Nākamā gada 5. martā "Arēnā Rīga" notiks pirmā GAMMAS (Gada Augstākais mūsdienu mūzikas apbalvojums) ceremonija, kurā tiks sumināti mūzikas nozares profesionāļi un satiksies tajā iesaistītie, arī klausītāji. Par GAMMAS televīzijas ceremonijas un tiešraides veidotāju jau iecelta pieredzējusī producente Ilze Jansone un kā pirmie ceremonijas mākslinieki izziņoti Intars Busulis un "Abonementa orķestris", "Citi zēni" un "DAGAMBA". Kas tad būs tas principiālais, kas GAMMU atšķirs no "Zelta mikrofona", kura 18. janvārī Nacionālajā teātrī plānotās ceremonijas veidotājs būs režisors Uģis Olte; ar ko atšķirsies tās žūrijas izveide, vērtēšanas principi un kritēriji, nominētās kategorijas?
Kas tad mainīsies Latvijas mūzikas vidē ar GAMMA parādīšanos? GAMMAS pārstāvji piedalīties tiešsaistes diskusijā diemžēl atteicās, atbildot rakstiski. Par šo un citiem jautājumiem – mūs vairāk interesēja tieši balvu mākslinieciskā puse – diskusijā viedokļus pauda JĀNIS ŽILDE, balvas "Zelta mikrofons" žūrijas priekšsēdētājs, pieredzējis mūzikas kritiķis, KĀRLIS KAZĀKS, AKKA/LAA (Autortiesību un komunicēšanas konsultāciju aģentūra/Latvijas Autoru apvienība) padomes priekšsēdētājs, komponists un mūziķis, un ARMANDS ZNOTIŅŠ, mūzikas kritiķis, "Zelta mikrofona" un Lielās mūzikas balvas žūrijas loceklis.
Ceremonijas ilguma prokrusta gultā
– Pēc organizatoru teiktā, GAMMA ir jauns koncepts Latvijas mūzikas balvu vidē, ceremonijā tās pasniedzot vairāk nekā 20 kategorijās visdažādākajos žanros un aptverot gan skatuves, gan aizkadru profesionāļus. Nenoliedzot to, ka šī pieeja daudz plašāk aptver populārās mūzikas lauku, balvas organizatoriem gribētos jautāt, kā šis process izpaudīsies, kas būs vērtētāji, jo arī populārās mūzikas lauks ir tik ļoti daudzveidīgs.
Kārlis Kazāks: – Es gan neesmu GAMMAS veidotājs, esmu tikai bijis klāt LaIPAS (Latvijas izpildītāju un producentu apvienība) pilnsapulcē, kur tika lemts par atbalstu GAMMAS dibināšanai. GAMMAS pamatlietas tika prezentētas arī AKKA/LAA, lūdzot arī AKKA/LAA iesaisti. Tā ka – man nav nekādu tiesību runāt rīkotāju vārdā. Tas, ko redzu kā lielāko atšķirību – ja vēsturiski paskatāmies,
"Zelta mikrofons" kādreiz tika piedāvāts sabiedrībai kā ierakstu gada balva, bet GAMMA tiek pozicionēta kā mūzikas industrijas gada balva, kas uz industriju skatās plašāk,
aptvērumā ietverot arī koncertu organizatorus un tehniskos darbiniekus, skaņotājus, skaņu ierakstu veidotājus, šādi stipri paplašinot mūzikas industrijas lauku, ko skar šis apbalvojums. Ja es pareizi saprotu, tad arī "Zelta mikrofons" šogad vismaz mēģina paplašināt ietverto lauku, jo vēsturiski tas tiešām ir apbalvojums par ierakstiem. Droši vien tas rada haosu arī pašā (mūzikas) industrijā, jo ne visi visu saprot un ne visi visam spēj izsekot. Gan GAMMAS, gan "Zelta mikrofona" rīkotāji ir bijuši AKKA/LAA Padomes sapulcē, lai pastāstītu, ko gatavojas darīt, kādu apbalvojumu gatavojas piedāvāt, aicinot AKKA/LAA iesaistīties. AKKA/LAA ne bez spraigām diskusijām padomē, jo nav noslēpums, ka AKKA/LAA nav mūzikas organizācija, bet gan pārstāv autortiesības gan rakstniekiem, gan vizuālo mākslu pārstāvjiem, fotogrāfiem u. c., teica: jā, esam gatavi iesaistīties GAMMAS rīkošanā, sniedzot nepieciešamo informāciju. Piemēram, sniedzot organizētājiem atskaņotāko muzikālo skaņdarbu sarakstus, kurus mēs redzam no autortiesību atlīdzību maksājumiem, un tos, kurus drīkstam un esam spējīgi piedāvāt. Tāpat AKKA/LAA autori ir gatavi iesaistīties pašas GAMMAS apbalvojuma, kas skar autorus, nolikuma izstrādē, palīdzot no autoru perspektīvas, jo AKKA/LAA nenoliedzami ir autoru organizācija. Par šiem jautājumiem esam gatavi runāt, par visu pārējo jājautā pašai GAMMAI.
– Ko iegūs paši autori, ka pastāv šīs divas balvas?
–"Zelta mikrofons" īsti nespēja nodefinēt, kāda tad būtu AKKA/LAA iesaiste šajā gadījumā. Nav noslēpums, ka abi apbalvojumi nāca arī ar aicinājumu finansiāli iesaistīties. Tur AKKA/LAA pašlaik ir, latviski sakot, "norāvusi roceni", mēģinot saprast, kas no katras balvas izveidosies.
Protams, nevienu mirkli neesam teikuši, ka nebūtu gatavi arī "Zelta mikrofonam" palīdzēt ar padomu, ja tas kādam būs nepieciešams.
Es domāju, ka, no autoru viedokļa, GAMMAS gadījumā ir forši, ka autors ir izcelts, parādot, ka viņš ir nozīmīgs labas dziesmas izveidošanā. Līdzšinējā "Zelta mikrofonā", būsim godīgi, autors palika kaut kur zem izpildītāja, jo ierakstu balvās tiek apbalvots labākais izpildītājs. Tas ir forši – tādai balvai ir jābūt, labākajiem izpildītājiem ir jābūt novērtētiem. Bet, protams, visi zinām, ka līdz labam ierakstam nevar tikt bez laba materiāla.
Jānis Žilde: – Arī es nepārstāvu "Zelta mikrofona" rīkotājus, bet darbojos kā nolīgts profesionālis, pēdējos trīs četrus gadus esmu balvas žūrijā un pēdējos divus – žūrijas priekšsēdētājs. Misijas apziņas vadīts, esmu arī ieviesis vairākus uzlabojumus žūrijas darbā. Manuprāt, jā, "Zelta mikrofons" ir uzlikts uz stabilām sliedēm un straujus pagriezienus nav veicis arī šogad. Balvas fokuss vēl aizvien ir mūzikas ieraksti, viss par un ap tiem, tai skaitā arī ierakstu dizains. Ja runājam par jauninājumiem, tad šogad ir doma apbalvot arī labāko ierakstu producentu, arī tas ir stāsts par ierakstiem. Ir arī veiktas izmaiņas nolikumā, kur akcentējam mākslīgā intelekta (MI) "draudus" un vienlaikus iespējas, jo kā palīgrīks tas noteikti ir izmantojams, vienīgi, ja dziesma tiek sacerēta tikai ar MI mūziku un vārdiem, tad tā nekvalificējas "Zelta mikrofonam". Ar humoru var rosināt: varbūt nākotnē var izveidot nomināciju "Labākais mākslīgā intelekta radītais ieraksts"? Kas zina, varbūt ar laiku tas arī būs. Bet –