Light snow -0.9 °C
P. 10.01
Dorisa, Tatjana
SEKO MUMS
Reklāma
Agrākās pieturas "Tirdzniecības centrs Kurzeme" vietā tramvajs pietur moderni pārbūvētajā un labiekārtotajā pieturvietā "Rožu laukums".
Agrākās pieturas "Tirdzniecības centrs Kurzeme" vietā tramvajs pietur moderni pārbūvētajā un labiekārtotajā pieturvietā "Rožu laukums".
Foto: Karīna Miezāja / Latvijas Mediji

Ar Kohēzijas fonda finanšu atbalstu Liepājā tika pārbūvēta tramvaja līnija 600 metru garumā no Liepājas Universitātes līdz Jaunai ostmalai Rīgas ielā, kā arī iegādāti jauni tramvaji. Kopš 2023. gada novembra pilsētas centrā agrākās pieturas "Tirdzniecības centrs Kurzeme" vietā tramvajs pietur moderni pārbūvētajā un labiekārtotajā pieturvietā "Rožu laukums".

Reklāma

Liepāju grūti iedomāties bez tramvaja, kas saaudzis ar pilsētas tēlu un liepājniekiem kalpojis kopš 1899. gada 14. septembra, kad pa izbūvēto sliežu ceļu pirmoreiz devās ceļā no Pilsētas tilta uz Karostu. Liepājas elektriskā tramvaja līnija ir pati vecākā Baltijā. Aizvadītajos 125 gados tramvaja vagonu izskats, sliežu ceļu virzieni mainījušies vairākkārt. Pēdējoreiz – 2017. gadā, kad ar valsts un Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finanšu atbalstu sākās Lielās ielas tramvaja sliežu ceļu un pieturvietu pārbūve un labiekārtošana.

Uz Rīgas rēķina Liepāja ieguvēja

"Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (CFLA) iesniedzot pieteikumu projekta īstenošanai, bijām ierobežotas atlases pretendenti, jo Latvijā ir tikai trīs pilsētas, kuras varēja pieteikties tramvaja infrastruktūras attīstībai ar Eiropas Savienības fondu un valsts finanšu atbalstu," stāsta pašvaldības uzņēmuma "Liepājas tramvajs" sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājs Andrejs Rjabcevs, "sākumā bijām rēķinājušies pat ar mazāku darba apjomu un pieejamo finanšu atbalstu. Bet 

tolaik Rīgai atteica atbalstu tā dēvētā kapu tramvaja līnijas projektam, kas Liepājai un Daugavpilij ļāva savu plānu īstenošanai saņemt lielāku finanšu atbalstu, nekā bija cerēts sākumā. "

Uzņēmuma pārstāvis stāsta, ka nesen pabeigtais projekts neesot gluži pirmais, kas ticis īstenots, lai uzlabotu tramvaju pasažieru pārvadājumus pilsētā. Arī agrāk citos pilsētas rajonos pakāpeniski pārbūvēti un labiekārtoti vairāki tramvaja sliežu ceļu posmi. Tā 2013. gadā pabeigta tramvaja sliežu ceļa pagarināšana no pilsētas Dienvidrietumu mikrorajona uz Ezerkrasta-2 mikrorajonu, izbūvējot tramvaja apgriešanās apli Liepājas ezera piekrastes tuvumā. Savulaik Liepāja bija Latvijā pirmā pilsēta, kuras ielās sāka kursēt elektriskais tramvajs, nomainot zirgu vilkmes tramvaju. Laika gaitā sliežu ceļu ģeogrāfija ir mainījusies, atsevišķi to atzari veda gan uz Karostu, gan Liepājas Kūrmāju. Bet aizvadīto piecu gadu laikā Liepājā ir tramvaja līnija, kas šķērso visu pilsētas teritoriju – no galapunkta Brīvības ielā, iepretī bijušajam uzņēmumam "Liepājas metalurgs", līdz pat Liepājas ezeram. Pašlaik tramvaja sliežu ceļa kopgarums ir 14,35 kilometri.

"Pēc Lielās ielas tramvaja sliežu ceļu un pieturvietu pārbūves un labiekārtošanas pabeigšanas pilsētas centrs ļoti pārvērtās, kļūdams eiropeisks un moderns," 

atceras Liepājas pašvaldības aģentūras "Liepājas sabiedriskais transports" vadītāja vietnieks Toms Malkevičs, "2023. gada decembrī abos virzienos pārbūvētajās "Rožu laukuma" pieturvietās uzstādījām digitālos monitorus – pirmos Liepājā. Tā ka tagad tramvaji ir aprīkoti ar globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) raidītājiem, dati monitoros attēloti tiešsaistes režīmā, ļaujot liepājniekiem redzēt, kad pieturvietā piestās nākamais tramvajs."

Horvātijā ražotā tramvaja vagonā sēdēt ir daudz ērtāk un patīkamāk.

14 jauni tramvaji

"Tas, kas vispirms iekrīt acīs ikvienam liepājniekam un pilsētas viesim, protams, ir četrpadsmit jaunie, Horvātijas rūpnīcā "Končar Electric Vehicles Inc" uzbūvētie tramvaji," saka uzņēmuma "Liepājas tramvajs" pārstāvis Andrejs Rjabcevs. "Pirmoreiz tie izbrauca pilsētas ielās 2021. gada 18. martā – Liepājas pilsētas 396. dzimšanas dienā. Ar tiem tagad aizvietoti visi vecie, kuri mums kalpoja aizvadītos četrdesmit gadus. Pērn izņēmums bija viens vecā parauga tramvajs, kurš vēl devās reisā, jo bija īpaši izrotāts Ziemassvētku noskaņas radīšanai. Visi vecie tramvaju vagoni gan vēl stāv depo. Ja kaut kādu iemeslu dēļ būs nepieciešams, pasažieru pārvadāšanai izmantosim arī tos."

Pasažieriem pulka ieguvumu

Viņaprāt, jaunos tramvajus esot grūti salīdzināt ar vecajiem – atšķirību un ieguvumu braucējiem ir pulka. Vecajā tramvajā iekāpšanai bija trīs augsti pakāpieni. Bet jaunajiem jau ir zemās grīdas, kuras atvieglo iekāpšanu vecāka gadagājuma cilvēkiem, ģimenēm ar maziem bērniem un citiem. 

Jaunie tramvaju vagoni tiek apsildīti, tie aprīkoti ar pieturvietu paziņošanas iekārtām, kā arī ar mūsdienīgu pasažieru apziņošanas, videonovērošanas, gaisa kondicionēšanas iekārtām un biļešu kompostieriem.

Kopš 2024. gada 23. oktobra pasažieri Liepājas tramvajos izmanto jauno elektronisko norēķinu sistēmu, kas ļauj pasažieriem samaksāt par braucienu ar mobilā tālruņa lietotni. Vienlaikus apritē vēl ir arī papīra biļetes. Bet pēc elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešanas tās var iegādāties tikai pie tramvaja vadītāja un bez skaidras naudas – ar maksājumu kartēm vai bankas kontiem piesaistītajiem mobilajiem tālruņiem.

Reklāma
Reklāma

Jaunais tramvaja vagons sver 28 tonnas – smagāk nekā vecais, tāpēc projekta ietvaros bija jānomaina arī sliedes, visas ar sliežu apgaismojumu saistītās iekārtas, kontakttīklu balsti. Tramvaja maksimālais ātrums – 70 km stundā, bet drošības nolūkos pilsētvidē tas ierobežots, nepārsniedzot 50 km stundā.

Tramvajos vairāk braucēju

"Jaunie tramvaji ir aprīkoti arī ar pasažieru uzskaites iekārtām," piebilst Toms Malkevičs. Tās ļauj pašvaldībā uzkrāt precīzus datus par pasažieru pārvadājumiem stundā, dienā, mēnesī un gadā.

"Pasažieru skaita ievērojamu kāpumu veicināja tramvaju zemās grīdas un ar tām vienā līmenī pārbūvētās pieturvietas, kuras pielāgotas ērtai iebraukšanai ar ratiņkrēsliem un bērnu ratiņiem," secina Toms Malkevičs, aģentūras "Liepājas sabiedriskais transports" vadītāja vietnieks.

Viņaprāt, pasažieru skaita ievērojamu kāpumu veicināja tramvaju zemās grīdas un ar tām vienā līmenī pārbūvētās pieturvietas, kuras pielāgotas ērtai iebraukšanai ar ratiņkrēsliem un bērnu ratiņiem. Vecajos, 1980. gadā ražotajos tramvajos šo uzlabojumu nebija. 2015. gadā, kad pilsētā sāka kursēt jauni zemās grīdas autobusi, tos iedzīvotāji sāka izmantot braucieniem biežāk nekā tramvajus, līdz ar to tramvaju pasažieru skaits vienubrīd samazinājās.

Pašlaik tramvaju pasažieru skaita pieaugumu apliecina arī uzskaite par iedzīvotājiem ar īpašām vajadzībām, kuri izmantojuši braucieniem tramvajus, ņemot vērā, ka braucienu biļetes viņi saņem pie tramvaju vadītājiem. 2020. gada novembrī, kad pilsētas ielās vēl kursēja vecie tramvaji, braucieniem tos bija izmantojuši 7694 iedzīvotāji ar īpašām vajadzībām. Turpretī 2024. gada novembrī viņu bija 12 572 – par 63,40% vairāk nekā 2020. gadā.

Kāds man no tā labums?

Liepājniece Sarmīte Pujēna.

Liepājniece Sarmīte Pujēna: "Liepājā katru jauno, Horvātijā ražoto tramvaja vagonu sagaidījām ar prieku. Vecie jau bija savu laiku nokalpojuši. Ar tramvaja sliežu un pieturvietu pārbūvēm gan negāja kā pa sviestu. Būvnieki kavēja Rīgas ielas un Lielās ielas sliežu nomaiņu un pieturvietu pārbūvi, tāpēc krietnu laiku pilsētas centrs bija izrakņāts, traucējot automašīnu satiksmi un gājēju plūsmu.

Pēc sākotnēja projekta bija paredzēts, ka agrākā pieturvieta, kas tagad pārcelta un kuru sauc "Rožu laukums", būs kopīga gan tramvajiem, gan autobusiem. Bet vēlāk no šā projekta atteicās, ierīkojot katram sabiedriskajam transportam savu. 

Tagad tramvajs, lai nokļūtu pieturvietā, vispirms stāv pie vienas gājēju pārejas, tad – pieturā, un pēc tam atkal pie vienas pārejas, kas varēja nebūt, ja īstenotu sākotnējo projektu, apvienojot abas pieturas vienā.

Apvienoto pieturu bija plānots ierīkot blakus pašreizējai autobusu pieturai pie veikala "Drogas", tādējādi likvidējot dīvaino savienojumu starp Lielo un Brīvzemnieku ielām.

Reklāma
Reklāma

Iekāpjot jaunajā tramvajā un pērkot biļeti, liepājniekiem jāmācās apgūt jaunās tehnoloģijas. Man to apguve nekādus sarežģījumus nerada – par braucienu norēķinos ar mobilo tālruni skenējamu QR kodu biļeti. Iespējams, grūtāk klājas vecāka gadagājuma liepājniekiem, kuri to nav apguvuši."

Liepājniece Jeļena.

Liepājniece Jeļena: "Pirmais, ko pamanīju pēc pilsētas centra lielajām pārbūvēm, protams, ir jaunie tramvaju vagoni, kuri kursē pilsētas ielās. Salīdzinājumā ar vecajiem pasažieriem ir daudz ieguvumu. Tramvaju gaita ir klusāka un ātrāka. Jaunie vagoni ir tīrāki, nekā bija vecie. Arī sēdekļi tajos ir ērtāki sēdēšanai, nekā bija vecajos. Vagonu zemās grīdas ir labāk piemērotas iekāpšanai cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, tāpat māmiņām ar maziem bērniem un bērnu ratiņiem. Lielajā ielā esmu ievērojusi arī jaunās, labiekārtotās tramvaja pasažieru pieturvietas. Liepājas iedzīvotājiem tas noteikti ir ieguvums."

Liepājnieks Ēriks Kūlis.

Liepājnieks Ēriks Kūlis: "Pēc Lielās ielas tramvaja sliežu līnijas un pieturvietu atjaunošanas pilsētas centrs nenoliedzami kļuvis jauks. Tas ir pilsētas pašvaldības nopelns. Gājēju ietves kļuvušas platākas, ietvju malās ir vairāk koku un košumkrūmu apstādījumu. Sajūta tāda, ka pilsētas centrs kļuvis plašāks, kaut arī platība jau palikusi tā pati. Varbūt šā projekta ietvaros nebija prāta darbs Lielajā ielā pie lielveikala "Kurzeme" dienvidu pusē iestādīt kociņus, kuri pagājušajā vasarā dažviet jau bija nokaltuši.

Jaunos tramvajus braucieniem izmantoju bieži, jo pieturvieta man ir pavisam tuvu mājai, kurā dzīvoju. 

Esmu jau pāri tam gadu slieksnim, kas ļauj braukt tramvajā par velti. Pašvaldība man izsniegusi "plackarti", kas jāatjauno ik pēc trim mēnešiem.

Tā kā par braukšanas biļeti jāmaksā 1,50 eiro, man, tāpat citiem senioriem, tas ir liels atspaids. Ja būtu jāmaksā, tad par trim četriem braucieniem jau sanāktu paprāva summiņa."

Liepājniece Andra Jaunskunga.

Liepājniece Andra Jaunskunga: "Tramvaju parasti izmantoju, lai nokļūtu pilsētas Dienvidrietumu mikrorajonā. Tomēr jāatzīst, ka līdz šim ļoti bieži tramvajos nebraukāju. Pirmoreiz iekāpjot jaunajā tramvaja vagonā, sākumā bija grūti pierast pie modernā aprīkojuma, jaunajiem sēdekļiem un apšuvuma, kuri kaut kā īpatni smaržoja – nu kā jau pavisam jauni. Tramvaja gaita likās tik neparasti ātra un viegla."

Grobiņas iedzīvotāja Paula Klievēna.

Grobiņas iedzīvotāja Paula Klievēna: "Liepāju apmeklējot, vienmēr izmantoju ērto tramvaju satiksmi. Apsēžoties jaunā tramvaja vagona sēdeklī, uzreiz jūtams, ka sēdēt ir daudz ērtāk un patīkamāk nekā vecajos tramvaju vagonos, kad tie vēl kursēja pilsētas ielās. Salīdzinājumā ar vecajiem tramvajiem jaunajos brauciena laikā varu uzlādēt mobilo tālruni, kas man ļoti patīk."

Uzņēmuma "Liepājas tramvajs" tramvaja vadītājs Ainars Luters.

Uzņēmuma "Liepājas tramvajs" tramvaja vadītājs Ainars Luters: "Liepājā vadu tramvaju jau gandrīz astoņus aizvadītos gadus. Bet jauno tramvaju – pēdējos trīs gadus. Pērn decembrī gan vēl vadīju veco, par godu Ziemassvētkiem izrotāto tramvaju. Pirmoreiz no vecā tramvaja pārsēžoties jaunajā, sajūta bija, kā pārsēžoties pie visjaunākā modeļa "Mercedes Benz" automašīnas stūres. Šo Horvātijā ražoto tramvaju ir vieglāk vadīt, ar to jūtos drošāk satiksmē. 

Liels atvieglojums tramvaja vadītājam, sevišķi vasarās ir gaisa kondicionieris, kuru nebija vecajos tramvaja vagonos. 

Vagona iekšpusē sarkanbaltais apšuvums un pasažieru sēdekļi ir izgatavoti no apdares materiāliem, kas laika gaitā nepaliek melni, radot tīrības un komforta sajūtu visiem, kuri iekāpj tramvajā."

Projekta rezultāti

  • Projekts "Tramvaja līnijas un piegulošās teritorijas kompleksa rekonstrukcija" ir turpinājums iepriekšējā ES fondu apguves plānošanas laikposmā iesāktajai tramvaju sliežu ceļu rekonstrukcijai.
  • Rekonstruēta tramvaja līnija un tai piegulošo teritoriju Lielās ielas posmā 600 m garumā no Liepājas Universitātes līdz Jaunai ostmalai Rīgas ielā, ieskaitot Tramvaja tiltu pāri Tirdzniecības kanālam.
  • No Horvātijas uzņēmuma "Končar-Electric Vehicles Inc." iegādāti 14 jauni zemās grīdas tramvaja vagoni.
  • 2021. gadā tramvajos pavisam pārvadāti 1 368 990, bet 2023. gadā 2 068 793 pasažieri – par 20% vairāk.
  • Ērtāka iekļuve tramvajos, kas pusotru reizi palielinājis pasažieru skaitu ar īpašām vajadzībām. 2020. gada novembrī vecos tramvajus braucieniem bija izmantojuši 7694, bet 2024. gada novembrī jau 12 572.
  • Tramvaji aprīkoti ar GPS raidītājiem, ļaujot pasažieriem redzēt, kad pieturvietā piestās nākamais tramvajs.
  • Jaunie tramvaji ir aprīkoti arī ar pasažieru uzskaites iekārtām.

Avots: CFLA, "Liepājas tramvajs".

Ieguldījums izaugsmei.

Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija nenes atbildību par paustajiem uzskatiem. #ieguldījumsizaugsmē

Reklāma
Reklāma
Reklāma
LASI.LV galvenais redaktors Jānis Žilde.

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma