"Viscaur melnā tērpti vīrieši aizsegtām sejām, atzinības saucienu pavadīti, Londonas ielās rāpjas stabos, lai nozāģētu, sabojātu, aizlīmētu vai citādi padarītu nekaitīgas novērošanas kameras." Varētu domāt, ka tas ir citāts no romāna, taču tā britu mediji apraksta protestus pret Londonas ULEZ – ultrazemās emisijas zonas – paplašināšanu līdz pat Londonas priekšpilsētu ārējām robežām.

ULEZ paplašināšana nozīmē, ka visi salīdzinoši vecāku vai lielāku dzinēju auto īpašnieki par izbraukšanu zonas ielās, kas nu ir kļuvusi 18 reizes lielāka un tiek uzskatīta par lielāko pasaulē (!), katru dienu maksās 12,50 sterliņu mārciņas (14,56 EUR).

Reklāmās teikts, ka ekonodokļa bāzes palielināšanas mērķis ir padarīt Londonas gaisu tīrāku, taču, ja tic protestētājiem, tad patiesais iemesls ir gaidāmā peļņa, kam jāpapildina Londonas caurumainais budžets.

Kopš 29. augusta, ULEZ zona sniedzas līdz pat Londonas apvedceļam M25, liekot maksāt vairāk nekā 850 000 automašīnām. Londonas mērs plāno šādi nopelnīt pilsētai papildus 1,1 miljonu sterliņu mārciņu (1,28 miljonus eiro) gadā. 

Sods par iebraukšanu ULEZ plānots 180 sterliņu mārciņu (210 eiro) apmērā.

Taču papildu maksas uzlikšana ne londoniešiem, ne Londonas viesiem nepavisam neiet pie sirds. Tiek prognozēts, ka nākamajās Apvienotās Karalistes (AK) vēlēšanās ULEZ varētu būt viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ leiboristu partija, pie kuras pieder arī Londonas mērs Sadiks Kāns, varētu zaudēt ievērojamu skaitu balsu.

Jaunās ULEZ zonas novērošanai Londonas mērs par 75 miljoniem mārciņu (87 miljoniem eiro) solījis uzstādīt 2750 jaunas novērošanas kameras, taču realitātē uzstādīts krietni mazāk, turklāt deviņas no desmit kamerām ir vai nu nozagtas, vai sabojātas, kas likumpaklausīgajiem britiem ir visai neierasti.

Plašu rezonansi medijos izraisījusi nesenā Londonas mēra intervija populārajai radiostacijai LBC, kurā viņš apgalvo, ka pret ekonodokli protestē tikai daži dīvaiņi un galēji labējie, kas britu politikā nozīmē nacionālistus. 

"Es negaidīju, ka to atbalstīs cilvēki, kuri manus plānus saista ar sazvērestības teorijām," prāto Kāns, 

piebilstot, ka zonas paplašināšanos neatbalsta arī tie, kuri domā, ka kovids ir izdomājums.

Taču raidījumā tā arī neatbildēts palika jautājums, kuru grupu pārstāv, piemēram, tiešajā ēterā piezvanījusī māte, kuras dēls invalīds tagad būs ieslodzīts mājās, jo sabiedrisko transportu izmantot nav iespējams, bet ģimenes auto netiek klasificēts kā invalīda transports. "Es zinu daudzus vecākus, kuri ir līdzīgā situācijā, mēs esam galīgā izmisumā!"

Kam jāmaksā un kam nav

Londonā ir divu tipu zonas – "Congestion Charge", saīsināti CC (sastrēguma maksas) zona, kas atrodas pašā Londonas centrā, un ULEZ, kas ir krietni lielāka par CC. Ir arī LEZ – zemo emisiju zona, taču tā attiecas uz smagajiem auto, autobusiem un lielajiem mikroautobusiem.

CC jeb sastrēgumu maksas zona pastāv kopš 2003. gada, un maksa par pārvietošanos šajā teritorijā ir 15 sterliņu mārciņas dienā (17,46 eiro). 

CC domāta, lai mazinātu sastrēgumus, un ir spēkā katru darbadienu no 7 rītā līdz pat 18, brīvdienās no 12 līdz 18, un, lai arī ir izņēmumi, tomēr maksā teju visi autobraucēji.

Savukārt ULEZ, kas eksistē kopš 2019. gada, attiecas uz tiem transportlīdzekļiem, kas tiek uzskatīti par piesārņojumu radošiem. Taču šai zonai ir diezgan daudz izņēmumu, piemēram, auto ar benzīna dzinējiem, kas atbilst Euro 4 standartam, var braukt bez bēdu, tāpat nemaksājot var braukt motocikli, kas atbilst Euro 3, vai dīzeļdzinēju auto, kas atbilst Euro 6. Izņēmums ir arī vēsturiskie, vismaz 40 gadu vecie auto, kā arī invalīdu transports, Londonā licencētie taksometri, tāpat arī militārie transportlīdzekļi, ceļamkrāni un citi specifiski transporta veidi.

Cietīs parastie ļaudis

Par tik plaši piemēroto nodokli sašutuši ir gan Londonā dzīvojošie, gan tie, kas mājo ārpus Londonas. Protestē arī vairākas pašvaldības, kuru teritorijas robežojas ar jauno zonu. Lai arī nesen notikušajā Augstākās tiesas sēdē tika lemts par labu Londonas mēra iniciētajam nodoklim, atzīstot, ka zonas paplašināšana ir likumīga, tomēr pašvaldības savā teritorijā atteikušās uzstādīt brīdinājuma zīmes, kas informētu par iebraukšanu maksas zonā. Ja brīdinājuma zīmju nav, tas nozīmē, ka uzliktos sodus iespējams apstrīdēt tiesā.

Ričards Roberts, Hertordšīras grāfistes pašvaldības vadītājs, ir nelokāms: "Sadiks Kāns ar nodokli ir radījis jaunu robežu, un es negrasos uzstādīt viņa brīdinājuma zīmes, kas tādējādi atbalstītu viņa plānu."

Pamatīgs skandāls izcēlies Eseksas grāfistē, kuras kapsēta tagad atradīsies jaunajā maksas zonā, tādējādi sodot visus, kuri vēlēsies apkopt tuvinieku kapus.

Vīri melnā čiepj kameras

"ULEZ Blade Runners" (aptuveni tulkojot – "pa ULEZ asmeni skrejošie") ir slepena aktīvistu grupa, kas nosolījusies iznīcināt visas automātiskās numurzīmju atpazīšanas kameras jaunajā Londonas ULEZ zonā.

Nav noslēpums, ka satiksmes noteikumu pārkāpēji AK tiek ķerti, izmantojot novērošanas kameras, kuru Londonā patiesi netrūkst. Automātiski atpazīstot numurzīmes, tiek uzmanīta gan ātruma pārsniegšana, gan luksoforu signālu ievērošana, gan sabiedrisko transporta joslu šķērsošana, apstāšanās nevietā un citas neatļautas darbības. 

Iedzīvoties sodā Londonā ir visai viegli, jo nebeidzamie sastrēgumi, haoss un brīžiem nesaprotamā satiksmes organizācija uz ielām ir visai mulsinoša pat pieredzējušam autobraucējam. 

Lielākoties katram pārkāpumam ir cita tipa kameras, un ULEZ zonai ir paredzētas savas.

Intervijā medijiem kāds no slepenās "ULEZ Blade Runners" grupas, kurā ir 100 biedri no dažādiem Londonas rajoniem, lielās, ka pats personīgi nozadzis veselas 34 novērošanas kameras. "Runājot par sagādātajiem zaudējumiem, īstie cipari pamatīgi atšķiras no tiem, ko [Londonas amatpersonas] ir nosaukušas," stāsta slepenās grupas biedrs. "Vadu nogriešana, sadauzīšana ar āmuriem, aizkrāsošana, elektroshēmu sabojāšana un kameru nolaušana. Kameru stiprinājumi tiek atskrūvēti, un tās tiek norautas. Tieši tie paši darbarīki, kas tiek izmantoti, lai tās uzstādītu, tiek arī izmantoti, lai tās noņemtu. Mēs tās negribam. Tas ir veids, kā mūs ierobežot."

Savukārt Skotlendjards informē, ka sākta jauna operācija ar nosaukumu "Operation Eremon", kas veltīs visas pūles tieši ULEZ kameru vandālisma problēmai. Izmeklētājs Daniels Smits apgalvo, ka likumsargi seko arī informācijai sociālajos medijos. "Mēs turpinām aktīvi pārbaudīt ikvienu, kurš tiek turēts aizdomās par kameru bojāšanu. Mēs pievēršam uzmanību arī informācijai sociālajos medijos un pārbaudīsim visas versijas."

Taču "The Daily Mail" ziņo, ka Metropolitēna policija šādus noziegumus līdz šim izmeklējusi nav.

Ja policijai izdotos kādu no "ULEZ Blade Runners" noķert un pierādīt pārkāpumu, tas varētu beigties ar līdz pat četriem gadiem cietumā. 

Taču slepenās grupas biedrus sods nebaidot, jo melnā tērptie kameru iznīcinātāji uzskata, ka cīnās par taisnīgu lietu.

Negribas maksāt? Noīrē tanku!

Izrādās, ka apskatīt Londonas slavenākās vietas, nemaksājot ULEZ, var doties... tankā.

Tā kāds bagāts ārzemju uzņēmējs nupat par 6000 mārciņu (vai 6983 eiro) uz sievas dzimšanas dienu pamanījās noīrēt 1965. gadā būvētu tanku, lai ar to dotos izklaides braucienā pa Londonu. Tanks, kas pieder īres kompānijai Tanks-A-Lot, ir apdrošināts, tādējādi kvalificējas klasisko transportlīdzekļu kategorijā, un par gaisa piesārņošanu jāmaksā nav.

Taču par iebraukšanu ULEZ zonā nav jāmaksā arī lauksaimniecības transportam, tādēļ pa Londonu vismaz teorētiski varētu vizināties arī traktorā. 

Izņēmums ir arī ekskavatori, tāpat kā celtniecības krāni, un, lai arī cik tas būtu dīvaini, arī cirka transports, ja vien tas pieder ceļojošam cirkam un tiek izmantots priekšnesumos vai transportē aparatūru un dzīvniekus, kas piedalās izrādēs.

Tepat, Eiropā.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.