Intervija ar vienu no Latvijas deviņiem eiroparlamentāriešiem Reini Pozņaku. Debitants politikā pārstāv "Apvienoto sarakstu" un Eiropas Parlamentā ievēlēts pirmo reizi.
Tie noteikti nebija jūsu labvēļi, bet konkurenti, kuri ievērojuši, ka Latvijas deviņnieka diskusijā no Strasbūras, ko pārraidīja sabiedriskā televīzija, bijāt uzposies visglaunāk – līdz vīlītei nošūtā uzvalkā, ar vesti. Kā gan paliek ar pirmsvēlēšanu solījumiem Briselē iztikt bez uzvalka, bet drosmīgi cīnīties par nacionālajām interesēm atlocītām krekla piedurknēm?
R. Pozņaks: Bija svētku diena. Strasbūrā vēlējām Eiroparlamenta prezidenti.
Esat jau iejuties jaunajos apstākļos?
Ir interesanti. Nevaru teikt, ka līdz galam esmu iejuties – bet iejūtos straujiem soļiem.
Atgriežoties pie sākuma, kāpēc devāties politikā? Vai būtu pareizi teikt, ka jūsu pasāktais tviterkonvojs ar palīdzību, vācot autotransportu ukraiņu cīnītājiem, strauji izsīka. Varēja otrreiz, trešoreiz izmalt Latviju, bet ziedoto automašīnu rezerves samazinājās, atlika tikai tik, cik konfiscēja dzērājauto. Tā kā bijāt atzīts par Eiropas gada cilvēku, tuvojās kandidātu izraudzīšana Latvijas pārstāvībai Briselē, pakonsultējāties ar zinošiem cilvēkiem un nolēmāt stāties uz starta līnijas vēlēšanās?
Nebija lielas nozīmes, ka biju kļuvis par Eiropas gada cilvēku, bet tieši tā – sākās trešais kara gads. Automašīnu piegādes intensitāte kritās uz leju.
Bija bažas vienā brīdī attapties, ka nenotiek vairs pilnīgi nekas un neko nevar Ukrainai palīdzēt.
Mani neapmierināja potenciāla iespēja čīkstēt internetā, cik lēni salasām autiņus. Izvēle kandidēt Briseles vēlēšanās šķita nākamais loģiskais solis, lai kaut ko varētu turpināt darīt.
Kāda būs tviterkonvoja nākotne – pacelsiet to Eiropas līmenī?
Tviterkonvojs paliek, kāds tas ir, un darbojas arī šobrīd. Ir cilvēki, kas to dara, un nav tā, ka mašīnu galīgi trūkst. Galvenais, kā trūkst, ir līdzekļi, lai automobiļus aizsūtītu uz Ukrainu. Tas būs joprojām mans uzdevums – naudu sagādāt, varēšu atļauties vairāk ziedot no savas kabatas. Kas attiecas uz automašīnu sagādi Eiropā – ļoti iespējams, ka arī šeit to varēs izvērst un paplašināt. Esmu sācis pārrunas, ir projekti.
Kāpēc izvēlējāties "Apvienoto sarakstu"?
Tāpēc, ka ļoti labi vienojāmies par sadarbību, un, objektīvi vērtējot, neviens cits politiskais spēks man nevarētu piedāvāt numur viens pozīciju. Man bija plāns – ja reiz kandidē, tad jātiek ievēlētam, un, protams, ka to var panākt, esot listes līderim. Absolūti sakrita mūsu uzskati par prioritāri darāmo, un no "AS" nebija nekādu nepieņemamu uzstādījumu, prasību. Jau sākotnēji "Apvienotie" pozicionējās kā platforma, kas ļautu ienākt politikā jauniem cilvēkiem un bezpartijiskajiem. Šāda pieeja nav mainījusies, esmu joprojām apmierināts, izvēli nenožēloju.
Vai esat ticies ar "AS" ideoloģisko vadītāju Uldi Pīlēnu un saņēmis instrukcijas?
Viens pret vienu neesam tikušies, vien frakciju, valžu un neformālās domubiedru sanāksmēs, un instrukcijas neviens man nedod.
Man šķiet īpatnējs priekšstats, ka, ieejot politikā, tevi instruē kaut kādi cilvēki, "krusttēvi". Protams, var mēģināt ietekmēt, bet manā gadījumā nav īsti jēgas tērēt tam laiku.
Pirms Eiroparlamenta vēlēšanām "AS" vadoņi sprieda un jūs pievienojāties, ka varbūt dibināsiet paši savu pārstāvības grupu. Kāpēc atteicāties no idejas un iestājāties Eiropas Konservatīvo un reformistu deputātu grupā?