Nupat publiskota ziņa, ko vēl pavisam nesen sargāja komercnoslēpums: "AM Craft" piegādājusi "LOT Polish Airlines" 3D izdrukātus 1200 pasažieru krēslu roku balstus uzstādīšanai "Boeing 737" flotē.
Lidmašīnu detaļas izdrukātas uz ES fondu līdzfinansētās 3D printeru līnijas latviešu uzņēmumā Rīgā. "Šāda pasūtījuma nebūtu un, jāatzīst, arī paša uzņēmuma šodien nebūtu, ja ne pirms pieciem gadiem ERAF projekts "Digitāli kontrolētas plastmasas produktu ražotnes izveide, radot automatizētu industriālo 3D printeru līniju"," atzīst uzņēmuma līdzīpašnieks Jānis Jātnieks.
Aptauja
Katrā lidmašīnā ir kādas detaļas, kas ražotas ar 3D printeri. Vai jūs nebaidāties lidot ar lidmašīnu, zinot, ka tās nav oriģinālās detaļas, bet izdrukātas ar printeri?
Sāka ar printeri Grobiņā
Sāka Didzis Dejus un Jānis Jātnieks pirms 12 gadiem ar vienu 3D printeri Grobiņā, ar kuru abi puiši izdrukāja visu, ko vien pasūtīja. Vēl pirms pieciem gadiem viņu kopīgais uzņēmums ar vienu algotu darbinieku uz četriem printeriem ražoja dažādas lietas dažādām vajadzībām – mašīnbūvei, metālapstrādei, medicīnai.
"Tagad šeit ir vesela 3D printeru līnija – astoņas sertificētas ražošanas iekārtas. Ar jauno līniju specializējamies detaļu ražošanā tikai civilās aviācijas vajadzībām. Nu jau mūsu kolektīvā ir 19 darbinieki,"
dažos teikumos izaugsmi iezīmē Jānis Jātnieks, komercdirektors, atbildīgais arī par pētniecību.
Pa "AM Craft" logiem var redzēt, kā garām aizšņāc mašīnas… Uzņēmums atrodas Rīgā jaunuzbūvētās Austrumu maģistrāles malā lielā angārā Braslas industriālajā centrā.
Jānis Jātnieks ar roku pamāj uz angāra gaitenī stāvošo 3D printeri. "Lūk, te ir viena tāda iekārta, ar kuru ražojam dažādas detaļas visam kam." Tai vēl tiekot uzdoti dažādi vienkāršāki darbiņi un mazākas detaļas. Turpat nedaudz nostāk plauktā sakrautas piecpadsmit dažādas vecas 3D drukāšanas iekārtas. Tāds kā 3D printeru muzeja stūrītis. Līdzīgi kā mobilie telefoni – vēl jau varētu darbināt, bet laika prasībām vairs neatbilst.
Lēciens pāri pandēmijas bedrei
Mazais pāris darbinieku uzņēmums "Baltic3D.eu" projektu uzsāka pirms pandēmijas. "Arī mums pandēmijas laikā pazuda klienti, nācās iepauzēt ražošanu un pievērsties pētniecībai. Ja mums nebūtu bijis projekta miljons, par ko nodrošināt uzņēmuma darbību, mūsu te šodien nebūtu. Otru pusi ieguldījām paši – visu uzņēmuma pirmspandēmijas peļņu ieguldījām pētniecībā un iekārtu iegādei," tagad stāsta Jānis Jātnieks.
Projekts devis uzņēmumam iespēju pētniecību veikt par puscenu, jo otru pusi apmaksāja ES fondi.
"Mēs nekad nevarētu atļauties pētniecībā ieguldīt tik daudz. Daudzi no projekta laikā izgatavotajiem prototipiem mums kalpoja kā pārdošanas objekti,"
tagad atzīst Jānis.
Uzsākot projektu, vēl bija padomā medicīnas preces. Pirms četriem gadiem šis produktu grozs bija pilns, Jānis pamet ar roku uz kasti, kurā tad stāvēja protēzes un ortozes. Bet ātri vien sapratuši, ka jāspecializējas kaut kam vienam. Tieši projekta laikā veiktā tirgus izpēte palīdzēja saprast: "Jā, medicīnas preces būtu perspektīva joma, taču mūsu apkaimē nav neviena, kas spētu samaksāt par tām." Par tiem laikiem liecina tikai kāds izdrukāts zobenzobu kaķa galvaskauss uz darbinieku plaukta…
Vēl kādu brīdi pasvārstījušies starp medicīnu un aviāciju, Didzis un Jānis izlēma par labu pēdējam un izveidoja "AM Craft". "Aviācija ir sektors, kas var atļauties šo salīdzinoši dārgo ražošanu. Lidmašīnām vajag detaļas mazos apjomos. Vajag augstu precizitātes un kvalifikācijas līmeni, ko var apliecināt ar sertifikāciju. 2017. gadā izprintējām pirmo lidmašīnas detaļu – krēsla moldingu, bet tikai pēc pieciem gadiem – 2022. gadā – kļuvām par pilnībā sertificētu uzņēmumu," paskaidro Jānis.