Saeima, pamatojot to ar Eiropas Savienības direktīvas prasībām, ar likumu noteica OCTA polises nepieciešamību itin visiem transportlīdzekļu īpašniekiem – arī par tādiem braucamajiem, kas nekustas.
Taču izrādās – Eiropas Savienība to neprasa.
Saeima 14. novembrī galīgajā lasījumā grozīja Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumu, kam jāstājas spēkā jau 10. decembrī. Pirms divām nedēļām visu uzmanība bija pievērsta jaunievedumam: OCTA polisei elektroskrejriteņiem. Tikai vēlāk acīgākie pamanīja, ka likumā dažviet pazudis vārdu savienojums "ceļu satiksmē" un "ceļu satiksmē lietoto" un piekabināts vārdu savienojums "neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis atradies kustībā". Likuma jaunā redakcija nepārprotami prasa OCTA polisi itin visiem transportlīdzekļu lietotājiem neatkarīgi no tā, vai tie piedalās satiksmē vai ne. Arī tādiem, kas stāv garāžā, stāvlaukumā vai mājas pagalmā.
Pēc sabiedrībā saceltās ažiotāžas Saeimas deputāti apņēmušies likumu labot. Daži atzinuši, ka iepriekš, šos likuma grozījumus pieņemot, nesapratuši, par ko balso.
Budžeta un finanšu komisija priekšsēdētājs Jānis Reirs ("Jaunā Vienotība") Saeimas vakardienas sēdē izteicās pret OCTA likuma pārskatīšanu, bet balsojumā tomēr nenobalsoja pret. "Jautājums ir saistīts ar Eiropas direktīvām, un pamatproblēma ir, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) nav normāli noregulēta transportlīdzekļa noņemšana un uzlikšana uzskaitē," uzskata Reirs.
"Kļūdīties ir tikai un vienīgi cilvēcīgi. Un savas kļūdas ir jāatzīst, un mēs galu galā esam tikai cilvēki," Saeimas sēdē sacīja opozīcijas deputāts Edmunds Zivtiņš ("LPV"). Vakar pēc opozīcijas deputātu ierosinājuma Saeima nolēma nodot šos grozījumus pārskatīšanai Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā.
Aizbildināšanās ar ES direktīvu
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins iepriekš grozījumus pamatoja, ka Latvijas normatīvajos aktos jāpārņem Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīva (ES) 2021/2118. Direktīva nosakot, ka jāievēro Eiropas Savienības Tiesas spriedumi attiecībā uz ceļu satiksmes negadījumiem, kad transporta līdzeklis netiek izmantots, piemēram, ir novietots garāžā, stāvējis vai pastāvīgi netiek izmantots.
Telefonsarunā ar "Latvijas Avīzi" Abāšins man vakar atkārtoja, ka grozījumi pieņemti, lai arī šādos nelaimes gadījumos darbotos OCTA.
Lasu minēto direktīvu. Pirmkārt, arī transporta līdzekli nekustīgā stāvoklī var uzskatīt par izmantošanu. Direktīvas 1. panta a) apakšpunktā "transportlīdzekļa izmantošana" ir noteikts: "jebkāda transportlīdzekļa izmantošana, kas atbilst konkrētā transportlīdzekļa funkcijai transporta vajadzībām negadījuma brīdī, neatkarīgi no transportlīdzekļa parametriem un neatkarīgi no apvidus, kurā mehāniskais transportlīdzeklis tiek lietots, un no tā, vai tas ir nekustīgs vai atrodas kustībā". 3. pantā ir noteikts, ka katra dalībvalsts, nodrošina, "ka civiltiesiskā atbildība par to transportlīdzekļu lietošanu, kas parasti atrodas tās teritorijā, ir apdrošināta".
Otrkārt. Uz laiku neizmantotus, sezonālus transporta līdzekļus var neapdrošināt, ja vien valsts uzņemas bojāto īpašumu vai veselības aizsardzību. Tajā noteikts, ka "dalībvalsts var atkāpties no 3. panta attiecībā uz transportlīdzekļiem, kas uz laiku vai pastāvīgi ir atsaukti un kurus ir aizliegts izmantot, ja saskaņā ar valsts tiesību aktiem ir ieviesta oficiāla administratīvā procedūra vai cits pārbaudāms pasākums".
Jautājums nav saistīts tik daudz ar Eiropas direktīvām, cik ar valsts atbildību par satiksmes negadījumos iesaistīto – gan izraisītāju, gan cietušo – aizsardzību.
Un šo aizsardzību var veikt divējādi, kas pieminēts šai direktīvā.
Ja tagad labos likumu, kādus citus risinājumus var piedāvāt? Valstij uzņemties aizsardzību, ja nu gadījumā bojājumus cilvēka veselībai vai īpašumam nodara šāds stāvošs, ceļu satiksmē neizmantots transporta līdzeklis. Jau tagad spēkā noteikts, ka gadījumos, kad transportlīdzeklim nav OCTA, zaudējumus sedz LTAB Garantiju fonds.