Overcast 8.2 °C
P. 07.11
Helma, Lotārs
SEKO MUMS
Reklāma
Ieva Putniņa. "Gājiens", 2025.
Ieva Putniņa. "Gājiens", 2025.
Foto: Publicitātes

Dzīvības kopējā un galvenā tendence ir turpināties un eksistēt, neskatoties uz ārkārtējiem vai ārkārtas jeb izņēmuma stāvokļiem apkārt, intelekta pakāpi vai erudīcijas līmeni. Pastāvīgs eksistenciālais apdraudējums ir pieredze, kas ne tikai iedarbina primārus pašsaglabāšanās instinktus, bet paradoksālā kārtā stimulē jaunradi, mudinot uz savu un svešu starpstāvokļu izpēti. Tas turklāt raisa neviltotu interesi par pašu dzīvību kā formu un procesu, turklāt māksliniekam dota spēja komunicēt visas šīs pieredzes tieši un nesaudzīgi caur saviem darbiem.

Reklāma

Cēsu Mākslas festivāls kā vasaras sezonas lielākā mākslas un kultūras norise Latvijā apmeklētājiem arī šogad sarūpējis saturīgu programmu, un, lai gan tieši festivāla mākslas puse atstāj mazuma piegaršu, tomēr centrālā izstāde "Kailā dzīvība" apkopojusi izteiksmīgus laikmetīgās mākslas autorus un darbus.

Par izstādes galveno tēmu izvēlēta cilvēka dzīvības būtība un tās trausluma apcere. "Izstāde rosina pārdomas par dzīves pieredzi ikdienā un brīžos, kad zaudēta kontrole slimības, militāru konfliktu vai smagu emocionālu satricinājumu apstākļos. Tā atgādina, ka aiz ideoloģijām, sociālām struktūrām un kultūras uzslāņojumiem vienmēr paliek cilvēks – dzīvs, ievainojams, elpojošs. 

Dzīvība izstādē tiek aplūkota kā trausla un neaizsargāta realitāte, kas eksistē gan miera apstākļos, gan globālā apdraudējumā" – tā izstādi raksturojuši tās veidotāji: kurators Igors Gubenko un apvienība "Mākslas birojs".

Anna Egle. "Staro" (pa kreisi), "Acs" (pa labi), 2025.

Kopumā izstādē pārstāvēti deviņi mākslinieki un viena mākslinieku apvienība – Anna Ceipe, Anna Egle, Ieva Putniņa, Vika Eksta, Krišs Salmanis, Anna Maskava, Ieva Kraule-Kūna, Ieva Raudsepa, Janina Sabaļauskaite un ukraiņu mākslinieku kolektīvs "Open Group". Izstāde nav liela un apjomīga, toties teju puse no izstādē redzamajiem darbiem ir jaundarbi, tapuši īpaši šim projektam – jāpiezīmē, cik svarīgi ir, lai māksliniekam būtu iespēja radīt tiešā dialogā un sasaistē ar projekta koncepciju. Vērā ņemams fakts, ka ekspozīcijas iekārtojumu un scenogrāfiju veidojušas mākslinieces – Anna Ceipe, kuras darbs arī skatāms izstādē, un Hanele Zane Putniņa.

Izstādes ievads, kas paveras skatītājam jau ārpus ekspozīcijas telpām Vecajā alus brūzī, ir Annas Egles biomorfisku skulptūru grupa – smalku, vijīgu līniju sirreālistiski veidojumi, kas artikulē hibriditāti. Ārtelpas skulptūras "Sirds mājiens" fonā pašreiz, iespējams, tikai sakritības pēc, lasāms iepriekš tapušas Sarmītes Māliņas un Kristapa Kalna izstādes nosaukums "Mīlestība nekad nebeidzas". Darbs ticis radīts īpaši izstādei, un tajā māksliniece aicina izvērst savu skatījumu un priekšstatus par sirds orgānu un tā funkcijām. Zīmīgi, turpat blakus iekštelpā esošais Kriša Salmaņa video darba skaņas pavadījums atgādina ritmiskus pukstus – izstādes darbi zināmā mērā viens otru papildina, pārtopot un dodot mājienus, tādējādi akcentējot kopējo naratīvu.

Salmaņa video instalācija "Skilando" pirmajā mirklī atsauc atmiņā Katrīnas Neiburgas darbu "Solitude" – lēni slīdoša kamera fiksē dažādu plakņu un dimensiju virkni, savukārt video atainotā telpu pamestība sasaucas ar brūža telpām, lai gan izstāde būtu drīzāk skatāma kārtīgā izstāžu zālē, nevis pamestības noskaņās. Tāpat kā Egles skulptūru sirreālie "ķermeņi", arī Salmaņa video daudzšķautnainās dimensijās klejo kāda hibrīdbūtne.

Šo pamestības noskaņu un robežtelpu tēmu turpina Ievas Raudsepas videodarbs un plakāti "Drudzī rēgojas", kurā uzsvērts tieši starpstāvoklis un nefiksētā, nepiesaistītā identitāte.

Reklāma
Reklāma

Viens no izstādes izteiksmīgākajiem darbiem ir Ievas Putniņas "Gājiens", kurā ar sev raksturīgo pārpasaulīgi sirreālistisko skatījumu māksliniece atainojusi dabas nostūri, kas burtiskā nozīmē iziet ārpus gleznas rāmjiem, sakņu piena peļķē veldzējot akmens ežu skulptūras.

Satikšanos ar savu tumšo pusi piedāvā Ieva Kraule Kūna un "Velni manās plaukstās" – Kūna, izmantojot laikmetīgās keramikas formu, rada aizsaules cienīgu noskaņu inscenējumu.

Baudas un ķermeniskās intimitātes apziņu pētī mākslinieces Anna Maskava un Janina Sabaļauskaite, abas caur fotogrāfiju fiksējot gan ķermeniskās pieredzes, gan, Sabaļauskaites gadījumā, – paceļot arī sociāli nozīmīgu, bet šķietami tabuētu fiziskās nespējas sasaisti ar seksualitāti. Analogu melnbaltu fotogrāfiju sērija, kas tapusi laikā no 2024. līdz 2025. gadam, papildināta ar atklātiem attēloto cilvēku aprakstiem par savu seksualitātes apziņu, baudas formām un intimitātes alkām. Turpat līdzās Annas Maskavas digitālais fotodarbs "Senču ķermenis #14" ir kā veltījums pirmatnējai seksualitātes izpausmei, foto sekvenču kadrus izstādes atklāšanā papildinājusi arī ķermeniska un atkailināta performance, kuru izstādes veidotāji sola atkārtot.

Stopkadru ritmiskā sekvence, nu jau fiksēta no video materiāliem, skatāma arī izstādi noslēdzošajā Vikas Ekstas darbā "Satikšanās" – Igors Gubenko uzsver, ka šis darbs Latvijas laikmetīgajā mākslā unikāls ar savu tiešumu, atklātību un maksimālu detalizācijas pakāpi, fiksējot mākslinieces pašas dzemdību pieredzi: "Caur sāpēm varam pārliecināties, ka esam dzīvi – mēs esam lemti just gan prieku, baudu, gan arī sāpes, ciešanas, un ar pārējiem dzīvniekiem mūs tas drīzāk satuvina. Akcents uz dzīvību mums parāda, ka neesam vienīgie, kas jūt sāpes." Ekstas ekspozīcija jau reiz izstādīta mākslas galerijas "Alma" telpās 2023. gadā. Iemīlēt savas sāpes un tām atvērties aicina arī māksliniece Anna Ceipe, kuras stikla un medicīnisku objektu instalācija, turpinot izstādes kopējo kompozīciju, telpā iekārtota līdzās Ekstas darbam, ievadot skatītāju dzīvības uztveres taustāmākā formā, proti, fizisku izjūtu stāstījumā. Pati māksliniece kādā intervijā atklāj, ka līdz darba koncepcijai arī nonākusi tieši caur personīgo ķermenisko pieredzi.

Reizē ekspozīcijas daļa, taču pēc iepriekš izziņota izrādīšanas laiku grafika atsevišķi skatāma Cēsu koncertzāles kinoteātrī ir ukraiņu mākslinieku apvienības "Open Group" (Jurijs Bilejs, Pavlo Kovačs, Antons Varga) darbs jeb interaktīvā videoinstalācija "Atkārtojiet pēc manis" ("Repeat after me", 2022). Tas mākslas skatītājam varētu būt jau zināms – tieši ar šo darbu 2024. gadā Polija tika pārstāvēta 60. Starptautiskajā Venēcijas mākslas biennālē. Šis darbs iespiedies atmiņā kā viens no izteiksmīgākajiem – tajā Austrumukrainas bēgļi, civiliedzīvotāji, izdzīvojuši pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma sākuma, atveido dažādu militāro ieroču skaņas. Darba dramatisms slēpjas arī faktā, ka šī videoinstalācija veidota pēc karaokes principa – tā aicina arī skatītāju šīs skaņas atkārtot.

Izstādes autori iedvesmu raduši ne tikai savā personīgajā pieredzē, bet arī filozofu lasījumos, Žils Delēzs, Džordžo Agambena, Žaks Deridā, Rozi Braidoti, taču kurators uzsver – lai izstādi skatītu un piedzīvotu, īpašas iemaņas un filozofisku darbu lasīšanas pieredze ir apsveicama, taču nav nepieciešama un noteikti nebūs izšķirošais faktors, lai ekspozīciju varētu baudīt. Igors Gubenko atzīst, ka ideālais izstādes apmeklētājs drīzāk būtu tāds, kurš gatavs ne tikai skatīties un vērot mākslas darbus, bet arī veltīt savu laiku, uzmanību un pacietību anotācijām un mākslas darbu pavadošajiem tekstiem: "Tā spilgtā māksla, kas apkopota, ko mākslinieki sarūpējuši, tā runā arī pati par sevi, bet pavadošie teksti varbūt dod kaut kādu citu slāni, citu rāmi," skaidro Gubenko.

Šajā gadījumā varu tikai piekrist kuratoram un rosinātu izstādes apmeklējumam atvēlēt pienācīgu laiku – izstādē ir gan objekti, gan fotogrāfijas un video darbi, skulptūras un gleznas, jābūt vērīgam, lai nepalaistu garām nozīmīgas detaļas. Tiesa, izstādi var baudīt, arī anotācijas nelasot un mākslinieku koncepcijās neiedziļinoties, tomēr tieši apraksti spēj palīdzēt uztvert mākslas darba būtību, tie paplašina izpratni arī par visu izstādi kopumā, bieži vien ļaujot izprast arī attiecīgo kontekstu.

"Mans ieteikums – laba izstāde pelnījusi, lai to redz vismaz divreiz. Protams, skatītājiem un kritiķiem jāspriež, vai šī izstāde ir laba," pauž kurators Gubenko.

"Kailā dzīvība" ir smeldzīgi atklāta, vietām liek justies "neērti" un noteikti rosina eksistenciālas pārdomas. Vai tā tiešām jāredz vairākas reizes, būtu jāspriež pēc vismaz viena apmeklējuma.

Izstāde "Kailā dzīvība" Cēsu vecajā alus brūzī apskatāma vēl līdz 30. augustam.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Abonē LASI.LV gadam vai kādu no "Latvijas Mediju" periodiskajiem izdevumiem 2026. gadam, un laimē 1500 eiro vai Philips kafijas automātu. Loterijas atļaujas nr. 8744.

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
2026akcija2

AKCIJA!

Abonē 2026. gadam, vari laimēt 1500 EUR vai kafijas automātu.

ABONĒ ŠEIT

AKCIJA!

Abonē 2026. gadam, vari laimēt 1500 EUR vai kafijas automātu.

ABONĒ ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma