Lai arī iespēju pašu spēkiem ražot saules enerģiju pašlaik veiksmīgi izmanto neskaitāmas mājsaimniecības, izrādās, ka, "Sadales tīkla" un arī Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) ieskatā, katrs ražotājs ir vientuļš indivīds un jēdzienu "mājsaimniecība" šeit piesaukt ir maldinoši un nevietā.
Šajā it kā nevainīgajā apstāklī slēpjas būtiskas lamatas, jo situācijā, kad ģimene vēlas pārcelt līgumsaistības, piemēram, no sievas uz vīra atbildību, "Sadales tīkls" izmanto iespēju ģimenei vienkārši atņemt uzkrātās kilovatstundas. Turklāt tas notiek pavisam legāli – saskaņā ar pastāvošo normatīvo regulējumu.
Šādu situāciju piedzīvojusi arī Baibas ģimene, kas saules paneļus izmanto pirmo gadu.
Saule spīd – visi laimīgi?
Saule spīd, paneļi elektrību ražo, bet saražotais pārpalikums NETO uzskaites sistēmas ietvaros aiziet "Sadales tīklam", ko attiecīgi gada vēsajos mēnešos mājsaimniecība varētu "paņemt atpakaļ" no tīkla, samaksājot sadales tarifu plus PVN. Ģimenē neesot maksāts par elektrības komponenti rēķinā kopš 2023. gada aprīļa. "Esam priecīgi. Tiešām!" Tā raksta Baiba, kura ar stāstu dalās labprāt, lai citi valsts izliktajos neloģiskajos slazdos neiekristu. Bet viņa tomēr vēlas palikt anonīma, tāpēc uzvārdu neminēšu.
Diemžēl šobrīd Baibai gribas gan smieties, gan raudāt… Izrādās, neuzmanības dēļ viss viņu elektrības uzkrājums ziemai vairāku simtu eiro vērtībā ir zudis. Uz neatgriešanos.
Ministrija tikmēr uzskata, ka personām, kurām faktiski atņemtas par viņu naudu saražotās kilovatstundas, nav pamata vērsties tiesā tiesiskās paļāvības principa pilnīgas nodrošināšanas dēļ, jo pastāvošā prakse klientiem esot zināma – izriet no MK noteikumiem. Savukārt "Sadales tīkls", kas pie līguma pārslēgšanas par uzkrājuma zaudēšanu īpaši neatgādina, aizbildinās ar mājaslapā izvietotām atsaucēm uz konkrētajiem MK noteikumiem.
Pārsteidz "Sadales tīkla" komunikācija
Baiba stāsta, ka ar saules paneļu uzstādīšanu saistītās darbības veicis vīrs, kuram māja arī piederot. Tomēr ģimenē pieņemts, ka rēķinus apmaksā sieva. Attiecīgi arī elektrības rēķins bijis uz Baibas vārda. "Taču aizvien biežāk, īpaši tuvojoties ziemai, vīrs lika ieiet manā "Sadales tīkla" profilā un uzmest aci saražotām un notērētām kilovatstundām. Vienu dienu nospriedām, ka tas ir apnicīgi, un pieņēmām lēmumu elektrības rēķinu pārslēgt uz vīra vārda, lai tad pats skatās patēriņus. Pārslēgšanās notiek piecu minūšu laikā un telefoniski – neko nemainām, turpinām izmantot "Enefit" pakalpojumus, jo viss ir ērti un parocīgi."
Viss šķiet lieliski, tomēr, pienākot 1. septembrim, kas bija 15. diena pēc līguma pārslēgšanas,
Baibas "Sadales tīkla" profilā pazudis viss kilovatstundu uzkrājums, arī vīra profilā tas neesot bijis atspoguļots.
Baiba norāda, ka tobrīd sajutuši deguma smaku pakulās un zvanījuši "Sadales tīklam". Taču, par nelaimi, uzņēmuma tālruni neviens neesot cēlis, acīmredzot tādēļ, ka bijis jau pāri sešiem vakarā. Tobrīd Baiba arī atcerējusies, ka tieši pirms 15 dienām no "Sadales tīkla" viņai atnācis e-pasts, kurā norādīts, ka adresē fiksēts jauns pieslēgums. Ja pret to esot pretenzijas, tad 15 dienu laikā par to jāziņo "Sadales tīklam".
Ģimene nolēmusi gaidīt pirmdienu. "Izstāstījām situāciju, bet atbilde mūs pārsteidza… Kā mēs varējām nezināt, ka līguma maiņas gadījumā visa uzkrātā elektrība anulējas? Argumenti, ka piektdien centāmies ar uzņēmumu sazināties, ka esam viena mājsaimniecība, ka vīrs ir īpašnieks gan mājai, gan paneļiem, neko nedeva. "Sadales tīklam" tas viss bija dziļi vienaldzīgs. Absolūta neiedziļināšanās, pat izsmiekls. Ko man teica par nesekmīgo zvanu piektdienas vakarā? Vajadzēja rakstīt e-pastu…
Teicu, ka labprāt samaksāšu "Enefit" līgumsodu un pārslēgšu rēķinu atpakaļ uz savu vārdu. Darīšu visu, lai man atdod manas kilovatstundas! Nekā – neatdos!
Prasīju, ko man darīt? Atbilde nelika vilties – tiesājieties! Ja kāds mums būtu pateicis vai pieminējis, ka zaudēsim uzkrāto, tad mēs nekad mūžā nebūtu līgumu pārslēguši!"