Sunny 6.3 °C
P. 25.04
Bārbala, Līksma
SEKO MUMS
Reklāma
Nafta.
Nafta.
Foto: Shutterstock / Latvijas Mediji

ASV prezidents Donalds Tramps vienā no savām pirmajām uzrunām pēc kļūšanas par prezidentu izteica apgalvojumu, ka Eiropa importē no Krievijas naftu un gāzi par lielāku summu, nekā tā sniedz palīdzību Ukrainai. Šo apgalvojumu ar varenu apetīti norija arī dažādi, tostarp Eiropas, populistiskie spēki, kas to nereti joprojām tiražē savās uzrunās. Taču – vai tas tiešām atbilst patiesībai?

Reklāma

Atbilde nav viennozīmīga

"Diemžēl Eiropa ir iztērējusi vairāk naudas, iegādājoties Krievijas naftu un gāzi, nekā sniegusi palīdzību Ukrainas aizsardzībai," ASV kongresam paziņoja D. Tramps.

Tas ir viens no viņa daudzajiem pretrunīgajiem paziņojumiem. Šī apgalvojuma patiesuma vērtējums atkarīgs no tā, kas tieši tiek saprasts ar Eiropu, – vai runa ir par Eiropas Savienības 27 valstīm, vai arī šis jēdziens aptver arī ES neietilpstošās valstis, tādas kā Lielbritānija, Šveice un Norvēģija. Trīs minētās ir maz atkarīgas no Krievijas energoresursiem un tos neieved nemaz vai ieved minimāli, bet ir sniegušas būtisku palīdzību Ukrainai.

Kopumā kopš 2022. gada 24. februāra, kad sākās Krievijas iebrukums Ukrainā, Eiropas Savienības valstis ir nopirkušas Krievijas energoresursus par 206 miljardiem eiro – naftu par 103 miljardiem eiro, bet dabasgāzi – par 99 miljardiem. Papildus tam – par četriem miljardiem eiro vēl arī ogles. Vienlaikus Eiropa kopumā, ieskaitot Lielbritāniju, Norvēģiju un Šveici, ir piešķīrušas palīdzību Ukrainai par 247 miljardiem eiro – 132 miljardi no šīs summas jau izlietoti, bet 115 miljardi vēl gaida savu brīdi, jo daļa šīs summas paredzēta Ukrainas atjaunošanai pēc kara.

Tātad – ja vērtē tikai pirmo summu, jau izlietoto palīdzību, tad Trampa apgalvojums ir patiess, taču, ja ņem vērā arī piešķirto, bet vēl neizmantoto palīdzības summu, – nepatiess.

Jāpiebilst, ka Ukrainai sniegtās palīdzības apjoma vērtējumi atšķiras – Eiropas Komisijas dati liecina, ka ES dalībvalstu sniegtā kopējā finanšu, militārā un humanitārā palīdzība Ukrainai tiek lēsta 149 miljardu eiro apmērā. Taču Ķīles Pasaules ekonomikas institūts, kas pēta pasaules sniegto atbalstu Ukrainai, ES valstu devumu šajā palīdzībā vērtē augstāk – 202,6 miljardu eiro apmērā. Ķīles institūta vērtējumā ES neietilpstošās valstis – Lielbritānija, Norvēģija un Šveice – sniegušas palīdzību Ukrainai par 45 miljardiem eiro, tādējādi kopējā Eiropas palīdzības summa sasniegusi 247 miljardus eiro.

Sankcijas energoresursu jomā – neefektīvas

Somijas pētījumu organizācijas "Enerģijas un tīra gaisa pētījumu centrs" ("Centre for Research on Energy and Clean Air" jeb CREA) analīze liecina, ka kopš iebrukuma sākuma Ukrainā Krievijai, neskatoties uz Rietumu pasaules centieniem ierobežot tās energoresursu eksportu, izdevies pārdot pasaulei energoresursus par 847 miljardiem eiro. Te jāatzīmē, ka pasaules ietekmīgākās valstis no paša kara sākuma ir ļoti negribīgi vērsušas sankcijas pret Krievijas naftas eksportu, jo Krievija pasaules tirgum piegādā apmēram 10% no visas patērētās naftas. Ja šis daudzums pēkšņi pazustu no globālā energoresursu tirgus, tas izraisītu ļoti būtisku naftas cenas celšanos, saskaņā ar dažādiem aprēķiniem – vismaz 50% vai lielākā apmērā, jo citas valstis īsā un pat vidējā termiņā nespētu to aizstāt.

Tā kā citu fosilo energoresursu cenas bieži vien ir piesaistītas naftas cenai, krasi celtos arī to cenas. Ņemot vērā, ka pirmajā kara gadā (2022. g.) lielā mērā Krievijas apzinātas politikas rezultātā Eiropa piedzīvoja gāzes deficītu un cenu šoku, šo piesardzību var arī saprast. 2022. gadā gāzes cenas Eiropas Savienības lielākajā dabasgāzes tirdzniecības centrā – Nīderlandes gāzes biržā TTF – savā maksimuma brīdī sasniedza 339 eiro par megavatstundu. Salīdzinot ar 2021. gada gāzes iepirkuma cenām, kas bija apmēram 27 eiro/MWh, tas bija gandrīz 13 reizes liels cenas pieaugums.

Kā Krievija apiet naftas sankcijas?

Veiksmīgi turpināt naftas eksportu Krievijai izdodas, pārorientējoties uz citiem eksporta tirgiem. Tā, piemēram, 74% no naftas eksporta ienākumiem šobrīd Krievija gūst no trijām valstīm – Ķīnas, Indijas un Turcijas. Šīs valstis nekad nav pievienojušās ne G7 valstu organizācijas, ne ASV vai ES ieviestajām sankcijām pret Krievijas energoresursu eksportu. 

Reklāma
Reklāma

Savukārt šajās valstīs pārstrādāto naftu jau kā ķīniešu, indiešu vai turku benzīnu, dīzeļdegvielu vai citus naftas produktus pērk pārējās pasaules valstis. 

Krievijas naftas eksports uz šīm valstīm notiek ar t.s. tankkuģu "ēnu flotes" palīdzību. Šīs flotes kuģi bieži izmantojuši paņēmienu – starptautiskajos ūdeņos, kur nevienai valstij nav tiesību tos kontrolēt, šie kuģi, izslēdzot Globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) transponderus, nostājas viens otram blakus un pārlej zināmu naftas daudzumu no viena kuģa otrā, sajaucot Krievijas naftu ar citas valsts eksportējamo naftu, kuru tie pārvadā. Šādi kļūst grūti pat ar ķīmisko analīžu palīdzību noteikt, kādas valsts izcelsmes nafta tiek izkrauta gala ostā, un tas palīdz apiet pret Krievijas naftas eksportu vērstās sankcijas.

Pret šādām darbībām pasaule efektīvi ir vērsusies tikai 2025. gadā, veselus trīs gadus pēc kara sākuma. Šī gada 10. janvārī aizejošā ASV prezidenta Džo Baidena administrācija savas darbības pēdējās dienās izsludināja sankcijas pret 183 identificētiem "ēnu flotes" tankkuģiem. Tas nozīmēja, ka ostām un uzņēmumiem, kas apkalpotu minētos tankkuģus, būtu jārēķinās ar to, ka ASV sankcijas vērsīsies arī pret tiem. Taču "ēnu flotes" tankkuģu skaits tiek lēsts ap 700 vienību liels, un vismaz pagaidām nešķiet, ka D. Trampa administrācija gatavojas turpināt identificēt un sankcionēt citus "ēnu flotes" kuģus.

Kā Krievija eksportē gāzi?

Lai gan dabasgāzes eksports no Krievijas nekad nav bijis pakļauts sankcijām, tomēr to krasi samazināja divi notikumi – pirmkārt, Krievijas prasība norēķināties par gāzi rubļos, ko ES valstis noraidīja, uzskatot tās par vienpusējām prasībām izmainīt esošos gāzes iepirkuma līgumus. Pēc šo prasību izvirzīšanas vairums ES valstu, tostarp arī Latvija, nolēma pārtraukt iepirkt Krievijas cauruļvadu gāzi. Tā rezultātā tika apturēta caur Baltkrievijas un Polijas teritorijām izbūvētā gāzesvada "Jamala–Eiropa" darbība. Otrs notikums, kas ierobežoja dabasgāzes eksportu, bija Baltijas jūrā izvietotā dabasgāzes eksporta cauruļvada "Nordstream" uzspridzināšana 2022. gada septembrī. (Cieta viens no diviem "Nordstream" cauruļvadiem.) Jāpiezīmē, ka uzspridzināšanas brīdī šajos cauruļvados gan atradās gāze, bet tās transportēšana uz Vāciju bija pārtraukta. Pirmo reizi to pārtrauca uz 10 dienām 2022. gada jūlijā apkopes darbu dēļ, bet otru reizi – tā paša gada 31. augustā, arī aizbildinoties ar apkopes darbiem. Līdz pat gāzesvada uzspridzināšanai tas nebija atsācis darbību. Jāpiezīmē, ka dabasgāzes eksports caur Krievijas agresijas upura – Ukrainas – teritoriju turpinājās līdz pat 2025. gada 1. janvārim. 

Šobrīd vairākas Eiropas valstis turpina saņemt Krievijas gāzi pa vienīgo vēl funkcionējošo gāzes cauruļvadu "Zilā straume" ("Blue Stream") Melnajā jūrā. 

Tā visa rezultātā Krievijas cauruļvadu dabasgāzes eksports uz Eiropu no pirmskara apmēram 45% no visa ES dabasgāzes patēriņa sarucis līdz apmēram 18% ES gāzes patēriņa.

Faktu, ka lielākie panākumi Krievijas energoresursu eksporta ierobežošanā gūti jomā, pret kuru nekad nav tikušas vērstas nekādas sankcijas, bet viss noticis, pateicoties galvenokārt pašas Krievijas destruktīvajām darbībām, jāvērtē ar ironiju.

Tiesa, Krievija ir atradusi daļēju pretlīdzekli šim ienākumu kritumam sašķidrinātās dabasgāzes izskatā, uz kuru kara gados pārorientējusies Eiropas Savienība. Pret šo jomu tika vērstas daļējas sankcijas kara trešajā gadā – ES valstīm ir atļauts Krievijas sašķidrināto gāzi ievest, taču nav atļauts to tālāk pārdot citiem. Šīs sankcijas daļēji tiek apietas ar sašķidrinātās dabasgāzes eksporta mehānismu palīdzību. Proti, sašķidrinātā dabasgāze tiek izkrauta nozīmīgākajos ES gāzes termināļos Beļģijā, Ziemeļfrancijā un Spānijā un pēc regazifikācijas procesa iekļaujas vispārējā ES gāzes plūsmā. Metāna molekulai, kas ir dabasgāzes galvenā sastāvdaļa, atšķirībā no siera vai gaļas gabala pārtikas veikalā nevar piespraust karodziņu ar izcelsmes valsti, tādēļ pēc iekļūšanas kopējās ES gāzes plūsmās nošķirt, kuras valsts gāze kur nonāk, ir sarežģīti. Tieši šādi, visticamāk, Krievijas gāze 2024. gadā nonākusi arī Latvijā, jo saskaņā ar "Enerģijas un tīra gaisa pētījumu centra" datiem 2024. gadā Latvija iepirkusi Krievijas energoresursus par 50 miljoniem eiro.

Pērk arī Krievijas metālu

Jāpiebilst, ka arī citās jomās kara laikā sadarbība starp ES un Krieviju ir turpinājusies. Piemēram, neskatoties uz sankcijām, Eiropas Savienība 2024. gadā no Krievijas importējusi dzelzs un tērauda izstrādājumus 2,5 miljardu eiro (2,7 miljardu ASV dolāru) vērtībā, liecina Ukrainas rūpniecības, kalnrūpniecības un metālu nozares ekspertīzes centra ziņojums. "Pagājušajā gadā ES no Krievijas importēja 5,34 miljonus tonnu dzelzs un tērauda izstrādājumu," teikts ziņojumā. Saskaņā ar šo informāciju Krievijas tērauda ražotāji var eksportēt uz ES tirgiem arī laikā, kad notiek pilnvērtīgs iebrukums Ukrainā, jo sankcijas ir vājas. Lielākie Krievijas metālu iepircēji ir Itālija, Beļģija un Čehija. Lielāko daļu no šī importa veidoja izejmateriāli, kas kopā veidoja 3,15 miljonus tonnu, un tas ir par 1,1% vairāk nekā 2023. gadā, liecina ziņojums.

Eiropas Savienības atbalsta pasākumi Ukrainai

ES atbalsts Ukrainai organizēts grantu (dāvinājumu), aizdevumu, garantiju, valsts budžeta atbalsta un strukturālās iniciatīvas formā.

  • 2022. gadā ES piešķīra aizdevumus un grantus Ukrainai 11,6 miljardu eiro apmērā;
  • 2023. gadā ES piešķīra Ukrainai aizdevumus un grantus 19,5 miljardu eiro apmērā – tieši pateicoties šim finansējumam, Ukraina joprojām spēj maksāt algas un pensijas saviem pilsoņiem, atjaunot kritisko infrastruktūru, kā arī uzturēt izglītības un veselības aizsardzības sistēmas darbību;
  • 2024. gada oktobrī ES pieņēma jaunu Ukrainas makroekonomiskā atbalsta paketi, piešķirot 18 miljardus eiro, kas palīdzēs atmaksāt no G7 un ES saņemtos kredītus 45 miljardu eiro apmērā. Šie piešķīrumi daļēji tiek finansēti no ieņēmumiem, kurus rada arestētie Krievijas finanšu resursi Eiropas bankās. Kopējie piešķīrumi no šī avota sasnieguši četrus miljardus eiro.
  • Papildus minētajam ir apstiprināta Ukrainas atbalsta programma tautsaimniecības atjaunošanai un ceļa uz dalību Eiropas Savienībā atbalstam. Šīs programmas ietvaros 2024.–2027. gadā Ukrainai būs pieejami līdz 50 miljardiem eiro.
  • Kopumā kopš kara sākuma Ukrainā ES sniegusi palīdzību Ukrainai par aptuveni 149 miljardiem eiro militārās, finanšu, humanitārās un bēgļu atbalsta programmu formā. 65% no minētās summas ir piešķirti grantu formā, 35% – aizdevumu formā.

Dati: Eiropas Komisija.

Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora(-u) personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un Kultūras izpildaģentūras (EACEA) viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA nenes atbildību par paustajiem uzskatiem.

Līdzfinansē LR Kultūras ministrija.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma