Paškausks: Esam izveidojuši miežu iesala viskiju, bet otrs būs kukurūzas viskijs, pie tā vēl strādājam.
Alus arī turpmāk būs mūsu galvenais produkts – tā, tiekoties dažas dienas pirms Jāņiem, "Latvijas Biznesam" stāsta lielākās vietējā kapitāla alus darītavas "Tērvete" vadītājs Valters Paškausks. Tomēr pamazām uzņēmums iesoļojis jaunā nišā, sākot brūvēt arī savu viskiju, kas pārdošanā parādīsies gada beigās.
Jau izsenis "Tērvete" turējusies uz trim vaļiem – alu, pienu un zirgiem. Kādi rezultāti sasniegti alus nozarē, zinot pandēmijas lielo ietekmi uz ēdināšanas nozari?
V. Paškausks: Pēdējie gadi bijuši izaicinājumu pilni. Pandēmijas laikā tirgus spēcīgi mainījās, visi izjuta inflāciju, mēs piedzīvojām resursu cenu kāpumu. Izaicinājums bija noturēt veselīgu uzņēmuma stāvokli ne tikai alus, bet arī citās nozarēs. Par laimi, tas ir pārdzīvots, bet tagad klāt nākamie izaicinājumi – karš Ukrainā un vēl lielāka inflācija. Turklāt stipri pasliktinājusies uzņēmējdarbības vide alus nozarē. Konkurence ir augusi, bet tirgus samazinājies. Pēdējo četru gadu laikā Latvijā realizētā alus apjoms samazinājies par 20%, un tie ir gandrīz trīs "Tērvetes" alus darītavas apjomi kopā. Tagad visi alus ražotāji ir iespringuši uz savas konkurētspējas stiprināšanu un bieži vien nākas strādāt ar zemām peļņas normām. "Tērvetei" ir gājis labāk – apjomi ir bijuši gandrīz nemainīgi. 2021. gadā kopējais alus realizācijas apjoms sarucis par 5,2%, bet "Tērvetei" pieaudzis par 6,2%. 2022. gads bija pirmais, kad mēs neaugām pēc apjoma, jo produkcijas cenas nācās palielināt divas reizes dramatiskā izmaksu pieauguma dēļ, un tas noveda pie apjomu krituma.
Skatot finanšu datus, redzams, ka "Tērvetes" alusdarītava tieši 2021. gadā sasniegusi vēsturiski lielāko apgrozījumu un peļņu. Kāds bija 2022. gads?
Apgrozījuma pieaugums ir būtisks, bet tas noticis uz izmaksu kāpuma un cenu rēķina. Konkurence aug, bet peļņas daļa samazinās. Lai būtu konkurētspējīgi, mums nākas samazināt peļņu tik zemu, kā vēsturiski nekad nav bijis. Aug arī nodokļu slogs. 2014. gadā no apgrozījuma nodokļu slogs bija 20%, bet tagad – 36%. Uztrauc tas, ka samazinās Latvijā saražotā alus apjomi. Šāda tendence jau parādījās pirms kāda laika, kad lielās pasaules kompānijas sāka pārpirkt vietējos ražotājus – "Aldari", "Bauskas alu", "Piebalgas alu", un tagad no vecajām alus darītavām palikusi vien "Užava" un "Tērvete", kas ir tīri Latvijas ražotāji. Uztrauc tas, ka tieši nodokļu politika veicina uzņēmumu pārpirkšanu. Populāri ir palielināt akcīzi alkoholam, bet jāsaprot, ka uzņēmumiem šī vide pasliktinās.