Fog 15 °C
P. 03.06
Ineta, Inta, Intra
"Matemātiķa klusā daba" (1968). Audekls, eļļa. LNMM kolekcija.
"Matemātiķa klusā daba" (1968). Audekls, eļļa. LNMM kolekcija.
Foto: Publicitātes

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas otrā stāva labā spārna zālēs ciklā "Paaudze" līdz 7. janvārim apskatāma izstāde "R² Rūsiņš Rozīte".

Reklāma

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) kolekcijā ir astoņas Rūsiņa Rozītes gleznas, vairāk ir grafiku, un šis klāsts ir krietni par mazu plašākai ekspozīcijai. Tomēr, veidojot izstādi "R² Rūsiņš Rozīte", ieguldīts liels darbs mākslinieka darbu apzināšanā. Ekspozīcijā iekļauti 45 darbi no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, Latvijas Mākslinieku savienības, Zuzānu, Rozītes ģimenes un citām privātām kolekcijām. Izstādē redzamas gleznas, akvareļi, zīmējumi, fotogrāfijas un grafikas.

Baltais plankums Latvijas mākslas vēsturē

Izstādes kuratore, LNMM Latvijas glezniecības kolekcijas glabātāja (20. gs. 2. puse – 21. gs.) Ilze Putniņa saka: "Rozītes mākslā vairāk ir grafikas darbi. Man bija svarīgi parādīt viņa gleznas. Soli pa solim tika apzināts mākslinieka veikums. Apmēram 20 darbi palika ārpus izstādes ekspozīcijas, galvenokārt grafikas vai gleznas to saglabātības dēļ – pamatnes grunts vai arī krāsas nav izturējušas laika pārbaudi. 

Rūsiņa Rozītes māksla ir ļoti jauna cilvēka māksla. Viņa mūžs aprāvās 35 gadu vecumā. Rūsiņam piemita nemierīgs, impulsīvs un spontāns gars. 

Atstātais mantojums ir tikai tas, ko viņš radījis 15 gadu garumā, un tas bija labs sākums."

Ilze Putniņa atzīst, ka, veidojot ekspozīciju, bija nepietiekams izziņas materiāls: "Šī izstāde ir kā āķis, lai uzsāktu pētniecības darbu."

Rūsiņš Rozīte dzīvoja un strādāja, nepievērsdams īpašu uzmanību savu gleznu un grafiku nosaukumiem. Izstādē redzami vairāki darbi ar vienu un to pašu nosaukumu "Klusā daba", kā arī akvarelis "Bez nosaukuma". Mākslinieks nerūpējās par to saglabāšanu kādā noteiktā secībā. Rozītes ģimenes īpašumā ir oforta plates, protams, ka dobspiedē var izgatavot novilkumus, bet tas vairs nebūtu paša Rūsiņa novilkums.

Ģimenes un laika ietekme

Rūsiņš Rozīte nāk no arhitektu ģimenes, un gleznas konstruēšana, šķiet, viņam ir asinīs. Izstādē redzami Buhāras un Samarkandas ēku gleznojumi, kuru fasādēs, līdz minimumam samazinot arhitektoniskos elementus, izcelts formu raksturs un būtība. Viņa darbi ir ļoti vīrišķīgi un monohromi. Gleznā "Ziemas nakts" (1974) tikai ar paralēlēm līnijām vien uzkonstruēta ēka un tās sienu izvietojums plaknēs. 

"Ar minimālu krāsu paleti un industriālu eļļas krāsu sudraba tonī šis darbs apliecina, ko gleznā var panākt ar vienu krāsu. Klājot līnijas dažādos virzienos, rodas dažādas tonalitātes," 

tā par vienu no izteiksmīgākajiem mākslinieka darbiem stāsta Ilze Putniņa. "Rūsiņš Rozīte bija domātājs. Viņa darbu pamatā ir ideja."

Pagājušā gadsimta 60. gadu sākumā Rūsiņš Rozīte Latvijas Mākslas akadēmijā absolvēja grafikas nodaļu. Latvijā tas bija Padomju Savienības laiks, un sociālistiskās mākslas ietekme, kaut arī nedaudz, bet precīzi jūtama viņa darbos. Oforta tehnikā veidotajā grafikā "Studenti" no cikla "Mana paaudze" (1968) cilvēka ķermeņa uzbūves un stājas līnijas stāsta par fiziski spēcīga un varoša padomju cilvēka tēlu. Pretējas ķermeniskas aprises ieraugāmas akvareļos, kur liegām un maigām līnijām gleznota sieviete.

Līniju iegleznošana

Rozītes darbos līnija spēcīgi iezīmē lietu formas, kas kopsakarā veido tēlus. Viņš gleznoja noliktavas, rūpniecības zonas, kuģu piestātnes un kuģus – ar biezām un treknām līnijām atdalot elementu no elementa, tā radot vitrāžas efektu. Vienā darbā atkārtotais un vēlreiz atkārtotais kuģa tēls izsaka to savstarpējās attiecības, attīstot filozofiskāku saturu, bet visa pamatā ir ģeometrisks tīklojums. Gleznās vienlīdz spēcīgi izcelts gan kuģa industriālais karkass, gan tā atspulgs ūdenī. Līnijas Rozīša gleznās ir kas tāds, kas gan vieno, gan šķir. 

Reklāma
Reklāma

"Tā nav gaismēnu glezniecība. Rozītes gleznās galvenais ir ģeometrija un krāsa kalpo grafiskās idejas izteikšanai. Tās, neapšaubāmi, ir gleznas, bet tām ir grafisks pamats," 

par izstādi stāsta Ilze Putniņa.

Kluso dabu priekšmeti

Rūsiņa klusajās dabās primārs ir priekšmetu izvietojums un to formu kontūras. Lietas pašas par sevi ir gleznas centrālais elements – to izmērs, forma un novietojums atrodas otrādi apgrieztā perspektīvā, kad šķiet, ka lietas tūlīt gāzīsies lejā.

Padomju laika kefīra pudele un zaļais tomāts gleznā "Klusā daba" (1967) uz ķeblīša plaknes turas tikai mākslinieka interpretācijas dēļ, un ir sajūta, ka kuru katru brīdi nokritīs. Tāds pats liktenis sagaida vīna pudeli un glāzi gleznā "Interjers ar pašportretu" (1971). "Kluso dabu gleznojumos apgrieztās perspektīvas lietojums ir vēl viens mākslinieku raksturojošs elements," saka Ilze Putniņa, "šajā ačgārnībā ir arī kas gaišs un bērnišķīgi nenopietns, tā iespējams priekšmetus aplūkot pamatīgāk."

"Klusā daba" (1967). Audekls, eļļa. LNMM kolekcija.

Klusajās dabās lietas iegūst papildu dzīvi. Izliektās līnijas, ierāmējot galda formas un priekšmetus, raisa fantāzijas par šo lietu pielīdzināmību iztēles objektiem. Plakne vairs nav tikai plakne, un gleznā "Melnais bumbieris" (1968) auglis atgādina vienaci kādā mākslinieka radītā organismā. 

Rūsiņš Rozīte, gleznojot priekšmetus, atveidoja cilvēku savstarpējās attiecības. 

Savu cilvēcisko ideju viņš pauda caur lietām, pievēršoties priekšmetiem, ēkām un industriālās vides attēlojumam. Rozītem interesēja tīras formas un to apjomi.

Darbos reti redzams cilvēks

Pretēji gleznās redzamajam dzīvē Rūsiņš Rozīte bija sabiedrisks cilvēks un vienmēr vēlējās būt notikumu centrā. Viņam patika cilvēki, sarunas, prieks, mūzika, teātris un kino. Rozīte darbojās scenogrāfijā, veidoja grāmatu ilustrācijas, tikās ar matemātiķiem, literātiem, mūziķiem, bet darbos jūtama atsvešinātība no šīs virmuļojošās un kūsājošās dzīves, priekšroku dodot lietu un ģeometrijas stāstam.

"Literāta klusā daba" (1968). Audekls, eļļa. LNMM kolekcija.

Pazīstamākie darbi "Mākslinieka klusā daba" (1967), "Literāta klusā daba" (1968) un "Matemātiķa klusā daba" (1968) atrodas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijā un ievada izstādi "R² Rūsiņš Rozīte". Tās ir kvadrāta formas eļļas gleznas, kas ar precīzi izvēlētu priekšmetu vai elementu izvietojumu attēlo mākslinieka, literāta un matemātiķa kodolu, uzsverot viņa klātbūtni klusajās dabās. Zinātnē ir noteikts – burti un cipari ir sarindoti noteiktā alfabētā vai skaitļu virknes kārtībā un secībā. 

Bet Rūsiņa gleznās tie ieņem paši savu izvietojumu un ar formas un krāsas palīdzību veido harmonisku kluso dabu. Tas ir mākslinieka konceptuālisms.

Rūsiņa Rozītes darbos fascinē to kodolīgums un racionālisms, un mākslas pasaulē viņu pazīst kā maksimālo minimālistu. Izstāde "R² Rūsiņš Rozīte" aptver viņa mākslas konceptuālismu kontekstā ar cilvēcīgo pasaules uzskatu.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
PAR SVARĪGO
Reklāma