Latvijā, kā zināms, ir vesela viena ietekmes aģente. Tā ir Ždanokas kundze, par kuru Valsts drošības dienests 2024. gada februārī ierosinājis krimināllietu un, ar nedabisku ātrumu rīkojoties, pēc sešiem mēnešiem, jūlijā, viņas dzīvoklī izdarītajā kratīšanā atklājis komjauniešu nozīmīti, Putina ģīmetni un kaut ko tamlīdzīgu.
Ždanokas gadījums bija viens no deputātu virknes Eiropas Parlamentā, par kuriem vairāku valstu specdienesti izpilināja informāciju kā par Krievijas apmaksātiem ietekmes aģentiem. Tas neapšaubāmi ir būtiski. Taču no Latvijas viedokļa viņas izolētais gadījums ir epizodiska karikatūra, nevis reālistiska ainava par to, kas notiek mūsu valstī.
Vidējam miermīlīgam pilsonim absolūti neiespējami iedomāties naudas un rīcības daudzumu, kādu lielvalstis iegulda sev ģeopolitiski interesantā teritorijā, lai ietekmētu sabiedrisko domu un politisko rīcību.
Ietekmes aģenti ir trīs veidu un starp šiem veidiem robežas ir izplūdušas.
Vervētie ietekmes aģenti
Tos vervē uz kompromata, šantāžas vai finansiālas intereses pamata par visu kopā. Piespiest publisku personu darboties pretēji valsts interesēm vai izdarīt pakalpojumu citas valsts interesēs ir visai viegli, ja šāda tipa persona ir publiska reputāciju un nākotnes perspektīvu graujoša scenārija priekšā. Tipisks piemērs ir informācija par krimināli sodāmu nodarījumu vai, teiksim, video, kurā persona ir kompromitējošā situācijā. Vai pavisam nesenā pagātnē – seksuālā orientācija. Šeit cepuri nost Edgara Rinkēviča priekšā, kurš periodā, kad vēl nefotografējās ar kaķīšiem, eleganti iznāca no skapja un, kā atzina novērotāji, pat uz tā pakāpās, atņemot jebkādu iespēju ar sevi manipulēt šajā tēmā.
Visbiežāk, bet ne ekskluzīvi, vervētie ir tieši politiskie aģenti un aģenti ietekmes pozīcijās valsts dienestos un pārvaldē.
Latvijas gadījumā, kur politiskās maiņas un rotācijas ministrijās ir parasta prakse, efektīvāk ir vervēt augsti stāvošus ierēdņus. Vāja, kļūdaina, traumējoša politika jebkurā sfērā – tautsaimniecībā, iekšlietās, izglītībā, kultūrā – būtībā jebkur, ir šo aģentu darbības lauks. Vervēšanas fakts ir ļoti grūti pierādāms un dabiski, ka tāpat kā jūs, es varētu nosaukt virkni redzamu personu no augstiem krēsliem, kas veikli pārsēdušies ar Krievijas naudu, gāzi, informācijas un drošības biznesos, kas rada nopietnus secinājumus par darbību brīdī, kad viņi atradušies valsts amatos. Latvijas premjerministrs, kam sīkā riksī pilnā zālē pieskrien klāt pats Putins un kuram pēc brīža tiek vieta pie Latvijas, bet īstenībā Krievijas gāzes, Valsts kancelejas vadītāja vai Iekšlietu ministrijas valsts sekretāre, kuras raķetē uz līdzīgām siltām vietām – tas viss veido ainavu, kurā ir daudz trauksmainu sarkanu karodziņu.
Kultivētie aģenti
Tas ir otrs aģentūras veids. Lūk, dažas profesijas un aktivitāšu veidi, kuri specdienestiem ir īpaši interesanti.
1) Mediji. Te aģenti darbojas mediju organizācijās vai viņiem ir nozīmīga ietekme uz mediju kanāliem. Viņi var veidot sabiedrisko domu, izplatīt prpagandu vai dezinformāciju, ietekmējot ziņu stāstu, rakstu un saturu.
Viņu mērķis ir mainīt sabiedrības uztveri un radīt labvēlīgu vidi savu vadītāju mērķiem.
Piemēri ir žurnālisti, redaktori un mediju vadītāji, bet atlase ir pēc efektivitātes principa. Ierindas žurnālists ir neinteresants, bet persona, kas nosaka redakcionālo politiku vai ir medija seja, ir iekārojams kandidāts.
2) Nevalstiskā un kultūras vide. Šie aģenti ietekmē kultūras un sociālās institūcijas, piemēram, izglītības sistēmas, nevalstiskās organizācijas, reliģiskās organizācijas, arodbiedrības un ietekmīgas sociālās grupas. Viņu mērķis ir netieši veidot kultūras normas, vērtības un sabiedrisko domu, bieži vien veicinot ideoloģijas, sponsorējot kultūras pasākumus vai atbalstot kustības, kas atbilst viņu vadītāju interesēm.
3) Akadēmiskās vides aģenti. Sociālajās zinātnēs viņi ir tie, kas lielā mērā ideoloģiski programmē studentus, vienlaikus viņi ir viedokļu paudēji gan publiskās platformās, gan akadēmiskā vidē.