Papildus zināmajiem iekšdedzes dzinēja (benzīna, dīzeļdegvielas) transportlīdzekļiem tirgū ir pieejama videi draudzīgāka alternatīva – elektromobiļi. Kā par visu svešo, arī par elektroauto sabiedrībā pastāv dažādi uzskati. Autovadītāji, kas par elektromobili pārliecinājušies, uz šo transportlīdzekli raugās citādi.
Kāpēc piedalās satiksmē zaļāk
Kā ģimenes pirmo elektromobili Iekšlietu ministrijas Radiokomunikāciju nodaļas IKT departamenta vadītājs Artūrs Paulauskis izvēlējies 2019. gadā Amerikā ražoto Tesla Model 3 Long Range ar pilnpiedziņas (4 x 4) sistēmu.
Par šāda transportlīdzekļa iegādi Artūrs domājis, kopš pirmo reizi izbraucis ar draugam piederošo Tesla Model 3, saprotot, cik viegli braukt ar šādu auto. Ar pilnu uzlādes ciklu var nobraukt aptuveni 300 kilometru, kas ikdienas vajadzībām ir pietiekami.
Kā lielāko plusu Artūrs izceļ minimālo elektroauto apkopi – nav nepieciešama eļļas, filtru un citu detaļu nomaiņa atšķirībā no iekšdedzes dzinēja automobiļiem. Tāpēc priekšroka dota zemās uzturēšanas izmaksām un iespējai neizmantot degvielu.
Ar valsts atbalstu
Jaunās automašīnas iegāde tika rūpīgi vērtēta, plānojot finanšu līdzekļus un lūkojot, kādu atbalstu var sniegt valsts. Izvērtējot budžetu lietotas automašīnas iegādei, Artūrs nav vēlējies iztērēt vairāk par 15 000 eiro no privātajiem līdzekļiem.
3350 eiro ģimene saņēmusi no Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII). Papildu finansējums – 2000 EUR – iegūts, pārstrādei nododot nokalpojušo iekšdedzes dzinēja automobili Audi A3, ko ģimene izlēmusi turpmāk neizmantot. Pilno summu – 5350 EUR – varēja saņemt, ja gada laikā pēc vecā automobiļa nodošanas pārstrādei tiek iegādāts lietots elektromobilis. Artūrs atzīst, ka valsts piešķirtais atbalsts motivējis iegādāties elektroauto.
Pēc finansējuma saņemšanas 2024. gada oktobrī ģimene vērsusies pie automašīnu pārdevēja, lai iegādātos transportlīdzekli, kura kopsumma nepārsniedz 21 000 eiro. Novembra vidū apstiprināts pirkums, un jau decembrī visa nepieciešamā dokumentācija bijusi sagatavota.
Sākumā nedaudz skeptiski
Artūrs stāsta, ka ģimene nav bijusi vienisprātis par elektromobiļa iegādi, jo braukšana var būt nedroša lielās jaudas dēļ (ap 450 ZS jeb 340 kW).