, var būt pazīme, ka riepas ir jānomaina. Redzamas spraugas protektorā var liecināt par protektora deformāciju vai bojājumiem. Šādi defekti var ievērojami samazināt riepu drošību un veiktspēju.
Ņemot vērā šīs pazīmes, ir svarīgi regulāri pārbaudīt riepas un pievērst uzmanību jebkurām pazīmēm, kas varētu liecināt par nepieciešamību tās nomainīt. Pareiza un laikus veikta riepu apkope ir būtiska, lai nodrošinātu drošu un efektīvu braukšanu.