Autotransporta direkcija (ATD) ceturtdien noslēgusi līgumu ar Čehijas uzņēmumu apvienību "Škoda Transportation – Škoda Vagonka" ("Škoda") par deviņu akumulatoru bateriju elektrovilcienu (BEMU) piegādi 89,409 miljonu eiro vērtībā. Jaunie vilcieni Latvijā nonāks līdz 2029. gadam, tos finansējot no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda un valsts budžeta.
Līgums paredz iespēju nākotnē iegādāties vēl septiņas vilcienu vienības, ja tiks atrasts papildu finansējums.
Kursēs Cēsu un Daugavpils virzienos
Plānots, ka jaunie vilcieni galvenokārt apkalpos maršrutus Rīga–Cēsis un Rīga–Daugavpils, kur tiks izbūvēta nepieciešamā uzlādes infrastruktūra. Ja tiks pasūtītas papildu vienības,
bateriju vilcieni varētu aizstāt lielāko daļu esošo dīzeļvilcienu un nodrošināt satiksmi arī uz Rēzekni un Valmieru.
BEMU vilcieni spēj uzlādēt baterijas gan elektrificētajos posmos, gan īpašās uzlādes stacijās. Ar bateriju uzlādi tie var nobraukt 80–100 kilometru.
Modernāki, ātrāki un ērtāki pasažieriem
Katram jaunajam vilcienam būs divi vagoni ar 188 sēdvietām, tai skaitā 24 pirmajā klasē. Maksimālais ātrums sasniegs 160 km/h (bateriju režīmā — 120 km/h), un
uzlabotais paātrinājums ļaus samazināt braukšanas laiku līdz 25 minūtēm.
ATD valdes priekšsēdētājs Jānis Lapiņš uzsver, ka vilcienos būs klimata kontrole, samazināts troksnis un vibrācijas, USB-C uzlādes un zemās grīdas daļā paredzētas vietas astoņiem velosipēdiem.
Jaunie vilcieni būs pielāgoti visām pasažieru grupām un atbildīs jaunākajām Eiropas piekļūstamības prasībām, tajos būs mūsdienīga apziņošanas sistēma un vietas pasažieriem ar ratiņkrēslu, norāda ATD vadītājs.
Aizstās daļu veco dīzeļvilcienu
Pašlaik neelektrificētajos maršrutos tiek izmantoti 23 dīzeļvilcieni, kas ražoti 1980.–1992. gadā. Deviņi jaunie BEMU aizstās daļu no tiem, un ar papildu pasūtījumu būtu iespējams nomainīt lielāko daļu veco dīzeļvilcienu.
“Škoda” uzvar vienīgā derīgā piedāvājuma dēļ
Elektronisko iepirkumu sistēmas dati liecina, ka konkursa noslēdzošajā kārtā vērtēts tikai “Škoda” piedāvājums — Polijas “Stadler Polska” iesniegtie dokumenti neatbilda prasībām. Pirmajā atlases kārtā piedalījās arī CAF, taču tālāk piedāvājumu neiesniedza.
Finansējums pārdalīts dzelzceļa stiprināšanai
Kopumā jauno vilcienu iegādei un uzlādes infrastruktūrai paredzēti 123 miljoni eiro. Eiropas Komisijas līdzekļi pārdalīti, lai nostiprinātu dzelzceļa lomu reģionālajos pārvadājumos un veicinātu savienojamību.
Aptauja
Par kādu saturu LASI.LV būtu gatavs maksāt?
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Abonē LASI.LV gadam vai kādu no "Latvijas Mediju" periodiskajiem izdevumiem 2026. gadam, un laimē 1500 eiro vai Philips kafijas automātu. Loterijas atļaujas nr. 8744.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.
Ko tu saņemsi:
- Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
- Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
- Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
- Gata Šļūkas karikatūru
- Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu
9.1 °C



















![Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. No senajām saimniecībām sešas ir muzeja pārziņā, bet "Lejasvēveri" un "Jaunvēveri" ir mantinieku privātīpašums. Interneta vietnē "visit.cesis.lv" teikts: "Vēveri ir Piebalgai raksturīga zemnieku amatnieku sētu grupa, kuras vēsture datējama, sākot ar 16. gs. vidu. 19. gs. galvenais peļņas avots Vēveros ir aušana, katrā mājā klaudzēja 2–4 stelles. Sākoties "Mērnieku laikiem" (19. gs. 70.–80. gadi), kad piebaldzēni izpērk zemi no muižas, Vēveros ir izveidojušās astoņas saimniecības. Mūsdienās dabā redzams šo astoņu sētu savstarpējais izkārtojums un apbūve. Lai saglabātu vēsturiski veidojušos kultūrainavu ar senatnīgām sētām, ēkām, ceļiem, koku stādījumiem, Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. [..] Vēveru ekspozīcijā aplūkojama ne tikai tradicionālā piebaldzēnu sētu apbūve, bet arī dažādi amatnieku un zemkopju darbarīki, mūsdienu cilvēkam neierasti mājsaimniecības priekšmeti un lietas. Vēveru kalna augstākajā vietā (226 m virs jūras līmeņa) slejas ap 1875. g. Kalna Vēveru saimnieka būvētās vējdzirnavas. No dzirnavu galerijas un augšējā stāva lieliski redzams Vēveru kopskats un Piebalgas tāles. Vēveros piedāvā meistarklasi maizes cepšanā īstā maizes krāsnī." Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. No senajām saimniecībām sešas ir muzeja pārziņā, bet "Lejasvēveri" un "Jaunvēveri" ir mantinieku privātīpašums. Interneta vietnē "visit.cesis.lv" teikts: "Vēveri ir Piebalgai raksturīga zemnieku amatnieku sētu grupa, kuras vēsture datējama, sākot ar 16. gs. vidu. 19. gs. galvenais peļņas avots Vēveros ir aušana, katrā mājā klaudzēja 2–4 stelles. Sākoties "Mērnieku laikiem" (19. gs. 70.–80. gadi), kad piebaldzēni izpērk zemi no muižas, Vēveros ir izveidojušās astoņas saimniecības. Mūsdienās dabā redzams šo astoņu sētu savstarpējais izkārtojums un apbūve. Lai saglabātu vēsturiski veidojušos kultūrainavu ar senatnīgām sētām, ēkām, ceļiem, koku stādījumiem, Vēveros izveidota Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja lauku ekspozīcija. [..] Vēveru ekspozīcijā aplūkojama ne tikai tradicionālā piebaldzēnu sētu apbūve, bet arī dažādi amatnieku un zemkopju darbarīki, mūsdienu cilvēkam neierasti mājsaimniecības priekšmeti un lietas. Vēveru kalna augstākajā vietā (226 m virs jūras līmeņa) slejas ap 1875. g. Kalna Vēveru saimnieka būvētās vējdzirnavas. No dzirnavu galerijas un augšējā stāva lieliski redzams Vēveru kopskats un Piebalgas tāles. Vēveros piedāvā meistarklasi maizes cepšanā īstā maizes krāsnī."](https://media.lasi.lv/media/cache/article__card__xl__jpeg/uploads/media/image/20251209210945693873f9205a6.jpg)







































































































































































































































