Pērnavas trasē Igaunijā treniņbrauciena laikā sestdien bojā gāja Latvijas motošosejas sportists Juris Apinis.

Reklāma

Viņš tiek raksturots kā pieredzējis un meistarīgs braucējs, kurš ikdienā strādāja par instruktoru, nododot zināšanas jaunajiem moto entuziastiem. Negadījuma apstākļus izvērtē kaimiņvalsts policija.

Trases neatbilst mūsdienu motocikliem

Nedēļas nogalē Pērnavā bija paredzēta motošosejas sacensību sezonas atklāšana – Baltijas un Latvijas čempionāta pirmais posms. Sestdien notika treniņbraucieni, video redzams, ka 1985. gadā dzimušais Juris Apinis garas taisnes izejā nebremzē, bet turpina braukt taisni pa zālienu, kur tālāk ir zema betona apmale un riepu kaudze, tajā ietriecoties. Viņa ātrums tobrīd bija ap 200 kilometriem stundā.

Kādreizējais motošosejas sportists Bruno Rožkalns sociālajos tīklos paudis sašutumu: "Cik tā var turpināties motošosejā? Ar motosportu nodarbojos 42 gadus, 2008. gadā trasē gāja bojā mans audzēknis. Šogad šī ir jau trešā traģēdija Baltijā, trīs trases neatbilst mūsdienu motocikliem. Šaruns Plads ir sliktā stāvoklī slimnīcā, Lietuvā iesācējam lauzts mugurkauls, un tagad miris Juris Apinis. Kaut kas ir jādara, lai to izbeigtu."

Saeimas deputāts Andris Kulbergs norādījis, ka "trasē ir neizprotami bīstami betona elementi un nelīdzena zāle ar izciļņiem, kas neļauj apstāties". 

Viņš atzīmējis, ka Apinis bija labs sportists, kurš izcīnījis arī godalgotas vietas.

Juris Apinis startēja "Superstock 600" klasē. Pēc negadījuma sacensības atceltas.

Pērnavā labākā trase Baltijā

"Sacensībās Igaunijā nebiju, līdz ar to man nav objektīvas informācijas. Versijas par negadījuma iemesliem var būt dažādas," sarunā ar "Latvijas Avīzi" par bojāgājušo draugu pārdzīvoja Latvijas Motosporta federācijas Motošosejas komisijas vadītājs Rūdolfs Bergmanis, izsakot līdzjūtību piederīgajiem. "Juris Apinis bija pieredzējis, meistarīgs un ātrs sportists, instruktors. Viņš mācēja braukt. Grūti pateikt, kāpēc nav bremzējis, varbūt motociklam radās tehniskas problēmas. Viņš aizbrauca vairāk pa kreisi. Nav skaidrs, kad tas betona bloks ar riepām parādījās, jo es tādu agrāk nebiju piefiksējis. Pērnavas trase katru gadu kaut ko pārbūvē, nevaru komentēt, kāpēc risinājums bijis tāds un ne citāds. Es pats tajā vietā esmu avarējis, tas zināmā mērā notika paša muļķības un pārgalvības dēļ, nebiju pietiekami atpūties, daudz darba, karstā dienā aizbraucu uz trasi un tajā līkumā otrajā sesijā pārguruma dēļ "izslēdzos". Pamodos slimnīcā, bet paveicās, jo guvu tikai nelielu smadzeņu satricinājumu."

Latvijā, Lietuvā un Igaunijā ir pa vienai trasei, kur notiek motošosejas sacensības, visās iespēju robežās lēnām tiekot veikti uzlabojumi un braucēju kultūra arī kļūstot augstāka. 

Pērnavas trase Bergmaņa skatījumā ir modernākā un drošākā Baltijā ar garākajām izskrejas zonām, lai kļūdu gadījumā sportistam būtu laiks apstāties.

Veiks pārbūvi

Igauņu motosportists Raido Lēnpalu izteicies, ka šīm sacensībām trase bija slikti sagatavota, zāliens aiz taisnes bijis kalnains un izbraukāts pēc iepriekš notikušajām auto sacīkstēm. "Katros mačos ir konkrēts atbildīgais tiesnesis, kuram jāierodas savlaicīgi, jāizstaigā trase un, ja nepieciešams, jāveic kādi uzlabojumi, bet ir aspekti, ko var uzlabot un ko nevar," sprieda Bergmanis.

Latvijas čempionāta kalendārā šosezon iekļauti seši posmi, četri no tiem – tieši Pērnavas trasē, pa vienam Biķerniekos, Rīgā un Somijā. "Cenšamies čempionātu veidot maksimāli drošās trasēs, un Pērnavas trase ir drošāka nekā Biķernieki," skaidroja Rūdolfs Bergmanis. "Latvijā klasiskā retorika – iesim ar cirvjiem un lāpstām, būvēsim Biķerniekos izskrejas joslas, sportisti ņēmušies, bet ir objektīvi apstākļi, kāpēc ir tā un ne citādi. 

Latvijas čempionāta posmu šogad tieši drošības apsvērumu dēļ lēmām nerīkot Kačergines trasē Lietuvā, bet gan virzīties uz Somijas pusi, kur ir modernākas trases. 

Bet ir daļa sportistu, kas diskusijās uzsver, ka aizbraukt uz Kačergini ir lētāk nekā Somiju… Lietuvieši veikuši rekonstrukciju, gaidām informāciju, cik daudz ir izdarīts, kādi bijuši drošības uzlabojumi, līdz pagājušajam gadam tur asfalta segums neatbilda nekādiem standartiem."

Pērnavas trases saimnieki uzsvēruši, ka to licencējusi Starptautiskā automobiļu federācija, Igaunijas auto un motosporta federācijas atzinušas par atbilstošu, liktenīgajam sestajam pagriezienam nepievēršot pastiprinātu uzmanību. Tomēr jau šonedēļ tajā tiks veikta pārbūve. Ne velti mēdz teikt, ka tehniskajos sporta veidos jauni drošības noteikumi tiek rakstīti ar asinīm…

Juris Apinis ir strādājis par Drošas braukšanas skolas instruktoru, ar sievu izveidojis savu moto/auto skolu. Maijā sociālajos tīklos bija ieraksts un foto, kas vēstīja, ka viņš ieguvis tiesības vadīt visu kategoriju transportlīdzekļus ar iekšdedzes dzinēju.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.