Bieži vien uzmanība kādai problēmai tiek pievērsta un risinājumi meklēti tikai tad, kad ir notikusi traģēdija.
Tā arī pēc traģiskā Ventspils jauno dziedātāju un diriģenšu brauciena 10. janvārī uz Daugavpili raisījās diskusijas un izvirzījās dažādi jautājumi. Kā organizēt skolēnu autopārvadājumus uz koncertiem, sacensībām, festivāliem, Dziesmu un deju svētkiem, lai tie būtu droši? Kā zināt, vai pie stūres būs tāds šoferis, kurš ievēro satiksmes noteikumus un ir pietiekami profesionāls, lai viņam uzticētu skolēnus? Kuram ir jāatbild par pašdarbības kolektīvu un sportistu transportēšanu uz pasākumu vietām, un kā šī atbildība tiek fiksēta, lai tai būtu juridisks spēks?
Aptauja
Vai jūs piesprādzējaties, braucot autobusos un mikroautobusos?
Ventspils Mūzikas vidusskolas kora "Nošu planētas" bērni un vokālās studijas "Mazā prinča planētas" dziedātāji ar diriģentēm 10. janvārī devās uz jauno dziedātāju konkursu Daugavpilī. Automašīnas vadītājs, kas veda bērnus, uz Ventspils šosejas Strazdes pagastā veica pārgalvīgu apdzīšanas manevru un uztriecās pretim braucošajai smagajai automašīnai. Bojā gāja diriģente un slimnīcā vēlāk nomira viena no dziedātājām. Četri cilvēki nonāca slimnīcā. Mikroautobusa vadītājs, kurš patlaban vēl ārstējas Rīgas Austrumu klīniskajā universitātes slimnīcā, bija darba ņēmējs gan Ventspils pašvaldības uzņēmumā "Ventspils reiss", kur strādājis uz nepilnu slodzi, gan privātajā uzņēmumā "K.K.Transports".
"Ventspils reisa" direktors Arvis Bernics tagad "Latvijas Avīzei" teic, ka šo autovadītāju nebūtu laidis tik tālā reisā uz Daugavpili. Pašvaldības Kultūras centrs, kura paspārnē ansambļos darbojās audzēkņi un diriģentes, kuras janvārī devās uz Latgali, meklēdams lētāko iespēju, bija iepircis šo ārpakalpojumu no pieminētā privātā pakalpojumu sniedzēja.
Pēc avārijas tiek spriests ne tikai par to, kā tiek organizēti skolēnu pārvadājumi, bet arī par svarīgu drošības nosacījumu (ne)ievērošanu, piemēram, ka obligāti jāpiesprādzējas arī autobusos un mikroautobusos, ne tikai automašīnās.
Medijos tika ziņots, ka minētajā braucienā bērni nebija piesprādzējušies.
Nepagāja ilgs laiks – tikai desmit dienas pēc traģiskās avārijas uz Ventspils šosejas, kad satiksmes negadījumā Olainē cieta skolēnu autobuss – tā vadītājs veicis kreiso pagriezienu, nepārliecinoties par drošu manevru. Par laimi, neviens no 18 pasažieriem smagi necieta. Taču izrādījās, ka daļa skolēnu nebija piesprādzējušies.
Vai ir svarīgi, kurš būs šoferītis?
Drošības jostas, protams, ir svarīgas. Un to lietošana būtu jāiemāca katram bērnam un jālieto jebkurā braucienā katram pieaugušajam. Bet ar to vien skolēnu pārvadāšanas jautājumus neatrisināt. Aino Salmiņš, Latvijas Pašvaldību savienības padomnieks transporta un citos tautsaimniecības jautājumos, teic, ka nevienā likumā vai noteikumos neesot regulēta skolēnu pašdarbības kolektīvu un sporta klubu dalībnieku pārvadāšanas drošība – tā esot katras pašvaldības un iestādes atbildība.
"Iespējams, ka skolēnu pārvadājumiem ir jāizdala atsevišķa dotācija, lai tie nebūtu pakļauti brīvā tirgus nosacījumiem un tiem būtu atsevišķas prasības un finansējums.
Bet tam ir nepieciešams papildu finansējums, kura, visticamāk, nebūs. Ja tas būtu nodrošināts, šoferis būtu pārbaudīts variants, nevis kaut kāds nejaušs ārpakalpojumā sagādāts cilvēks, kurš katru dienu brauc ar citu autobusu," secina Salmiņš.