Jaunā ģeopolitiskā situācija paildzinājusi priekšdarbus pie Nacionālā enerģētikas un klimata plāna
Kamēr ES klimata mērķu sasniegšanā iesaistītās nozares ar nepacietību gaida atjaunoto Nacionālo enerģētikas un klimata plānu, tikmēr ministrija nav gatava strēbt karstu un sola vēl pusi gada vadīt diskusijās ar sadarbības partneriem un sabiedrību.
Arī Eiropas Komisija (EK) uzskata, ka ar Nacionālā enerģētikas un klimata plāna atjauninājuma projektu Latvija pārlieku čammājas. Proti, pagājušā gada 23. oktobrī Latvija saņēma brīdinājumu, ja līdz 2023. gada 30. oktobrim Latvija nesniegs prasīto informāciju, EK apsvērs attiecīgus pasākumus, tostarp – pārkāpuma procedūras uzsākšanu.
Nacionālais enerģētikas un klimata plāns (NEKP) sastāv no piecām dimensijām – dekarbonizācijas un atjaunīgās enerģijas, energoefektivitātes, energodrošības, ES iekšējo tirgu integrācijas, kā arī pētniecības, inovācijām un konkurētspējas. "Plāns ir jāpārskata reizi divos gados. Taču, tā kā tas tika izstrādāts 2019. gadā – vēl pirms Covid-19 pandēmijas un Krievijas brutālā kara uzsākšanas Ukrainā –, būtiski mainījās realitāte – ekonomiskā situācija, tehnoloģijas, pat klimatiskie apstākļi, tostarp arī Latvijā, kur līdz šim tie nekad nav bijuši tik ekstrēmi, tāpēc ir skaidrs, ka ar kosmētisko remontu vien nepietiks," skaidro Klimata un enerģētikas ministrijas valsts sekretāre Līga Kurevska.
Kavē termiņus
Klimata un enerģētikas ministrijā (KEM) skaidro, ka visām ES dalībvalstīm EK ir jāiesniedz pilnībā pabeigts atjaunotais NEKP līdz 2024. gada 30. jūnijam. Tas būs dokuments, kas tiks pilnveidots uz plāna projekta bāzes, ņemot vērā EK saņemtās rekomendācijas. "Latvija NEKP projektu EK rekomendāciju saņemšanai iesniedza izskatīšanai tūlīt pēc plāna projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā (MK) pērnā gada 5. decembrī, paralēli aktīvi piedaloties sarunās ar EK arī klātienē. Salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, Latvijai ir jāievēro stingra nacionālā procedūra NEKP projekta dokumenta saskaņošanai pirms iesniegšanas EK. Proti, Informatīvo ziņojumu, ar kuru NEKP projektu iesniedz EK, ir jāapstiprina MK, kas prasīja lielāku NEKP projekta detalizācijas pakāpi iesniegšanas brīdī," ieilgušo plāna sagatavošanas procesu cenšas attaisnot Klimata un enerģētikas ministrijā. "Laikā, kad notika NEKP projekta sagatavošana, Latvija informēja EK par NEKP projekta progresu, sniedzot informāciju par nacionālo saskaņošanas procedūru un vienojoties par plāna projekta iesniegšanu EK līdz pagājušā gada beigām."
KEM zina teikt, ka plāna atjaunošana esot bijusi izaicinājums visām ES dalībvalstīm,
jo 2023. gada pavasarī stājās spēkā "Fitfor55" likumdošanas pakotne, kas noteica jaunus ambiciozus siltumnīcefektu gāzu emisiju (SEG) samazināšanas mērķus transporta, lauksaimniecības, enerģētikas (zem 20 megavatiem (MW)), kā arī atkritumu apsaimniekošanas nozarē un rūpniecībā. "Latvijai jaunais mērķis nosaka šajās nozarēs SEG emisijas kopumā samazināt par 17%, kas prasa pārskatīt plānotos pasākumus. Latvijas plāna projekta sagatavošana ilga 11 mēnešus," atskaitās KEM, vēršot uzmanību, ka NEKP projektus noteiktajā termiņā EK nav iesniegušas arī citas valstis, piemēram, Austrija, Bulgārija un Polija.
Izvirzīti jauni mērķi
Tā kā tika pilnībā pārskatīti ES kopīgie mērķi, jaunus nācās izvirzīt arī nacionālā līmenī. Sākotnēji NEKP paredzēja siltumnīcefekta gāzes (SEG) emisiju samazināšanu par 7%, salīdzinot ar 2005. gadu, savukārt šobrīd Latvijas mērķis ir līdz 2030. gadam SEG emisiju samazināšana par 17%," informē L. Kurevska, piebilstot, ka esošais NEKP ir morāli novecojis un ar to iepriekš izvirzītos mērķus nav iespējams sasniegt. Proti – plānam nepieciešams ne tikai kosmētiskais, bet pamatīgs kapitālais remonts.
"Emisijas var samazināt tikai divos veidos – vai nu fosilos resursus nomainot ar atjaunīgajiem, vai mazāk tērējot esošos resursus, vairojot energoefektivitāti.
Emisijas tiek dalītas trijās daļās – pirmais ir tā dēvētais emisijas kvotu tirdzniecības sistēmu (ETS) sektors, ko koordinē ES. ETS emisijas attiecas uz tiem objektiem, kuru uzstādītā jauda pārsniedz 20 megavatus. Latvijā ETS sektors ir salīdzinoši neliels – tikai 17% no valsts kopējām emisijām. Ja šie uzņēmumi izmanto fosilo kurināmo, tad tiem ir jāpērk emisiju kvotas. Sākotnēji ir bezmaksas kvotas, kuras var pārdot tirgū, lai iegūtu līdzekļus dekarbonizācijai. Ar katru periodu bezmaksas kvotu kļūst mazāk un to cena pieaug, līdz ar to uzņēmumiem darboties, izmantojot fosilos energoresursus, kļūst dārgāk, bet kļūt "zaļam" – izdevīgāk. Katrs ETS sektora uzņēmums pats ir atbildīgs, lai sistēma tiktu ievērota, arī to dekarbonizācija ES līmenī ir redzama ļoti labi. Otrs sektors, proti, NE-ETS, ir visa pārējā tautsaimniecība (mazā enerģētika un rūpniecība, transports, lauksaimniecība, atkritumu apsaimniekošana u. c.), par kuru atbild katra ES dalībvalsts. Šajā sektorā mūsu trīs lielie vaļi ir transports, lauksaimniecība un mazā enerģētika, kas lielā mērā ir ēku energoefektivitāte. Trešais ir zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības (ZIZIMM) sektors, kurā ir iespējas emisijas gan radīt, gan piesaistīt. Kustinot, piemēram, arot, zemi, emsijas tiek radītas, atbrīvojot CO2, taču, audzējot mežu, emisijas tiek piesaistītas," svarīgākos NEKP sektorus virzībā uz klimatneitralitāti iezīmē L. Kurevska.