"Vācijai jābūt gatavai karam tuvāko piecu gadu laikā," paziņoja Vācijas bruņoto spēku ģenerālinspektors. Neilgi pirms tam Polijas aizsardzības ministrs Vladislavs Kosinjaks–Kamišs paziņoja, ka steidzami jāgatavojas karam ar Krieviju.
Iezīmēts pat laika rāmis, kurā poļiem jāiekļaujas, lai no kara izvairītos, – trīs līdz desmit gadi. Tādējādi Vācija un Polija pievienojušās tām mūsu reģiona valstīm, kas brīdina par karu ar Krieviju, pasvītrojot, ka laika gatavoties atlicis pavisam maz. Nupat šāds brīdinājums gan no ministra, gan bruņoto spēku komandiera skanēja arī Zviedrijā. Zviedru aplēstais aptuvenais laika nogrieznis, kurā Krievija varētu uzbrukt NATO valstīm, nākamie desmit gadi. Taču tā runā valstis, kas Krievijas tuvumā. Eiropas Savienības paziņojumi ir daudz piesardzīgāki. Arī panāktais aizsardzības jomā – sākot ar bruņojumu un beidzot ar demokrātijas aizsardzību – šķiet ievērojami pieticīgāks. Ko paveica, bet ko neiespēja aizejošais Eiropas Parlamenta sasaukums?
Aptauja
Vai ir nepieciešams izveidot Eiropas armiju?
Latvijas kaimiņvalstī Lietuvā brīdinājums par karu iezīmēja arī pretrunas ārlietu un aizsardzības resora starpā. Lietuvas ārlietu ministrs Gabriels Landsberģis, kurš ierasti izceļas ar skaļiem paziņojumiem, brīdināja par Krievijas uzbrukuma draudiem NATO austrumu flangam, turpretim bruņoto spēku komandieris, ģenerālis Valdemārs Rupšis iebilda, ka militārā izlūkinformācija un analīze neliecina ne par tūlītējiem, ne vidēja termiņa draudiem.
No vienas puses, NATO valstīm Krievijas pierobežā ir nepieciešamība palielināt izdevumus tēriņiem bruņojumam un militārajam personālam. It sevišķi Zviedrijai, kas tikai tagad kļūs par NATO valsti, tādēļ steidzami jāsalāgo bruņotie spēki ar NATO standartu.
Krievijas uzsāktais karš Ukrainā arī parāda trūkumus, piemēram, Baltijas valstu un Polijas bruņojumā.
Turklāt globālā inflācija bruņojuma iegādi tikai darījusi dārgāku. Kurpretim iedzīvotāji, likumsakarīgi, gaida atbalstu no valsts laikā, kad gan uzņēmējdarbība, gan mājsaimniecības ar grūtībām savelk galus.
No otras puses, draudu novērtējums ir mainījies. Pretlikumīgā Krimas aneksija un agresija Austrumukrainā 2014. gadā izcēla reģionālas nestabilitātes draudus, savukārt 2022. gada uzbrukums demonstrēja, ka ir iespējams pilna mēroga karš uz ES robežas ar tūlītēji sajūtamām sekām praktiski visā vienotajā blokā. Šādos apstākļos negatavoties ļaunākajam scenārijam ir nolaidība. Turklāt, bruņojoties, kā mēdz teikt, līdz zobiem, darbojas atturēšanas doktrīna – valstis izvairās uzbrukt, ja pretinieks ir tikpat vai pat labāk bruņots ar augstām kaujas spējām, proti, ir ievērojams risks ne tikai zaudēt karā, bet pat ciest nesamērojami lielus dzīvā spēka un tehnikas zaudējumus.
Kopumā lielākā daļa eiropiešu vairs nav jāpārliecina par nepieciešamību tērēt bruņojumam, uzskata Eiropas Parlamenta deputāts no Latvijas Ivars Ijabs ("Attīstībai/Par", liberālā "Renew Europe" grupa): "Saskaņā ar NATO sabiedriskās domas pētījumiem lielākā daļa alianses pilsoņu (74% 2022. gada novembrī salīdzinājumā ar 70% 2021. gadā) uzskata, ka izdevumi aizsardzībai būtu jāsaglabā pašreizējā līmenī vai jāpalielina (starp sabiedrotajiem ir ievērojamas atšķirības – no 85% līdz 52%, bet vairākums iedzīvotāju to atbalsta). Tikai 12% uzskata, ka aizsardzībai būtu jāizdod mazāk."
Kritizē pat ASV
Amerikas Savienoto Valstu ietekmīgās lietišķo ziņu grupas "Bloomberg" mediji jau pērnā gada oktobrī ziņoja, ka Eiropas Savienība netiek galā ar solījumu izpildi – nodrošināt Ukrainai miljonu artilērijas šāviņu. ASV savu daļu spējot nodrošināt bez grūtībām, lai gan kopš 7. oktobra tai, papildu Ukrainai, jābruņo arī Izraēla karā ar "Hamās" teroristisko grupējumu un vienlaikus jātur rezerve citiem potenciāliem konfliktiem. Tāpat Savienotās Valstis spējot palielināt ražošanas apjomus līdz miljonam šāviņu gadā. Kurpretim vēl pagājušā gada nogalē bija skaidrs, ka Eiropa savu apņemšanos nespēs pildīt.