Liepājas teātra izrādē "Svešā āda" fokusā neapšaubāmi izvērsta emocionālā dimensija, ko aktrises nospēlē meistarīgi, sievišķīgi un izjusti.
Horeogrāfes Ingas Krasovskas debijas izrāde "Svešā āda" Liepājas teātrī veidota pēc Daces Rukšānes grāmatas "Krieva āda" motīviem. Kā režisore liecina, neraugoties uz stāsta noskaņas smagumu, romānu viņa izlasīja "vienā elpas vilcienā" un šo vieglumu viņai patiesi izdevies pārcelt uz skatuvi.
Tāpat kā grāmatas, arī izrādes "Svešā āda" notikumi rit pēckara okupētajā Liepājā pagājušā gadsimta vidū, un dokumentālā vide, kas nav ilustrēta burtiski, ir klātesoša un nozīmīga personāžu attiecībās un izvēlēs.
Vide izteiksmīgi parādās mākslinieces Ilzes Vītoliņas konceptuālajā vizuālajā stilistikā. Plašā, tukšā un atvērtā telpa ar centrā izvietotu flīžu virsmu, kas monolīti noklāj grīdu un sienu, pasvītro aukstumu un neomulību. Vidū arī garens metālisks galds, ap kuru savērpjas divu sieviešu – mātes Emīlijas un meitas Meldras – un apkārtējo cilvēku dramatiskie likteņi. Uz skatuves tālākās sienas izgaismojas ekrāns, noteiktās epizodēs signalizējot par zīmīgām un precīzām laika liecībām. Melīgie lozungi "klaigā" par sociālisma sasniegumiem un laimīgo sabiedrību ar viltus bravūras piesātinātiem oficiāliem padomju saukļiem, piemēram, "Padomju Savienības kultūra ir viskulturālākā kultūra!".
Kā spilgts pretstats laikmetu raksturo pieticīgie priekšmeti, to nav daudz, un tie atklāj rūpju nomāktu izdzīvošanas ikdienu, kas prasa pūles minimāla dzīvesprieka un mājīguma ieviešanai. Detaļas ir precīzas, metaforiskas, piemēram, kūkas no smiltīm, ko cep galvenā varone – profesionāla kulināre – neturas kopā, lai kā viņa censtos.
Līdzīgi plāniem, ar kādiem sieviete cīnās par personisko laimi, tās brūk un atkal un atkal tiek lipinātas, stutētas, būvētas…
Uz sociālisma laikmeta fona dramatiskais un galu galā arī traģiskais Emīlijas dzīves stāsts sākas cerīgi. Saņēmusi ziņu par Meldras tēva pazušanu karā, viņa iepazīstas un apprecas ar vietējo mūrniekmeistaru Vili. Abi plāno savu saimniecību, taču attiecības starp laulātajiem no romantikas ātri izplēn pelēkā rutīnā. Tad, apkalpojot kādu banketu, Emīlija satiek liktenīgu mīlestību, un sākas viņas jūtu dzīve – patiesā un slepenā. Jaunajās attiecībās ar "krievu" viņa dzemdē bērnus un tomēr turpina slēpt to izcelsmi. Nekam pārējam viņa nepievērš uzmanību.
Vecākajai meitai Meldrai pašai nākas tikt galā ar patēva pedofiliskajām nosliecēm, auklēt mazākos bērnus, zaudēt iespēju studēt augstskolā. Meldra iepazīstas ar savu nākamo vīru Valdi, kuru vēlāk kā disidentu arestē čeka. Lai arī meita un Emīlija dzīvo viena otrai blakus, taču viņu dzīves rit paralēli, atklātība starp abām sievietēm neizveidojas.
Gandrīz dokumentalitāte
Divas mākslinieces, Inese Kučinska – Emīlija (Berta) un Agnija Dreimane – Meldra (arī Lūcija, Nadežda Voroņina, Berta) atklāj savas varones vairāku desmitu gadu garumā. Pārģērbjoties no viena tērpa otrā, kas izceļas ar izteiksmīgām krāsām un faktūrām, aktrises maina ne tikai ārējo "ādu", bet arī atkailina varoņu emocijas un domas, detalizēti apraksta notikumus par konkrētām fiziskām sajūtām un ķermeņa fizioloģiju.