2022. gadā ūdeņradis veidoja mazāk nekā 2% no Eiropas enerģijas patēriņa un galvenokārt tika izmantots ķīmisko produktu, piemēram, plastmasas un minerālmēslu, ražošanā. 96% šī ūdeņraža ražoja, izmantojot dabasgāzi, tādējādi rodas ievērojams daudzums CO2 emisiju.
Eiropas Savienība (ES) kā vienu no prioritātēm izvirzījusi atjaunojamā ūdeņraža attīstīšanu. Mērķis ir līdz 2030. gadam saražot 10 miljonus tonnu zaļā ūdeņraža, kā arī vēl 10 miljonus tonnu importēt. ES redz ūdeņradi kā būtisku tehnoloģiju, lai samazinātu fosilo degvielu izmantošanu, bet kā ir ar Latviju? Diemžēl Latvijā ir uzsākti vien daži pilotprojekti un sadarbības projekti ar citām valstīm. Plānu par savām ūdeņraža ražotnēm pagaidām nav. Nozarē bažījas, ka šobrīd palaižam garām iespēju investēt tehnoloģijās, lai nākotnē mēs jau būtu gatavi ūdeņraža apvērsumam.
Aktīva ignorance
Aptaujātos ūdeņraža nozares ekspertus satrauc, ka Latvijai joprojām nav ūdeņraža stratēģijas, turklāt no atbildīgajām ministrijām arī nedzirdot vēlmi tādu izstrādāt.
Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Aivars Starikovs "Latvijas Avīzei" norādīja, ka vissliktākā situācija esot ar jauno Klimata un enerģētikas ministriju (KEM), kura visas oliņas vēloties ielikt elektrifikācijas groziņā un par ūdeņradi speciāli vai netīšām, bet ir aizmirsusi. Starikovs atceras, ka ES jau 2019. gadā prezentēja dzelzceļa pētījumu, kurā teica, ka ūdeņradim ir potenciāls kā degvielai, ar kuru darbināt lokomotīves. "Ministrija pirms gada ielika plānā, ka šo jautājumu pētīs tikai 2026. gadā… Cik vēl tālāk? Bijām arī sagatavojuši dzelzceļa projektu ar ūdeņradi, ko Eiropā vērtēja atzinīgi, bet Satiksmes ministrija pateica, ka nevajag," teic Starikovs.
Viņš norāda, ka šobrīd vienīgā tehnoloģija, ko amatpersonas var parādīt Eiropas augstajām amatpersonām, ir "Rīgas satiksmes" trolejbusi.
"Es sauktu šo visu par aktīvu ignoranci. KEM tūlīt publiskos savu stratēģiju nākamajiem gadiem, viņi visu grib elektrificēt. Nezinu, kas viņiem padomā.
Sagaidām no amatpersonām tehnoloģisko neitralitāti – lai viņi neizvēlas tehnoloģijas. Ja likuma ietvars izveidots, ka laivu stumj uz vienu pusi, tad uz to pusi tikai arī aizbrauksi."
Par šķidru ūdeņraža politiku nosauc arī Zaļo un viedo tehnoloģiju klastera projektu vadītājs un Latvijas Ūdeņraža alianses darbības koordinators Kaspars Liepiņš. "No alianses puses esam izvirzījuši tēzes ūdeņraža attīstībai. Piemēram, jāvirzās uz eksportu, jo pašā Latvijā nav tik daudz patērētāju, lai spētu nosegt visu potenciālo piedāvājumu. Cerams, ka dialogs izveidosies, bet skaidrs, ka politika nav koordinēta. Liela daļa no mehānismiem atrodas valsts pusē – valsts kapitālsabiedrībās. Bez "Augstsprieguma tīkla" un gāzes tīkla infrastruktūras, bez "Sadales tīkla" iesaistīšanās nekas nenotiks."
Liepiņš norāda, ka lielākais izaicinājums ir ambīciju trūkums ierēdņu un amatpersonu vidū tieši zaļās enerģētikas jomā. "Igauņi un lietuvieši arī kritizē savu valdību, bet viņiem projekti ir, nauda no Atjaunošanas un noturības mehānisma tiek likta ūdeņraža projektos. Mēs gaidām, kad vezums aizbrauks, un tad mēģināsim ielēkt, būs jāairējas pret straumi. KEM ministrs nesen vienā forumā teica, ka jāveic saprātīgas un ekonomiski pamatotas investīcijas. Bet tā mēs visu nokavēsim. Paskatāmies uz Somiju – tur ir skaidrs mērķis. Top vēja parki, ūdeņraža un zaļā amonjaka, arī zaļo minerālmēslu ražotnes, tāpat lielā ātrumā investē zaļajā tēraudā. Viņi nesen paziņoja cenu – par apmēram 25% dārgāk nekā parastais tērauds, bet viņiem jau šobrīd pircēji stāv rindā," situāciju ieskicē Kaspars Liepiņš.
"Ideāli būtu, ja valsts ieraudzītu eksportspējīgas nozares attīstību caur ūdeņraža prizmu un stimulētu šo jomu. Klimats pats no sevis neatjaunosies.
Ir jāpieliek pūles, lai to atjaunotu, tāpēc visas valstis mērķtiecīgi iegulda pirmajos soļos, lai industriju iekustinātu un novirzītu nozares no fosilajiem resursiem uz, piemēram, ūdeņradi," saka Liepiņš.
Abi eksperti ūdeņradim redz lielu potenciālu Latvijā. "Vācija jau pateikusi, ka ar savām atjaunojamo resursu jaudām nepietiks un vajadzēs enerģiju importēt. Visai Centrāleiropai vajadzēs Baltijas valstu enerģiju, jo mēs esam maziņi pret to, cik daudz varētu saražot – nespēsim paši iztērēt. Līdz ar to mēs varētu viņiem nodrošināt gan ūdeņradi, gan elektrību. Latvija varētu kļūt par atjaunojamo energoresursu Kuveitu," piebilda Aivars Starikovs.
Problēmas ar pielietojumu un deindustrializāciju
Pieņemot, ka ūdeņraža ražošanu tomēr kaut kā iedzīvināsim, redzot arī to, kādos apmēros valsts dodas lielu vēja parku virzienā, ko ar ūdeņradi darīsim tālāk? Kaspars Liepiņš to sauc par vēl vienu izaicinājumu. "Mūsu Klimata un enerģētikas plānā ielikts, ka jebkuram AER parkam, kurš lielāks par 50 MW, nepieciešams paredzēt uzkrāšanas tehnoloģiju. Diemžēl plānā nav minēts, ko ar to uzkrājumu darīt. Jāizmanto cauruļvadi, ostas? Tā ir infrastruktūra, kura būs vitāli nepieciešama."