Ir interesantāk dzīvot dzīvi, kura ir trillera vai seriāla turpinājums. Manipulatori un sazvērestības teorētiķi šo principu ļoti labi izmanto, uzskata Latvijas Universitātes profesors Jurģis Šķilters. Viņš vada Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Uztveres un kognitīvo sistēmu laboratoriju un pēc doktora grāda iegūšanas Maincas Universitātē Vācijā kopā ar ASV, Itālijas, Izraēlas un citu valstu zinātniekiem pēta psihes, valodas, izziņas, apziņas un uztveres procesus un to savstarpējo mijiedarbību.
Kāpēc arī izglītoti cilvēki, kuriem vajadzētu būt kritiskajai domāšanai, bieži uzticas tiem, kuri viņiem stāsta pasakas vai skalo smadzenes? Donalds Tramps, Viktors Orbāns, Roberts Fico, Vācijas galēji labējie, Ainārs Šlesers, kura sarunas viesnīcā "Rīdzene" daudzi ir lasījuši, bet nevēlas atcerēties, viņiem visiem ir liels atbalstītāju pulks.
J. Šķilters: Vairākumam cilvēku ir tīkamāk ieraudzīt pasauli vienkāršotu, melnu vai baltu, sliktu vai labu. Lielai daļai cilvēku pasaules aina, kurā ir viens cēlonis, viens sliktais vai labais, ir daudz patīkamāka nekā tāda pasaule, kurā ir pustoņi, dažādi cēloņi un arī dažādas sekas. Bet tieši tāda – ar daudz cēloņiem, sekām, pustoņiem un nenoteiktību – jau ir tā pasaule, kurā mēs dzīvojam. Domāt pustoņos ir diskomforts! Un šeit ir tas konflikts starp to, kāda ir realitāte, cilvēki tajā, un to, kas mums šķiet tīkamāks. Mēs nereti izvēlamies tos viedokļus, kas atbilst mūsu pasaules ainai, viedoklim, nevis tos, kas ir patiesi. Ja pievēršamies cilvēkiem, kuri dod priekšroku politiķiem, kuri runā melus, tad bieži tas notiek tāpēc, ka viņu viedoklis šiem cilvēkiem ir pieņemamāks, jo atbilst viņu pasaules redzējumam, un patiesums tiek upurēts.
Arī izglītoti cilvēki nereti uzticas populistiem, demagogiem, nereti arī sazvērestības teorijām. Jāsaprot, ka arī izglītoti cilvēki ir ļoti dažādi, ar atšķirīgām personības iezīmēm. Zinātnieki ir izpētījuši, ka cilvēkiem, kuriem piemīt narcisisma pazīmes, ir tendence sekot manipulatīvām, populistiskām politiķu grupām, kas kāpina viņu individuālo vai sociālo pārākuma un unikalitātes apziņu.
Kāpēc cilvēki uzticas politiķiem, kuri stāsta pasakas? Tās taču ir interesantākas par realitāti, kurā ir dažādi cēloņi un sekas un kurā viss nav tikai melns vai balts!
Realitāte ir garlaicīgāka nekā pasakas. Ir interesantāk dzīvot dzīvi, kura ir trillera vai seriāla turpinājums. Manipulatori un sazvērestības teorētiķi šo principu ļoti labi izmanto.
Ir pētīts arī tas, kāpēc kritiskā domāšana tomēr nepalīdz. Tā ir mazāk nozīmīga, salīdzinot ar intelektuālo piezemētību. Tajā brīdī, kad esam gatavi atzīt, ka mūsu viedoklis var būt kļūdains, mēs kļūstam mazāk manipulējami un esam daudz noturīgāki pret aplamiem vēstījumiem. Ja izglītotam cilvēkam nepiemīt intelektuālā piezemētība, ar viņu var manipulēt un viņš spēj manipulēt ar citiem. Jāņem vērā, ka kritiskā domāšana nav brīnumatslēga.
Mēs dzīvojam laikā, kurā pasaule ir ļoti nedroša (kovida pandēmija, karš, politiskā neskaidrība un neparedzamība), un tas veicina tendenci pieslieties kādām grupām. Šādā situācijā piederība kādai kopienai ir svarīgāka nekā patiesums vai aplamums. Pieslieties kādai sociālai vai viedokļu grupai un spēt piešķirt jēgu (pat ja tā ir aplama) nedrošajai situācijai visapkārt ir pavisam pašsaprotama reakcija. Bieži mēs varam redzēt, kā tiek manipulēts ar nedrošu cilvēku prātiem. Tas ir neģēlīgi, ka politiķi to izmanto. Piemēram, kovida laikā mēs taču redzējām pārliecinātus vakcinācijas pretiniekus, kas mērķtiecīgi veidoja savus politiskos spēkus uz cilvēku nedrošības un baiļu rēķina. Tas ir briesmīgi, ka neticība medicīnai tiek politiski motivēta – faktiski ar nolūku, lai iekļūtu Saeimā, upurējot cilvēku dzīvību.
Runājot par "Rīdzenes" sarunām, rodas jautājums, kas ir svarīgāk: vai tas, ko personas, kuras tajās piedalījās, ir teikušas, vai arī izvēlēties to, kas ir tīkamāks savam pasaules skatījumam? Daudzi izvēlas to, kas ir šeit un tagad atbilstošs savam noskaņojumam, saviem 2025. gada kreņķiem, neņemot vērā to, ko šie politiķi ir runājuši kaut kad iepriekš. Cilvēka domāšana tā strādā, ka viņš dod priekšroku tam, kas ir tīkamāks viņa pasaules ainai. Tas notiek gan apzināti, gan neapzināti.