Nacionālā kultūras padome vasaras sākumā ir atbalstījusi valstiskas nozīmes gada balvas vizuālajā mākslā dibināšanu. Tomēr arī Purvīša balvu neviens negatavojas atcelt.
Ierosinājumu veidot valstiskas nozīmes gada balvu vizuālajā mākslā iesniegusi Kultūras ministrijas (KM) konsultatīvā institūcija – Latvijas Vizuālās mākslas padome, balvas nepieciešamību pamatojot ar to, ka vizuālās mākslas nozare ir līdzvērtīga citām, kurās šādi nacionālas nozīmes apbalvojumi jau ir, veicinot regulāru un kvalitatīvu attīstības izvērtējumu un izceļot būtiskākos sasniegumus.
Tādas ir, piemēram, "Lielais Kristaps" kinomākslā, "Spēlmaņu nakts" teātra mākslā, Lielā mūzikas balva, Latvijas Dizaina gada balva, Latvijas Arhitektūras gada balva, Latvijas Literatūras gada balva, "Zelta ābele" grāmatu mākslā u. tml. Vizuālajā mākslā vienīgā līdz šim bijusi privātā Purvīša balva, ko finansē SIA "Alfor" – kritiķiem ir paticis atgādināt, ka tās finansējums nāk no azartspēlēm –, balvai ir tikai viens ieguvējs un mūža balvas laureāts. Laureāta finansiālais ieguvums ir 28 500 eiro (ieskaitot nodokļus).
Purvīša balva līdz šim tika pozicionēta kā lielākā un prestižākā balva vizuālās mākslas jomā Latvijā. Tomēr tā arī konceptuāli izpelnījusies kritiku, jo ar vienu laureātu neaptver visu plašo nozari. Arī tās pasniegšanas biežums – reize divos gados – neļauj operatīvi atainot visu nozarē notiekošo.
Pēc garām pārrunām un diskusijām lēmums par nacionālās balvas vizuālajā mākslā dibināšanu ir pieņemts. Tomēr nav vēl skaidrs, kā tā izskatīsies, kādas būs kategorijas – pašlaik diskutē par deviņām –, kā tā šā laika ekonomijas apstākļos tiks finansēta, kā arī – kā šī balva līdzpastāvēs Purvīša balvai.
Lēnais un grūtais ceļš
Vizuālās mākslas padome jau vairākkārt iezīmējusi nepieciešamību šādas balvas tapšanai. Tās priekšsēdētāja, Latvijas Laikmetīgās mākslas centra (LLMC) direktore Solvita Krese norāda: "Iniciatīva nāca no visai plaša mākslas lauka, kurā ietilpst gan tradicionālā, gan laikmetīgā māksla, kā arī mākslas kritiķi. Tā ir ļoti plaša pārstāvniecība.
Iepriekš bija argumenti, ka nozarē ir Purvīša balva un ar to pietiek. Taču mums galīgi nelikās, ka tas ir arguments.
Protams, ir ļoti labi, ka mums šāda balva ir, bet to reizi divos gados pasniedz vienam māksliniekam. Tā nebūt nenosedz visu nozares ekosistēmu. Mēs gribam izveidot balvu, kurā tiešām parādītos pilns vizuālajā mākslā iesaistīto personu spektrs, piemēram, mākslinieki, kuratori, kā arī cilvēki, kas raksta par mākslu un pēta to. Mums bija svarīgi veidot balvu kā tādu kultūrpolitisku instrumentu, kas stimulē nozares attīstību un nav vērsts tikai uz vienas izcilības izcelšanu," stāsta Vizuālās mākslas padomes priekšsēdētāja Solvita Krese.
Savukārt iepriekšējais Kultūras ministrijas valsts sekretāres vietnieks kultūrpolitikas jautājumos Uldis Zariņš norādīja, ka sprungulis ritenī ātrākai idejas apstiprināšanai ir jautājums par pieejamo finansējumu. "Mēs biežāk klausāmies tajā, ko saka nozare, nevis mēģinām pateikt, kas viņiem būtu jādomā un jādara. Līdz brīdim, kamēr vizuālās mākslas nozare pati nebija sarosījusies un šo apzinājusi, protams, mēs ar savu iniciatīvu viņiem virsū neskrējām. Savukārt pirmo reizi ideju uzklausījām jau pirms vairākiem gadiem. Protams, tas ir saistīts ar pieejamo finansējumu. Jo katra balva kaut ko maksā, tas nozīmē, ka mums ir jāspēj arī finansēt šīs balvas darbība."