Pagājis jau pusgads, kopš Daugavpilī kursē četri jauni tramvaji, kuru iepirkumu vairāku gadu garumā pavadīja dažādas problēmas un arī šaubas, vai Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) patiešām tramvajus komplektējusi. Varbūt visu tomēr paveicis Čehijas uzņēmums "Pragoimex", beigās Daugavpilī tramvaja priekšpusē vien pielipinot DLRR logo?
Cik pamatota ir viena vagona cena, kas sasniedza 1,8 miljonus eiro, zinot, ka 2017. gadā Čehijas pilsētai Olomoucai līdzīgs modelis izmaksājis divas reizes lētāk? Kā vērtēt, ka pērn decembrī abas puses vienojās par vēl deviņu vagonu piegādi, par katru maksājot 1,4 miljonus eiro? Vai DLRR kļuvusi par īstenu tramvaju komplektētāju, ar potenciālu produktus eksportēt arī uz ārvalstīm? Rūpnīcas pārstāvji norāda, ka komplektējuši apmēram 50% no jaunajiem Daugavpils vagoniem, turklāt nākotnē gatavi savu iesaisti tramvaju ražošanā un komplektēšanā pat palielināt.
Dega termiņi un piegādātājs
Līdz pat pagājušā gada oktobrim Daugavpils tramvaju parku lielākoties veidoja Krievijā ražoti tramvaji, no kuriem liela daļa ražota pārdesmit gadu pirms tūkstošgades maiņas, daļa iegādāti 2014. gadā, bet vēl citi – 2019. gadā. Pieredze ar jaunajiem krievu tramvajiem gan bijusi slikta – tie nav izrādījušies uzticami. Vēl lielākas problēmas radušās pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā un tam sekojošajām sankcijām – vairs nav iespējams pasūtīt detaļas no Krievijas. Uzņēmumā norāda, ka tādējādi krievu tramvaji nākotnē var vienkārši apstāties.
"Kad pirkām iepriekšējos vagonus, nerunājām par Krieviju kā agresorvalsti, tad vēl sadarbojāmies. Tagad ir strikta sarkanā līnija. Tolaik prioritāte bija lētākais variants, un krievu tramvaji tādi vienmēr bija. Tagad jādomā par modernizāciju," kļūdas atzīst "Daugavpils satiksmes" ("DS") valdes loceklis Artis Druvinieks.
Lai nomainītu novecojušo tramvaju parku, 2021. gadā izsludināts tramvaju iepirkums, kurā "DS" cerēja iegādāties 12 jaunus Eiropas Savienībā ražotus tramvajus. Tas beidzās nesekmīgi. Tajā pašā gadā nesekmīgi beidzās vēl viens iepirkums. Arī 2022. gada aprīlī, kad tika saņemts tikai viens pieteikums – DLRR partnerībā ar čehu "Pragoimex". Toreiz piedāvājums neesot bijis kvalitatīvs, turklāt "DS" neesot paticis, ka "Pragoimex" bijušais valdes loceklis čehs Jaroslavs Kremens 2021. gadā tika notiesāts par korupciju. Tā paša gada septembrī līgums par četru tramvaju piegādi ar DLRR tomēr tika noslēgts, turklāt joprojām partnerībā ar "Pragoimex". "DS" esot saņēmis apliecinājumus, ka "Pragoimex" vairs nav iesaistīts nelikumībās. Taču garais iepirkumu process nozīmēja to, ka strauji tuvojas datums, kurā ES fondu nauda pilsētai vairs nebūs pieejama. Būtībā gada un divu mēnešu laikā – līdz 2023. gada beigām – tramvajiem bija jābūt "DS" rīcībā.
"Viegli nebija nevienā brīdī, bet bija vairāki iemesli – ģeopolitiskā situācija, sadārdzinājums, īsie termiņi un sarežģītā specifikācija, ņemot vērā klimatiskos apstākļus un visu pārējo, lai maksimāli samazinātu riskus," saka Druvinieks. Viņš stāsta, ka virkne komponentu izvēlēti dārgāki, bet izturīgāki, piemēram, nerūsējošs tramvaja korpuss – lai to neietekmētu sāls, smiltis un lietus. "Visi risinājumi ir maksimāli vērsti uz augstu sasniedzamo rezultātu. Skaidrs, ka lēti nav." Ziemu tramvaji pārdzīvojuši labi – esot bijušas mazas problēmas, bet nekā būtiska.
Daugavpilī vajadzētu nomainīt divas trešdaļas tramvaju, tāpēc šobrīd "DS" izstrādā modernizācijas plānu. "Mums noteikti jāmodernizē četri vagonu tipi. Samērā droši varam būt par 12 vagoniem, bet par 25 – noteikti ne. Runājam arī ar DLRR, kas ir ieinteresēta modernizēt tramvajus. Varbūt atkal sadarbosies ar čehiem. Esam runājuši arī ar poļu uzņēmumiem. Bet nezinām, vai, izsludinot iepirkumu, atkal nebūs tā, ka neviens nepieteiksies. Rēķinām, ka modernizācija izmaksātu uz pusi lētāk. Ja varam modernizēt desmit vagonus vai par to pašu naudu nopirkt piecus jaunus, mums jāņem pirmais variants," uzskata "DS" valdes loceklis. Uzņēmums šogad grib pabeigt modernizācijas plānu, lai visa dokumentācija jau būtu gatava mirklī, kad atvērsies jaunās ES fondu programmas.
Komplektēt cita ražojumu – ne pārāk izplatīta prakse
Kāpēc pieteicās tikai DLRR partnerībā ar čehu uzņēmumu? Un kāpēc čehi nepieteicās individuāli? Kāpēc viņiem nepieciešama DLRR starpniecība?