Lai noskaidrotu patērētāju iepirkšanās paradumus un iespējamo rīcību, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (LBTU) zinātnieku grupa veic pētījumu un aicina piedalīties aptaujā Latvijas iedzīvotājus, informē LBTU pārstāve Lana Janmere.
Uzskaitot potenciālos ieguvumus lielveikalu darba laika ierobežošanā, LBTU pētniece Līga Proškina atzīmēja, ka viens no argumentiem tirdzniecības darba laika ierobežojumiem tiek minēts labāks darba un privātās dzīves līdzsvars gan tirdzniecības sfērā nodarbinātajiem, gan iedzīvotājiem kopumā. Tāpat tie varētu veicināt mazo vietējās pārtikas ražotāju un tirgotāju darbību, jo varētu būt sagaidāms starpnieku uzcenojuma samazinājums vietējiem pārtikas produktiem un būtu plašāka to pieejamība, kā arī tiktu nodrošināta vietējā tūrisma un izklaides vietu uzņēmumu darbība.
Latvijā diskusijas par iespējamo lielveikalu un tirdzniecības centru darba laika ierobežošanu vai slēgšanu svētdienās ir aktualizētas vairākkārt, tomēr atsaucību šāds ierosinājums līdz šim nav guvis, norādīja pētniece, piebilstot, ka pašreizējā situācija ar strauji pieaugošajām pārtikas produktu cenām liekot izvērtēt visas iespējas mazināt pārtikas cenas, tostarp izvērtēt, vai lielveikalu darba laika ierobežojumi var veicināt Latvijas mazo un vidējo pārtikas ražotāju produkcijas realizāciju, to konkurētspēju un iespējamu kopējo pārtikas cenu samazinājumu.
Diskusijas Latvijā saistītas ar norisēm citās valstīs, kurās lielveikalu darba laika ierobežojumi un slēgšana svētdienās tiek vērtēti pretrunīgi.
Vairākās Eiropas valstīs jau ieviesti noteikumi, kas regulē mazumtirdzniecības veikalu darba laiku, – daļā valstu, piemēram, Francijā un Lielbritānijā, lielveikalu darba laiks brīvdienās ir vien dažas stundas, kamēr Polijā, Vācijā, Austrijā, Spānijā, Beļģijā, Slovākijā, Grieķijā, Šveicē un Norvēģijā lielveikali svētdienās ir slēgti. Šo valstu sarakstam ar šī gada 1. jūliju ir piepulcējusies arī Horvātija.
Pētniece atzīmē, ka lielveikalu darba laika ierobežojumi lielai daļai sabiedrības liktu mainīt ieradumus par iepirkšanās vietas un iepirkšanās laika izvēli. "Tāpēc informācija par Latvijas iedzīvotāju pārtikas piegādes paradumiem ļaus apzināt reālo situāciju un rast piemērotākos risinājumus mazumtirdzniecības sektorā, lai veicinātu dažāda lieluma pārtikas tirgotāju konkurētspēju," par pētījumu skaidroja Proškina.