2022. gada oktobrī Eiroparlaments un Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis vienojās par iekšdedzes dzinēju autotransporta aizliegumu no 2035. gada.
Arī vairāki lielie autoražotāji un tirgotāji paziņojuši par pilnīgu pāreju uz elektrisko spēkratu ražošanu un tirdzniecību. Kaut arī Latvijā elektrisko spēkratu skaits aug – 2022. gada beigās Latvijā to bijis par 80% vairāk nekā gadu iepriekš, elektriskā transporta izplatībā joprojām atpaliekam no citām Eiropas valstīm.
Mazāk par procentu visu auto
2023. gada 1. oktobrī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) uzskaitē bija 5938 elektromobiļi, to skaitā 5758 vieglās automašīnas, kuru īpatsvars pašlaik neveido pat vienu procentu no Latvijas automašīnu kopskaita.
Vai turpmāko 11 gadu laikā Latvijā spēsim pārsēsties elektriskajos spēkratos, ņemot vērā milzīgo un gaužām novecojušo iekšdedzes dzinēju autoparku? Vai tomēr arī turpmāk Latvijas iedzīvotāju lielākā daļa joprojām būs spiesti pirkt lietotas un vecas automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem no Vācijas, Francijas un citām ekonomiski attīstītākajām Eiropas valstīm?
Pēc Klimata un enerģētikas ministrijas ziņām, Latvijas autoparkā 37% veido novecojuši transportlīdzekļi, kuri kļūst arvien mazāk ekonomiski un rada lielu izmešu apjomu. To vidējais vecums ir 14,5 gadi.
Lietotu elektroauto būs vairāk
Klimata un enerģētikas ministrijas Enerģijas tirgus departamenta direktors Gunārs Valdmanis atzīst, ka pašlaik ministrijā neesot padziļināti vērtēts pieminētais lēmums par iekšdedzes transporta aizliegumu no 2035. gada. Ministrijā prognozē, ka nākamajā desmitgadē varētu samazināties interese un ekonomiskais pamatojums iegādāties lietotu iekšdedzes dzinēju transportu, savukārt lietoto automašīnu tirgū aizvien lielāks īpatsvars būs elektroautomašīnām.
Viņaprāt, viens no galvenajiem uzdevumiem un netiešs ieguldījums elektromobilitātes veicināšanā ir konkurētspējīga elektroenerģijas tirgus attīstība, kur būtisks priekšnosacījums ir atjaunojamās enerģijas ražošana Latvijā, īpaši vēja enerģijas potenciāla apgūšana. Tikpat būtisks priekšnosacījums elektromobilitātes veicināšanā ir arī iedzīvotāju izglītošana – elektriskā transporta lietošana ar rūpīgi plānotu uzlādi laikos, kad elektroenerģijas cenas ir zemākas un kad iznākumā izdevumi ir mazāki nekā iekšdedzes transportam.
Gunārs Valdmanis atzīst, ka iedzīvotāju gatavību iegādāties jaunu elektroautomašīnu nosaka viņu pirktspēja. Tā kā pašlaik lielākā daļa iedzīvotāju izvēlas vai spēj nopirkt lietotas automašīnas, salīdzinoši lēnāku elektrotransporta izplatību pašlaik nosaka to ierobežotais piedāvājums otrreizējā tirgū.