Viens no BRICS valstu saukļiem ir: "Veidosim daudzpolāru pasauli un būvēsim jaunu pasaules kārtību!" Vai raibā kompānija spēj izdarīt to, uz ko aicina? Līdz šim – lieli burti, mazi darbi.
24. augustā noslēdzās kārtējais BRICS samits, kas bija plašāk apspriests nekā iepriekšējie. Viens no iemesliem ir organizācijas paplašināšana, kuras rezultātā 2024. gada 1. janvārī Brazīlijai, Krievijai, Indijai, Ķīnai un Dienvidāfrikas Republikai oficiāli pievienosies Irāna, Ēģipte, Etiopija, Argentīna, Saūda Arābija un Apvienotie Arābu Emirāti. Tas vēl nav viss, BRICS ir ieskrējies un tiek runāts jau par nākamajiem. BRICS popularitāte ir pieaugusi, līdz 2023. gadam interesi pievienoties grupai ir paudušas jau 40 valstis. Nez, ko darīs ar nosaukumu, ko veido dalībvalstu pirmie burti angļu valodā? Cita starpā tas parāda idejiskā satura trūkumu. Nu labi, ir dažas ģeopolitiskas idejas, par tām nedaudz vēlāk. Vēl viens iemesls ažiotāžai ap samitu bija Vladimira Putina nepiedalīšanās, nosūtot uz pasākumu ārlietu ministru Sergeju Lavrovu. Drošs paliek drošs, riskēt ar brīvību Putins nevēlējās, turklāt neaizturēšanas gadījumā Johannesburgai būtu jātaisnojas godīgās pasaules daļas priekšā par to, kāpēc kara noziedznieks netika aizturēts.
Ekonomika: kā tikt vaļā no ASV dolāra?
Viens no BRICS valstu ekonomiskajiem (un daļēji politiskajiem) mērķiem ir de-dolarizācija, ar ko tiek domāta ASV valūtas lomas mazināšanās starptautiskajā tirdzniecībā un finanšu sfērā. Mērķis – izveidot BRICS valūtu – izskanēja jau 2009. gadā, bet tālāk par ideju nav ticis. Parasti BRICS fani, runājot par grupas nozīmīgumu, operē ar demogrāfijas un ģeogrāfijas rādītājiem. Dalībvalstīs kopā ir aptuveni 3,5 miljardi iedzīvotāju (aptuveni 40% no pasaules); Ķīnu un Indiju būs grūti kādam apdzīt šajā ziņā. BRICS rada aptuveni 25% no pasaules IKP. "Mēs esam svarīgi, jo mūsu ir daudz!" – tā to var pasniegt. Tāpēc mums nedrīkst neko uzspiest, mēs veidojam daudzpolāru (multipolāru) pasauli.
Uzspiest tiešām nevajag, tikai Krievija jau pati uzspiež savu "draudzību" kaimiņiem, un pajautājiet, ko dienvidkorejieši un japāņi domā par Ķīnas "draudzīgo" klātbūtni reģiona jūrās!
BRICS meklē ekonomisko svaru – dalībvalstis ir vienojušās un izveidojušas finanšu fondu un starptautisku banku – Jauno attīstības banku. Doma skaidra – lielākās jaunattīstības valstis rada alternatīvu finanšu infrastruktūru kā pretstatu sistēmai, kas tika izveidota pēc Otrā pasaules kara un kurā dominē Pasaules Banka un Starptautiskais Valūtas fonds (SVF). Tomēr realitātē naudas fonds un BRICS banka nespēj cīkstēties ar lielajiem konkurentiem. Jaunā attīstības banka tās visā pastāvēšanas laikā starptautiskos projektos ir ieguldījusi mazāk, nekā Pasaules Banka iztērē viena gada laikā. Arī runas par vienotu BRICS valūtu nav novedušas pie praktiskiem sasniegumiem.
Mūsdienu globālā finanšu sistēma izraisa neapmierinātību daudzās jaunattīstības valstīs globālajos dienvidos. Nevienlīdzība turpina pieaugt, un nesenā Covid-19 pandēmija to ir vēl vairāk saasinājusi. Esošās palīdzības programmas, Pasaules Bankas vai SVF dotācijas un aizdevumi bieži vien ir saistīti ar politiskām un ekonomiskām prasībām un kritērijiem, tas atgrūž vairākas valstis. Un te parādās Ķīna un Krievija, kuras neizvirza normatīvo darbakārtību, jo cilvēktiesības, demokrātija un brīvā tirgus principi tās necik neinteresē. Ir tikai viens politisks kritērijs – esiet mums lojāli starptautiskajā arēnā! Otrs ir ķīniešu aizdevumu princips – par to naudu, ko jums aizdosim, jūs pirksiet mūsu tehnoloģijas un izejmateriālus, maksāsiet mūsu strādniekiem, kuri pie jums būvēs infrastruktūru (par kuru, protams, vēl paliksiet mums parādā). Nu un ANO balsojumos nedomājiet nostāties pret mums!
Ķīnai, gan atšķirībā no Krievijas, ir finanšu resursi, ko piedāvāt jaunattīstības valstīm.
Krievija nesen skaļi paziņoja par smieklīga apjoma graudu uzdāvināšanu dažām Āfrikas valstīm, ko varēja uztvert arī kā pazemojumu.
Politika: raibs lupatu deķis
Starptautiskās politikas pētniecībā, pētot kādas starptautiskās organizācijas (vai valstu grupas) integrācijas perspektīvas, tiek lietotas dažādas teorētiskas pieejas, kas veidojušās, vērojot un analizējot jau eksistējošus reģionālus un globālus integrācijas projektus. Pašlaik, skatoties caur to prizmu, BRICS integrācijas panākumi nav visai daudzsološi. Tomēr nav arī tā, ka tiem necik nebūtu vilkmes.
BRICS pieticīgie strukturālie un ekonomiskie panākumi nepārsteidz, BRICS dalībvalstīm ir ļoti maz kopīga.
Jaunā attīstības banka nonāca grūtībās saistībā ar Rietumu sankcijām pret agresorvalsti Krieviju, kurai pieder bankas akcijas.
BRICS valstu ekonomiskās sistēmas un valdības formas atšķiras. Ķīna un Indija – divas bloka vadošās lielvaras – nav draugi, savukārt Brazīlijai un Indijai ir ciešas saites ar Rietumiem. Brazīlija un Dienvidāfrika ir daudz mazāk ieinteresētas pretstatā globālajiem ziemeļiem nekā viņu kolēģi. Ir tie, kuri domā ekonomiski un meklē jaunus tirgus, kā to dara Apvienotie Arābu Emirāti un Saūda Arābija. Ir valstis, kas pie BRICS meklē drīzāk politisku labumu, piemēram, Irāna, kura jau ilgi atrodas politiskā un ekonomiskā izolācijā.
Daudzpolaritāte un Krievijas izpratne par to
Kopš dibināšanas 21. gadsimta pirmās desmitgades nogalē BRICS ir sevi pozicionējis kā pretstatu bagātajiem un demokrātiskajiem ziemeļiem; ģeopolitiskā dimensija te ir klātesoša. Ieriebt "Atlantistiem", tas ir cēls mērķis… Dalībvalstu pārstāvji gan BRICS pasākumos, gan ārpus tās runā par "daudzpolāras pasaules" nepieciešamību, jo sevišķi aktīvi to dara agresorvalsts Krievija. "BRICS ne ar vienu nesacenšas," teica Putins, tātad tulkojam, ka sacenšas.