Satraukumu, pagalam neglaimojošu izteikumu un sašutuma vilni mediju aizvadītajā nedēļā vidē izraisīja Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktora Tālivalža Vectirāna teiktais, ka visu transporta līdzekļu īpašniekiem par katru kilometru, kas nobraukts pa Latvijas ceļiem, būšot jāmaksā jauna nodeva.
Šajā sakarā sociālajos tīklos momentāni izplatījās ziņas, ka caurā valsts budžeta lāpīšanai jauns "iedzīvotāju aplaupīšanas nodoklis" it kā jau stāšoties spēkā nākamgad.
Tikmēr Satiksmes ministrijas (SM) oficiālie kanāli pacietīgi mēģināja skaidrot – ceļu lietošanas nodevu paredzēts mainīt vienīgi kravas automobiļiem, turklāt līdz 2030. gadam arī kravas auto nodeva paliks līdzšinējā kārtībā, proti, būs jāmaksā par vinjetēm. Savukārt 2030. gads esot termiņš, līdz kuram saskaņā ar Eiropas Komisijas direktīvu visā ES jāievieš vienādi principi, kā piemēros maksu par ceļu lietošanu, kravas automašīnu vinjetes aizstājot ar nodevu atbilstoši nobraukto kilometru skaitam. SM atkārtoti uzsver – izmaiņas, ko plāno ieviest no 2030. gada, paredzētas kravas auto virs trim tonnām. Tādas izmaiņas, kas attiektos arī uz vieglajām automašīnām, SM šobrīd neizskatot.
"Latvijas Avīze" mēģināja noskaidrot, kādēļ un ko īsti teica SM departamenta direktors, viņš bija pilnībā pārprasts vai arī pamats zināmam satraukumam autobraucējiem tomēr ir.
Pirmavots – raidījums krievu valodā
Ziņas pirmavots par gaidāmajām pārmaiņām, atsakoties no vinjetes, bijis Latvijas Sabiedrisko mediju (LSM) portāla raidījums "Kreiss" krievu valodā, kurā pagājušajā nedēļā pētīts jautājums, par kādiem līdzekļiem Latvijā turpmāk uzturēs un būvēs autoceļus. Tēma aktuāla, jo līdz šim viens no nozīmīgiem finanšu avotiem Latvijas autoceļu būvniecībai bija ES fondi, taču tagad mainījušās gan ES fondu prioritātes, gan piešķiršanas nosacījumi.
"Jaunajā plānošanas periodā ES fondu finansējums ceļiem nebūs pieejams,"
raidījumā paudis VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis, tāpēc Latvijai esot jāskatās, piemēram, publiskās–privātās partnerības projektu virzienā. Raidījums bijis gandrīz 50 minūšu garš, un tajā vairāk nekā desmit minūtes izskanējusi arī nemontēta intervija ar SM Autoceļu infrastruktūras departamenta direktoru Tālivaldi Vectirānu. Atbildot uz jautājumiem, viņš detalizēti skaidrojis, kā nākotnē varētu mainīties nodeva par ceļu lietošanu atbilstoši Eiropas Komisijas direktīvas prasībām.
Vectirāna un žurnālista saruna notikusi latviešu valodā, bet tai pāri pārrunāts tulkojums krieviski. Departamenta vadītājs norādījis, ka nākamgad plānots palielināt nodevu par autoceļu lietošanu jeb par vinjeti, kas attiecoties vienīgi uz kravas transportu.
Nodeva esot palielināta gan Lietuvā, gan Igaunijā, tagad to darīšot arī Latvija, iegūstot papildus 25 miljonus eiro 2025. un arī 2026. gadā.
Vienlaikus ministrija esot sagatavojusi likumprojektu par Autoceļu lietošanas nodevu, lai no 2030. gada pārietu uz kārtību, ka nodevu iekasēs nevis par laika periodu, bet par katru automašīnas nobraukto kilometru atkarībā no tās izmēra, dzinēja draudzīguma videi un citiem parametriem. Vectirāns raidījumā cita starpā arī izteicies, ka nākotnē šīs izmaiņas varētu attiekties arī uz cita veida transportlīdzekļiem, tostarp vieglajiem automobiļiem. Taču uzsvēris – ja notiktu pāreja uz šādu kārtību arī privātajam transportam, būtu jāpārskata arī citi nodokļi, piemēram, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodeva tādā gadījumā vai nu ievērojami samazinātos, vai būtu jāatceļ pavisam.