No nākamā gada sākuma tiek atjaunota prasība par obligāto biodegvielas piejaukumu tirgotajai degvielai.

Pagājušā gada vasarā, lai samazinātu degvielas cenu, valdība nolēma uz pusotru gadu – no 2022. gada 1. jūlija līdz 2023. gada 31. decembrim – noteikt, ka biodegvielas piejaukums degvielai ir brīvprātīgs – tas nozīmē, ka degvielas mazumtirgotāji vai komersanti, kas degvielu realizē vairumtirdzniecībā, paši var izvēlēties piemērot vai nepiemērot biodegvielas piejaukumu.

"Būtisks cenas samazinājums tā arī nenotika. Ja salīdzina šā brīža cenas Baltijas valstīs, Latvijā nebūt nav tā lētākā degviela, neraugoties uz to, ka kaimiņvalstīs biodegvielas piejaukšana aizvien notiek,"

secina Latvijas Biodegvielas un bioenerģijas asociācijas (LBBA) valdes loceklis un SIA "Bio-Venta" valdes loceklis un ražošanas direktors Indulis Stikāns.

Viņš pauž satraukumu, ka mūsu valsts transporta nozarē 2020. gadā bija sasniegts vien 6,73% atjaunojamo energoresursu īpatsvars, lai gan mērķis bija 10%. Tāpat arī varējām nodrošināt vien 2,9% siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju samazinājumu, lai gan mērķis bija 6%.

Indulis Stikāns.

"Latvijā ražotā biodegviela nodrošina efektīvu SEG emisiju samazinājumu," saka I. Stikāns. Viņš uzskata, ka obligātais biodegvielas piejaukums ir svarīgs instruments, kas laikā, kad vēl ir maz elektroauto un faktiski nav biometāna auto, veicina pieprasījumu pēc biodegvielas un nodrošina emisiju samazināšanos transportā. "Tā atcelšana bija kļūda, kas negatīvi ietekmēja vietējos izejvielu ražotājus un pārstrādātājus un ļāva papildus nopelnīt ārzemju fosilo resursu ražotājiem. Citās Eiropas valstīs prasība pēc obligāta biodegvielas piejaukuma arvien ir spēkā, tur politiķi rūpējas vispirms par vietējiem ražotājiem. Diemžēl daži LBBA biedri, mazāki ražotāji, kuriem galvenais vienmēr ir bijis vietējais tirgus, obligātās biodegvielas piejaukuma atcelšanas dēļ ir nolēmuši ražošanu pārtraukt," ir sarūgtināts I. Stikāns.

Viņš vērš uzmanību, ka obligātais biodegvielas piejaukums no nākamā gada 1. janvāra atjaunosies tikai 95. markas benzīnam, kam turpmāk visa gada garumā būs jāpievieno vismaz 9,5–10% bioetanola. "Dīzeļdegvielai biodegvielas piejaukums 6,5–7% apjomā būs jāveic vēlāk – no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim. Un arī šajā ziņā Latvija ir unikāla, jo citās valstīs piejaukums dīzeļdegvielai ir spēkā visu gadu," secina I. Stikāns. Viņš atturas prognozēt, kā obligātais biodegvielas piejaukums ietekmēs degvielas cenu. "Ir grūti pateikt, kāda būs naftas produktu un biodegvielas cena biržā. Iespējams, ka patērētāji pat nesajutīs izmaiņas, ņemot vērā to, ka ziemā izmanto dārgāku arktisko dīzeļdegvielu, savukārt lētākai vasaras dīzeļdegvielai būs biodegvielas piejaukums," spriež uzņēmējs.

Sava enerģija

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild "Latvijas Avīze".