Ar Latvijas Pārtikas kompetences centra (LPKC) atbalstu pārtikas nozarē veido inovatīvus produktus, kas stiprina ražotāju konkurētspēju citu valstu tirgos.
Līdzšinējais veikums
Vairāk nekā 500 jauni produkti un 73 jaunas tehnoloģijas, kā arī 82 atbalstītie pētījumi un 51 zinātniskā publikācija – tāds ir LPKC veikums kopš dibināšanas 2015. gadā līdz 2024. gadam. LPKC atbalsta inovāciju, jaunu produktu un tehnoloģiju izveidi pārtikas nozarē un ar to saistītajās nozarēs, tostarp loģistikas nozarē un iepakojuma ražošanā.
Kompetences centrs cita starpā atbalsta arī lauksaimniecības nozari, toskait zemniekus. Atbalsta ierobežojumu patlaban nav arī alkohola nozarei, tomēr projektā nedrīkst iekļaut alkohola popularizēšanu. Veidot jaunas šķirnes, procesus, kas efektīvāk palīdz veikt fermentācijas procesu, ir atļauts. Atbalsta visu, kas saistīts ar pārtikas produktiem, tajā skaitā pārvadāšanu. Atbalstu piešķir arī HoReCa nozarei, tātad restorāniem, kafejnīcām, viesnīcām.
LPKC neatbalsta atkritumu saimniecības nozares uzņēmumus, kā arī jaunu pārdošanas vietu izveidi. Tāpat par piešķirto projekta naudu nedrīkst pirkt iekārtas.
Precizēsim, ka atbalstu piešķir iekārtas prototipa izveidei, tomēr pirkt no iekārtu ražotāja tā produktu ir aizliegts.
Kāpēc vajadzīga inovācija
Inovācija ir process no idejas līdz tirgū pieprasītam produktam.
Inovācijas LPKC atbalsta programmā dala šādās divās grupās: eksperimentālā izstrāde un rūpnieciskais pētījums.
Pēdējam nosauktajam skaitļu izteiksmē piesakās un arī atbalstu saņem vairāk uzņēmumu nekā produkta eksperimentālajai izstrādei. Rūpnieciskā pētījuma gala produkts ir prototips, ražošanas metode.
Piemēram, AS "Balticovo" inovācijas projekts bija saistīts ar olu skaitīšanu un vistu vērtēšanu. Uzņēmuma ražotnēs 12 stāvos dzīvo milzīgs daudzums vistu. Vistkopji rūpīgi vērtē putnu kustību ar mērķi atrast saslimušos putnus. LPKC atbalstītajā projektā inovatori izveidoja digitālu risinājumu – mākslīgo redzi. Proti, kameru sensori fiksē, kurā brīdī vistas sāk nepareizi staigāt, streipuļot, un ceļ trauksmi. Vistkopis dodas uz norādīto vietu un meklē vistu ar problēmām. Pirms šīs inovācijas ieviešanas ļoti daudz vistkopju ik dienu vērtēja vistu kustību.
Vēl viens piemērs – bērnu pārtikas produktu ražotājs SIA "LatEkoFood" (pazīstams galvenokārt ar zīmolu "Rūdolfs") izveidoja produktus bez cukura. Tie patlaban atrodas veikalu plauktos. Savukārt suņu saimnieku un ne tikai viņu uzmanību ir izpelnījies AS "Tērvete Food" izveidotais saldējums suņiem.
LPKC direktors Armands Lejas–Krūmiņš uzsver: "Latvija ir tik liela, cik tā ir. Esam mazāk nekā divi miljoni cilvēku, tāpēc uzņēmumi var augt, vien eksportējot, pārdodot savus ražotos produktus citu valstu tirgos. Tajos iekļūt ar parastu standarta produktu ir grūti. Vissaimnieciskākā Latvijas tautsaimniecībai ir produktu ar pievienoto vērtību, nevis izejvielu pārdošana citvalstu tirgos. Kompetenču centri, to pavisam dažādās nozarēs ir astoņi, palīdz veidot jaunus perspektīvus produktus."