Piektdien, 10. janvārī, Liepājas teātra mazajā zālē koncertzālē "Lielais dzintars" pirmizrādi piedzīvos izrāde "Divu siržu zēns" Viestura Roziņa režijā. Tā ir balstīta dokumentālā afgāņu bēgļu stāstā, kas atspoguļots Hesama un Hameda Amiri tāda paša nosaukuma romānā.
Viesturs Roziņš teic: "Bēgļu jautājums ir ļoti neviennozīmīgs. Mana izrāde nav politiska, bet vairāk vērsta uz cilvēcības aspektu." Sarunā ar "Kultūrzīmēm" režisors atklāj, kā šis stāsts nokļuva viņa rokās un kāpēc tas ir iestudēšanas vērts.
Šī izrāde ir balstīta dokumentālā afgāņu bēgļu stāstā, kas atspoguļots grāmatā "Divu siržu zēns". Kā šī grāmata nonāca tavās rokās?
V. Roziņš: Lasu, skatos, kas mani uzrunā un ir interesants. Laikam pirmais, kas pievērsa uzmanību, bija nosaukums "Divu siržu zēns". Sāku to lasīt, un tas bija aizraujošs piedzīvojums. Tēma ir ļoti smaga, bet stāsts aizrāva, kas ir gaiši un cerīgi, patiesi un vienkārši uzrakstīts. Man bija sajūta, ka to vajag arī iestudēt.
Izvēlējies stāstīt tieši par afgāņu bēgļiem, lai gan bēgļu pasaulē šobrīd ir tik daudz.
Man nebija mērķa speciāli meklēt bēgļu stāstu iestudēšanai. Šis stāsts mani uzrunāja un pārsteidza, ka, jā – par šo tik sarežģīto jautājumu var runāt arī tā un tas ir sirsnīgi un vispārcilvēciski. Neslēpšu, ka cilvēku pirmā reakcija, kad pasaku, ka veidoju izrādi par afgāņu bēgļiem, ir – "tas noteikti būs ļoti smagi" un "nezinu, nezinu, vai gribas to redzēt…". Jā, tā ir smaga tēma, bet to mēs visi zinām, lasām medijos. Tā mūsdienās ir apspriesta no dažādiem rakursiem. Bet Hesama un Hameda piedāvātais redzējums uz personīgi piedzīvoto piedāvā pilnīgi citu rakursu uz šo tēmu, kur iespējams vispārinājums, kas nav tikai stāsts par afgāņu bēgļiem. Uz to var palūkoties arī Latvijas kontekstā, jo ir cilvēki, kas dažādos emigrācijas viļņos ir devušies bēgļu gaitās. Var palūkoties ģimenes un brāļu mīlestības kontekstā. Var palūkoties empātijas un sabiedrības līdzdalības kontekstā. Un arī kontekstā, kā pat visgrūtākajos un nežēlīgākajos brīžos atrast prieku.
Šajā dokumentālajā stāstā dēlu mamma Fariba cīnās par savām, kā arī savu bērnu tiesībām, un ģimenei nākas bēgt no Talibana režīma. Jautājums, kāpēc vieni cilvēki spēj izlauzties no šādu režīmu burbuļiem un saprot, ka tajos viņiem nebūs pienācīgu tiesību, bet citi samierinās ar viņiem uzspiestajiem noteikumiem un neredz realitāti tādu, kāda tā patiesībā ir?
Stāsts sākas tieši ar to, ka Amiri ģimenes māte Fariba saka runu Herātas laukumā. Viņa cīnās par sieviešu tiesībām, bet šīs runas dēļ viņai Talibana režīms piespriež nāves sodu. Viņa ir spiesta bēgt. Dažreiz varoņu, drosminieku, cilvēku ietekmi ieraugām varbūt tikai pēc vairākiem gadiem, pat gadu desmitiem. Piemēram, pirms dažiem gadiem Baltkrievijā cilvēki protestēja pret pastāvošā režīma organizētajām negodīgajām vēlēšanām. Iespējams, šī sēkla atmodai ir iesēta un izaugs, līdz režīms kritīs. Līdzīgi ir ar Talibanu, bet diemžēl tur situācija kļūst aizvien trakāka. Tur aizliegts rādīt ne tikai sievietes seju, bet ir arī aizliegta sievietes balss publiskā telpā. Es un daudzi citi cer, ka varbūt lielākā tumsa ir tieši pirms saullēkta. Varbūt kādā brīdī nežēlība, šausmīgā necilvēcība pati sevi apēdīs.
Stāstā dēlu mātei Faribai, kas izlēma pretoties režīmam, bija jābūt lielā izmisumā, jo saņemt drosmi protestēt, neskatoties uz neizmērojamo risku, neapšaubāmi bija ļoti smagi.