Pērn decembrī tika publiskoti pēdējie skolēnu sasniegumu starptautiskā salīdzinājuma "PISA2022" dati, kas parāda, ka Igaunijas piecpadsmitgadīgie skolēni ir krietni zinošāki par saviem Latvijas vienaudžiem gan matemātikā, gan dabaszinātnēs, gan arī lasītprasmē.
Kāpēc igauņiem ir tādi panākumi mācībās? Ko viņi dara citādi nekā Latvijā?
Latviete Gunda Tīre, kura strādā Igaunijas izglītības un jaunatnes aģentūrā, organizējot tieši PISA pētījumu norisi šajā valstī, uzskata, ka Igaunijas veiksme mācību satura apguvē ir kombinācija starp mācību saturu un mācību metodēm, kā arī tas, kādi ir skolotāji, kāda ir viņu izglītība, kāda ir ģimeņu attieksme pret izglītību. Būtiski esot, ka "igauņi jau vēsturiski augstu vērtējuši izglītību".
Jegevas Valsts ģimnāzijas direktors Prīts Podra, skaidrojot panākumus, spriež, ka Igaunijai izdevies veiksmīgi sakombinēt to labo, kas izglītības sistēmā ir jau vēsturiski un labākās novitātes, kas ienākušas no Rietumiem: "Igaunijā tāpat kā Latvijā jau no padomju laikiem ir saglabājusies ļoti spēcīga skolotāju sagatavošanas sistēma, kā arī tas, ka skolās valda diezgan liela disciplīna. Taču mēs Igaunijā ļoti ātri pārņēmām arī labās lietas no Rietumiem, piemēram, Somijas izglītības sistēmas."
Igaunijas skolotāju arodbiedrības priekšsēdētājs Rēmo Voltri uzskata, ka galvenā veiksmes atslēga ir labie skolotāji, kuri strādā Igaunijas skolās. Viņš atzīst, ka pedagogi ir lepni par Igaunijas panākumiem.
Jautāju G. Tīrei, vai Igaunijas skolēni kaut kā īpaši tiek trenēti uzdevumiem, kas iekļauti PISA testos. "Uz PISAS uzdevumiem tā īpaši nevar trenēt: izglītības saturs rada to efektu, ka PISA uzdevumi nešķiet grūti. Trenēt gan var uz to, lai saprot izlasītā būtību. Ja to dara, tad arī ir labi rezultāti lasītprasmē," viņa atbild.
Izglītības saturu nepārraksta
Kamēr Latvijā pēdējos gados notikusi vērienīga izglītības satura reforma, ieviešot tā saukto kompetenču izglītību, kaimiņvalstī būtisku reformu šajā ziņā nav bijis.
Izglītības standarts kaimiņvalstī ir spēkā jau no šā gadsimta sākuma. Tas nosaka, kādas kompetences un vērtības jāattīsta. Noteikts arī, kas katrā konkrētā mācību priekšmetā noteiktā izglītības posmā jāapgūst, kā arī vērtēšanas kārtība un kritēriji.
Interesanti, ka Igaunijā joprojām darbojas vērtēšanas sistēma, kurā augstākā atzīme ir pieci, bet vājākā – vieninieks.
Pamatskolā skolēnu sniegumu ļauts vērtēt arī aprakstoši, tātad neizliekot atzīmi. Igaunijā likums neparedz nedz vērtēšanu procentos, nedz līmeņos, kas nu tiek ieviesti Latvijā. Likumā ir noteikti vērtēšanas mērķi: viens no tiem paredz, ka vērtēšanai jāpalīdz skolēnos veidot pašcieņu.