Kaut gan jau ilgāku laiku Eiropas Savienība cenšas aktivizēt savu ārpolitiku un būt vadošs spēks globālajā ģeopolitikā, šie centieni pieredz jaunus izaicinājumus – ES netiek līdzi Vašingtonas tempam. Tikām ASV radījušas jaunu situāciju tiešā ES tuvumā – Tuvajos Austrumos, un tas vistiešākajā mērā atsauksies Eiropas vienotā bloka drošībā un ārpolitikā. Eiropas preses apietais Izraēlas un Saūda Arābijas attiecību normalizācijas temats ir Pandoras lādes vāks.
Rezultātā atkal jāuzdod jautājums par Eiropas drošības politiku, jauniem aspektiem transatlantiskajās attiecībās, spēju izmantot savā labā pārmaiņas plašākā reģionā un pat vienu pavisam konkrētu jautājumu: kā ES kompensēs ASV karavīrus, ja to kontingentu Eiropā nāksies samazināt?
Nupat sašutuma vētru Izraēlā izraisīja Beļģijas attīstības sadarbības un urbānās politikas ministres Karolīnas Ženē pārmetumi oficiālajai Jeruzalemei. Intervijā palestīniešu laikrakstam viņa kritizēja Izraēlu, ka "veseli palestīniešu ciemati izdzēsti no kartes". Kolīdz tas tika publicēts, Beļģijas vēstnieks Izraēlā Žanliks Bodso tika izsaukts uz Izraēlas Ārlietu ministriju nosodījuma paušanai, bet Izraēlas vēstnieks Beļģijā iesniedza protesta notu Beļģijas Ārlietu ministrijā.
Vērtības un ģeopolitika
Tie gan nebūt nav ne pirmie, nedz pat tikai šogad vienīgie izskanējušie Eiropas valstu pārstāvju pārmetumi Izraēlai.
Zviedrijas parlaments 2014. gadā pat kļuva par pirmo ES valsts parlamentu, kas atzina Palestīnas valsti, izraisot pamatīgu aizkaitinājumu Jeruzalemē.
Atkārtoti tiek apstiprināts arī atbalsts tā saucamajam divu valstu risinājumam, proti, vēl Oslo miera procesā panāktajam plānam eventuāli izveidot divas līdzās mierīgi pastāvošas valstis – Izraēlu un Palestīnu.
Tomēr jaunākie Baltā nama sasniegumi Izraēlas attiecību normalizācijā ar arābu kaimiņvalstīm vēl vairāk sarežģī gan atsevišķu ES valstu, gan Eiropas Savienības kā vienotā bloka pozīcijas formulēšanu Tuvo Austrumu konflikta sakarā, vairojot nepieciešamību pēc sadarbības ar Izraēlu. Vienlaikus tas draud ar ASV kontingenta samazinājumu Eiropā un atkal darba kārtībā aktualizē smago jautājumu par Eiropas Savienības kopīgu aizsardzības politiku. Kā nekā ASV virzās uz īpašu drošības garantiju sniegšanu Saūda Arābijai – ģeogrāfiski milzīgai valstij ar ļoti garu robežu un visai kareivīgām attiecībām ar savām kaimiņvalstīm.
No Oslo līdz Ābramam
Viens no deviņdesmito gadu sākuma spilgtākajiem mirkļiem, kas palicis arī ziņu fotogrāfiju kanonā, ir tā laika ASV prezidenta Bila Klintona atplesto roku ieskāvumā stāvošie Izraēlas prezidents Ichāks Rabīns un Jāsirs Arafāts – agrākie pretinieki sarokojas. Ar spilgtu publisku mirkli bija vainagojies slepenībā ritējušais process un tapis plāns, kā pārtraukt Tuvo Austrumu konfliktu, izveidot divas neatkarīgas valstis un, kā vēstīja ideālisti, panākt ilgstošu un paliekošu mieru plašā un stratēģiski svarīgā reģionā.
Eiropas Savienība un dažādas profesionālās un lobiju organizācijas tajā pašā laikā turpina uzsvērt Oslo protokolos iestrādāto divu valstu principu.
Vēl šogad Eiropas Arodbiedrību konfederācija, kas apvieno 45 miljonus strādnieku dažādās arodbiedrību organizācijās visā ES, pievienojās tā dēvētajai Izraēlas boikota kustībai. Tas nozīmē boikotēt jebko, kas izaudzēts vai izgatavots izraēliešu apmetnēs okupētajās teritorijās palestīniešu apdzīvotajā Rietumkrastā. Starp citu, vienā no šādām pilsētām – Arielā, Jordānas upes rietumu krastā – atrodas pat sava universitāte. Līdz ar to boikots attiecas arī uz zinātniekiem, kas, piemēram, vienlaikus pasniedz Telavivā un Jeruzalemē, kā arī Arielā.
Paziņojot par pievienošanos boikotam, Eiropas Arodbiedrību konfederācija apstiprināja savu atbalstu arī divu valstu risinājumam. Taču daudzi analītiķi un eksperti uzskata, ka