"Viscaur melnā tērpti vīrieši aizsegtām sejām, atzinības saucienu pavadīti, Londonas ielās rāpjas stabos, lai nozāģētu, sabojātu, aizlīmētu vai citādi padarītu nekaitīgas novērošanas kameras." Varētu domāt, ka tas ir citāts no romāna, taču tā britu mediji apraksta protestus pret Londonas ULEZ – ultrazemās emisijas zonas – paplašināšanu līdz pat Londonas priekšpilsētu ārējām robežām.
ULEZ paplašināšana nozīmē, ka visi salīdzinoši vecāku vai lielāku dzinēju auto īpašnieki par izbraukšanu zonas ielās, kas nu ir kļuvusi 18 reizes lielāka un tiek uzskatīta par lielāko pasaulē (!), katru dienu maksās 12,50 sterliņu mārciņas (14,56 EUR).
Reklāmās teikts, ka ekonodokļa bāzes palielināšanas mērķis ir padarīt Londonas gaisu tīrāku, taču, ja tic protestētājiem, tad patiesais iemesls ir gaidāmā peļņa, kam jāpapildina Londonas caurumainais budžets.
Kopš 29. augusta, ULEZ zona sniedzas līdz pat Londonas apvedceļam M25, liekot maksāt vairāk nekā 850 000 automašīnām. Londonas mērs plāno šādi nopelnīt pilsētai papildus 1,1 miljonu sterliņu mārciņu (1,28 miljonus eiro) gadā.
Sods par iebraukšanu ULEZ plānots 180 sterliņu mārciņu (210 eiro) apmērā.
Taču papildu maksas uzlikšana ne londoniešiem, ne Londonas viesiem nepavisam neiet pie sirds. Tiek prognozēts, ka nākamajās Apvienotās Karalistes (AK) vēlēšanās ULEZ varētu būt viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ leiboristu partija, pie kuras pieder arī Londonas mērs Sadiks Kāns, varētu zaudēt ievērojamu skaitu balsu.
Jaunās ULEZ zonas novērošanai Londonas mērs par 75 miljoniem mārciņu (87 miljoniem eiro) solījis uzstādīt 2750 jaunas novērošanas kameras, taču realitātē uzstādīts krietni mazāk, turklāt deviņas no desmit kamerām ir vai nu nozagtas, vai sabojātas, kas likumpaklausīgajiem britiem ir visai neierasti.
Plašu rezonansi medijos izraisījusi nesenā Londonas mēra intervija populārajai radiostacijai LBC, kurā viņš apgalvo, ka pret ekonodokli protestē tikai daži dīvaiņi un galēji labējie, kas britu politikā nozīmē nacionālistus.
"Es negaidīju, ka to atbalstīs cilvēki, kuri manus plānus saista ar sazvērestības teorijām," prāto Kāns,
piebilstot, ka zonas paplašināšanos neatbalsta arī tie, kuri domā, ka kovids ir izdomājums.
Taču raidījumā tā arī neatbildēts palika jautājums, kuru grupu pārstāv, piemēram, tiešajā ēterā piezvanījusī māte, kuras dēls invalīds tagad būs ieslodzīts mājās, jo sabiedrisko transportu izmantot nav iespējams, bet ģimenes auto netiek klasificēts kā invalīda transports. "Es zinu daudzus vecākus, kuri ir līdzīgā situācijā, mēs esam galīgā izmisumā!"