Rīt, latviešu teātra patriarha Eduarda Smiļģa 137. dzimšanas dienā, Dailes teātrī pasniegs „Spēlmaņu nakts” balvas 15 nominācijās par veikumu 2022./2023. gada sezonā, arī balvas par mūža ieguldījumu, ko saņems Latvijas Nacionālā teātra aktrise Lolita Cauka un Valmieras Drāmas teātra aktieris Agris Māsēns.
Cik spēcīgs, turpinoties Krievijas–Ukrainas karam, kuram tagad vēl pievienojies karš Izraēlā, pagājušajā sezonā bijis politiskais teātris? Kāpēc par Lielās formas izrādi nav nominēts Dailes „Brands” un kādi bijuši pašu žūrijas locekļu lielākie pārsteigumi? Par kādām attīstības tendencēm Latvijas teātra kopainā liecina pēdējā laikā tā vidē notikušie lielāka un mazāka mēroga skandāli un diskutējamās iniciatīvas?
"Kultūrzīmju" organizētajā zoom diskusijā satikās "Spēlmaņu nakts" žūrijas pārstāvji – teātra kritiķe un zinātniece, Latvijas Televīzijas kultūras žurnāliste Henrieta Verhoustinska, teātra kritiķe un LU Literatūras, folkloras un mākslas institūta zinātniskā asistente Kitija Balcare, teātra kritiķis un laikraksta "Diena" žurnālists Atis Rozentāls, skatuves mākslas pasniedzēja Latvijas Kultūras akadēmijā Māra Ķimele. Neklātienē piedalījās žūrijas priekšsēdētājs, teātra kritiķis Toms Čevers.
Vai aktieri kļūst drosmīgāki?
A. Bormane: – Pagājusī bija visai karsta un pat skandaloza teātra sezona – var pieminēt kaut vai strīdu jūnijā starp JRT un Dailes teātri par aktieru pārpirkšanu, augustā sekoja Nacionālā teātra vadības maiņa. Arī – Liepājas teātra aktieru dumpis rudenī ar vēršanos pret ilggadējo teātra direktoru Herbertu Laukšteinu. Juris Žagars kopā ar Latvijas Teātra darbinieku savienību aktualizēja jautājumu par aktieru terminētajiem līgumiem. Problēmas ar teātru būvēm un remonta procesiem. Un tas, nerunājot, ka katram teātrim un procesam kopumā ir savas, specifiskas problēmas. Vai visu šo jaunumu kopainā, jūsuprāt, ir vērojamas kādas likumsakarības?
H. Verhoustinska: – Tā ir pilsoniskā aktivitāte, kas ir modusies teātru aktieros, kuri iesaistās, kuriem nav vienaldzīgs kopējais teātra, nevis tikai katra aktiera liktenis. Varbūt mazāk aktieri iestājās par savu atalgojumu saistībā ar Jura Žagara ideju, tomēr Nacionālā un Liepājas teātru aktieru gadījumā viņi intensīvi un aktīvi iesaistījās cīņā par sava teātra nākotni.
Tā, man šķiet, ir ļoti pozitīva tendence, jo no uz āru neko neizsakošiem tēliem, kas tikai piepeld sezonas sākumā pie ziņojumu dēļa, lai saprastu, kādas lomas viņiem ir iedalītas, viņi ir kļuvuši par aktīviem pilsoņiem.
A. Rozentāls: – Domāju, ka te mums ir jānodala, jo Nacionālā teātra gadījums, manuprāt, nav tas, kad aktieri būtu iznākuši atklātībā un pateikuši [ko domā]...
H. Verhoustinska: – Publiski nav, bet [tas ir noticis] teātra iekšienē.
A. Rozentāls: – Jā, bet te jau ir tas jautājums, vai tas notiek publiski vai ne. Nacionālā teātra aktieriem bija ļoti ērti, ka Kultūras ministrija izdarīja ļoti daudzus soļus viņu vietā. Viņi patiesībā klusi atļāva, lai [Elmārs] Seņkovs un [Jānis] Vimba lamā ministriju, bet to, ka teātrī notika arī iekšēji procesi, viena daļa sabiedrības nezināja.
Kitija Balcare: – Es gribētu atsaukties uz diskusijām, kas nupat notika Baltijas Drāmas forumā, kas Latvijā pulcēja teātra pētniekus no Skandināvijas, Baltijas un Polijas, teātra praktiķu vidū aizvien vairāk izgaismojās jautājums par horizontalitāti: aktieri aizvien vairāk negrib būt tikai instruments, par to runā arī pētnieki, kas skata arī situācijas citos teātros. Domāju, ka Latvijā šīs tektoniskās svārstības patiešām notiek, un tas ir dabisks process, kā jau Henrieta sacīja, ka patiešām katrs aktieris apzinās iespēju ietekmēt [teātra] procesu, kļūstam drosmīgāki. Un atkal – no kuras puses paskatās. Ja raugāmies no teātra kritiķu un skatītāju perspektīvas, domāju, ka būsim ieguvēji: būs svaigas vēsmas, jaunas kombinācijas, kas patiesībā jau zināmā mērā arī notiek, jo valsts teātros strādājošie teātra praktiķi nereti redzami arī neatkarīgo profesionālo teātru izrādēs un spēles laukumos, tikai tagad šie jautājumi jau aiziet arī pārvaldības aspektā, ko jau var analizēt pārvaldības speciālisti. Domāju, ka tas lielā mērā ir arī paaudžu jautājums, jo, tām mainoties, mainās arī attieksme un gaidas. Svarīga ir arī jau pieminētā horizontalitāte, koprade, kad sadarbojas vairāk horizontāli, nevis tikai režisori un aktieri, un tad pakāpeniski spēles laukums izkārtojas citādi.
A. Rozentāls: –
To, ka aktieri vēlas aktīvi līdzdarboties un būt iesaistīti, visvairāk varēja manīt Liepājas teātra gadījumā, jo tur retorika bija tā, ka vadība nesarunājas, neskaidro savus lēmumus; ka lēmumi par domu sadali varbūt visus neapmierina.
Tomēr domāju, ka šie procesi turpināsies, ir jau šādas indikācijas. Ir ļoti svarīgi, lai tie nebūtu ārdoši, jo, kad aktieris aiziet no viena teātra uz otru, viņš latviešu teātrim nepazūd.
Ir jau parādījušās ironiskas piezīmes, ka, atverot Dailes teātra programmu, vairs nesaprotam, kurā teātrī esam nonākuši. Tomēr viņi jau nepazūd, nav aizgājuši pilnībā prom. Jo ir jau arī tādi, kas ir izdeguši un pateikuši, ka savu nākotni ar teātri vairs nesaista, tas gan ir zaudējums Latvijas teātrim. Tā ir pazaudēti Ģirts Liuziniks, Jānis Āmanis...
H. Verhoustinska: – Arī Kaspars Zvīgulis, kurš tagad spēlē Cēsu Mazajā teātrī, latviešu teātrim – arī Inga Misāne-Grasberga, kura tikko nospēlēja brīnišķīgu lomu izrādē “Ar balles kurpēm Sibīrijas sniegos” M. Čehova Rīgas Krievu teātrī.