Cilvēks. Zem jauno vilcienu riteņiem. Pretēji sabiedrības un arī politiķu vairākuma gaidām, kas loģiski secina, ka pie "Vivi" jauno elektrovilcienu nedienām vainīga ir VAS "Pasažieru vilciens" ("PV") vadība, aizvadītajā nedēļā no amatiem atkāpās pārvadātāja uzņēmuma padome, nevis valde.
"PV" valdi un līdz ar to arī operatīvo, t. i., ikdienas darbību un attīstības plānošanu jau septiņus gadus – kopš 2017. gada oktobra – vada valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis. Pirms nepilniem diviem gadiem viņš "PV" vadītāja amatā apstiprināts atkārtoti. Pilnvaru termiņš valdes priekšsēdētājam paredzēts līdz 2027. gada 15. oktobrim – tagad atkāpusies padome savulaik norādījusi, ka iepriekšējā pilnvaru laikā Griguļa vadībā "PV" esot sekmīgi atrisināta virkne izaicinājumu: elektrovilcienu ritošā sastāva atjaunošana, pasažieru pārvadājumu nepārtrauktības nodrošināšana dīzeļvilcienu maršrutos, pakalpojuma sniegšana ierastajā intensitātē ieņēmumu un pasažieru plūsmas samazinājumā Covid-19 pandēmijas ietekmē u.c.
Tagad redzam, cik sekmīgs ir noslēgums gandrīz divas dekādes ilgušajam elektrovilcienu iepirkumam.
Neskatoties uz iestājušos haosu arī vilcienu satiksmē, atkāpjas citi, bet Grigulis paliek.
Acīmredzot ne jau viss ir tik vienkārši, kā mums izskatās, kad, piemēram, salstam uz perona vai uz trases "bez dzīvības" palikušajā "Vivi" jaunā elektrovilciena vagonā. Viena no visgrūtāk saprotamajām lietām laikam ir tā, kam jaunie elektrovilcieni vispār pieder, kad čehu ražotājam "Škoda Vagonka" tos beidzot ir izdevies nodot (tautas valodā pareizāk būtu teikt – iesmērēt) ekspluatācijā.
Cik zināms, vilcienu pasūtītājs un arī maksātājs ir valsts, jo "Pasažieru vilcienam" projekta kopējām izmaksām līgumā paredzēto 257,889 miljonu eiro vienkārši nav, un neviens arī nedos. "PV" pieder zīmols "Vivi", tas sniedz ritošā sastāva remonta pakalpojumus, nodarbina vairāk nekā 970 darbiniekus un nodrošina komercreisu servisu. Vēl pārvadātājam pieder īpaša licence, ko pagājušā gada izskaņā, izvairoties no ES mērogā sludināma konkursa un, iespējams, vēl lielāka haosa, izdevies pagarināt.
Tādējādi "PV" valde un tās vadītājs devuši signālu, ka domā ilgtermiņā un netaisās mest "plinti krūmos", lai arī kādas tagad būtu problēmas ar ritošo sastāvu, ar to, kam īsti tie niķīgie jaunie vilcieni pieder un kādi līgumi krustu šķērsu saslēgti.
Iepazīstoties ar Rodžera Jāņa Griguļa publiski pieejamo biogrāfiju, nerodas iespaids, ka šis vīrs pašos spēka gados turas pie krēsla tikai algas vai tādēļ, ka viņam vairs nebūtu nekā cita, ko darīt.
Izglītojies vadībzinātnēs Latvijas, kā arī Francijas universitātēs. Stažējies ASV, tostarp sadarbojies ar dzelzceļa pasažieru korporāciju "Amtrak". Bijis līdzīpašnieks teritoriālās plānošanas, būvniecības un tūrisma nozares uzņēmumos, pārvaldot to finanšu vadību, biznesa stratēģiju izstrādi u. tml. Prot sešas valodas, tostarp portugāļu, ko savulaik iemācījies pēc Brazīlijas apmeklējuma, jo tur noskatījis līgavu un pēcāk sievu, ko atvedis uz Latviju.
Starp citu, 2019. gadā, kad noslēdzās vilcienu iepirkuma konkurss un kārtējo pārsūdzību dēļ uzvarēja "Škoda Vagonka", Grigulis bija izteicies – šī čehu ražotāja reputācijas dēļ kā Latvijas iedzīvotājs par iznākumu viņš nemaz neesot priecīgs, tomēr vēl viena iepirkuma neizdošanos Latvija vairs nevarējusi atļauties. Tagad viņš ir viens no tiem, kuram jaunie vilcieni var pārbraukt pāri...
Bažas. Greizo ēnu karaļvalstī
Valdība apstiprinājusi jaunu ēnu ekonomikas plānu 2024.–2027. gadam. Vai sabiedrībai būtu tādēļ jāsauc "urā"? Diez vai, jo ēnu ekonomikas apkarošanas plāni un ēnu ekonomika kā tāda Latvijā dzīvo katrs savu dzīvi – plāni tiek apstiprināti un varonīgi izpildīti, bet ēnu ekonomika par to neliekas ne zinis – vai nu stāv uz vietas, vai pat pieaug.