20. martā Latvijas Nacionālā teātra (LNT) Jaunajā zālē gaidāma pirmizrāde Tenesija Viljamsa lugai "Ilgu tramvajs" režisora Pētera Krilova iestudējumā. Blanšas Dibuā lomā – Maija Doveika, Stenlijs Kovaļskis – Jēkabs Reinis. "Ilgu tramvaju" pirmoreiz Alfrēda Jaunušana režijā Nacionālais (tolaik Drāmas) teātris uzveda 1969. gadā un 12 sezonu laikā aktrisei Antrai Liedskalniņai viņas Blanša kļuva par mūža lomu, kas Latvijas Kultūras kanonā ierakstīta kā viena no aktiermākslas virsotnēm.
"Ilgu tramvajs" Latvijas teātros iestudēts daudz, nozīmīgi iestudējumi tapuši teju katru desmitgadi, piemēram, režisors Valdis Liepiņš Dailes teātrī to iestudēja 2000. gadā, Inese Mičule – Jaunajā Rīgas teātrī (JRT) 2013. gadā, bet Valmieras teātrī iestudējums tapa nesen – 2021. gadā – Edmunda Freiberga režijā. Savulaik, piesakot izrādi JRT, Alvis Hermanis izteicies, ka, neiestudēt šo lugu laikā, kad teātrī spēlē spēcīgi aktieri, būtu uzskatāms par grēku.
Beidzot atkal pienākusi Nacionālā teātra kārta. Blanšas lomas tēlotāja, aktrise Maija Doveika, kura bijusi arī idejas virzītāja, cer, ka "Ilgu tramvaja" iestudējumi varētu kļūt par vienu no LNT tradīcijām: "Ja reiz mums ir "Skroderdienas Silmačos", pamazām par tradīciju kļūst sezonu atklāt ar "Pūt, vējiņi!", kāpēc gan lai mūsu teātrī laiku pa laikam netaptu "Ilgu tramvajs"?"
Vai tiesa, ka Blanša bijusi jūsu sapņu loma?
M. Doveika: Tā ir balta patiesība. Tagad šis brīdis pienācis. Jau agrāk esmu teikusi, ka mani piesaista šīs lomas sarežģītība un daudzās lugā ietvertās tēmas. Blanšas loma ir īsts dramatiskās aktrises gardkumosiņš! Noteikti ir daudz līdzīgu lomu, tomēr ne velti pasaules dramaturģijā Blanšas un Stenlija duets tiek uzskatīts par nozīmīgāko, tie nav ne Džuljeta un Romeo, ne vēl kāds cits. Protams, uz šīs apaļās zemeslodes ne tuvu neesmu vienīgā aktrise, kurai Blanša bijusi sapņu loma.
Kā radās šis iestudējums, kā satikāties ar režisoru Pēteri Krilovu?
Lai gan Blanšu vēlējos spēlēt jau vairākus gadus, nekas nenotiek ne par ātru, ne par vēlu. Jāatzīst, durvis arī pati ar kāju mazliet atspēru, bet tas neveidoja konfliktsituāciju, drīzāk otrādi – teātrī saslēdzāmies harmoniskā vienprātībā, kad, kā un kādā kompānijā radīsim.
Biju arī tā, kura uzrunāja režisoru Pēteri Krilovu, jo likās, ka nelielā spēles laukumā ar psihoreālistiskiem spēles noteikumiem tieši viņš varētu būt tas, kurš šīs ļoti sarežģītās lomas palīdzētu atklāt visefektīvāk. Turklāt Pēteris ir pedagogs un aktieriem laiku pa laikam tik veselīgi nonākt saskarsmē ar režisoru pedagogu, jo viņš atgādina, kā, strādājot pie lomas, var darboties tavi paša mehānismi. Tas ir ik pa brīdim nepieciešams barojošs process, jo bieži aktiera darbs tikai paģēr resursus, bet nebaro.
Krilova izglītība ir kino režsors, viņš brīnišķīgi strādā psihoreālistiskajā stilā, un šajā ļoti "feikajā" vietā – teātrī – Pēteris māca iegūt lielu patiesīgumu, dzīvu dialogu un valodu. Psihoreālismā veidota arī pati luga, tāpēc iestudējumā respektējam dižu autoru visās viņa prasībās. Respektējam arī laiku, kurā notiek lugas darbība, turklāt mūsdienās tās problemātika vairs neizskanētu tādā veidā kā lugas sarakstīšanas brīdī (1947). Šodienas cilvēkiem daudzas minētās problēmas liktu vien pavīpsnāt, bet tolaik daža no tām izvērtās par īstu traģēdiju. Tas bija laiks, kad liela nozīme bija sociālām un hierarhiskām lomām, tās nebija pieņemts pārkāpt, tāpēc vientuļa sieviete, kura palikusi bez mājām un darba, nozīmēja ko pavisam citu nekā šodien.
Un vēl – savā ziņā Jaunā zāle ir Pētera Krilova zāle, jo viņš bija pirmais, kurš savulaik ieteicās, ka tajā noliktavas telpā nevajadzētu būt mantu glabātavai, bet zālei!