Pētera Krilova iestudētais "Ilgu tramvajs" Nacionālajā teātrī ir piesātināts, aizraujošs piedzīvojums, tā veiksme būvēta uz pārliecinošas loģikas pamata un ar precīzu detaļu atlasi.
Ar Tenesija Viljamsa lugas "Ilgu tramvajs" (1948) iestudējumu Latvijas Nacionālajā teātrī režisors Pēteris Krilovs apliecina sev raksturīgo patiesuma intonāciju. Iedziļināšanās sarežģītu jautājumu būtībā un kodolīga (uzskatāma, tieša, bet ne vienkāršota) to atklāsme ir Krilova trumpis, kas arī šoreiz kalpo par spēcīgu kārti, šķetinot aizspriedumu, uzskatu, pārliecību nesamierināmus konfliktus vienas ģimenes robežās. Režisoram izdodas iekļaut vispārzināmajā sižetā par Stellu, Blanšu, Stenliju, Miču ne vien radinieku un raksturu sadursmes, pilnas ar savstarpēju naidu/mīlestību, ne/samierināšanos utt., bet arī dziļāku pārliecību demonstrējumus noslēgtas sabiedrības kopienā. Šai iestudējumā jaušamas pretrunas, kas nodala plantāciju īpašnieku dzimtas Dibuā izkurtējušo atvasi no poļu izcelsmes pārstāvja Kovaļska sociālā statusa. Iestudējuma paplašinātais skatpunkts ļauj reflektēt par šodienu – laiku, ko piedzīvojam sabiedrībā kā principiāli dažādu vērtību līdzāspastāvēšanas/sadursmju scēnā.
Ilgas vai kaisle
Starp iestudējuma satura slāņiem grūti nodalīt citu no cita, jo likteņu un likmju spēles savītas ciešos mezglos. Būtiska nianse raksturo šo "Ilgu tramvaju", kas parasti pazūd nosaukuma tulkojumā (oriģinālais nosaukums "A Streetcar Named Desire" – "Tramvajs ar nosaukumu Kaisle").
Nianse akcentē dzimuma lomu tēmu, ko Tenesijs Viljamss bieži izvērš ar lugu varoņu psiholoģisko piederību vienai vai otrai – sieviešu vai vīriešu – dzimumu pasaulei, tādējādi tai kļūstot par noteicošo zīmi konkrēta tēla uzvedībā. Piemēram, ir viedoklis, ka Stenlija un Miča (abi kara veterāni) vīrišķība tiek pasniegta kā agresīva un nedroša, un visas lugas laikā abi varoņi mēģina vēlreiz apliecināt savu hipermaskulinitāti, ar to reaģējot uz viņu dominēšanas apšaubīšanu.
Arī Krilova iestudējumā tas neredzamais pievilkšanās spēks, kas saķēdē pretējos dzimumus, jūtams aktieru spēlē. Maskulīno enerģiju Stenlija tēlā un tā fiziskās potences spēku iemieso Jēkabs Reinis ar aktierim raksturīgo spēles organiku. Jāatzīmē horeogrāfa Dmitrija Gaitjukeviča kustību uzstādījumi galvenā vīriešu tēla atklāsmē un arī kopējo kompozīciju izveidē, piešķirot tām viennozīmīgu stabilitāti un noteiktību. Savukārt Janas Ļisovas atveidotā Stella iemieso nesavtīgu piederību vīram. Tas, šķiet, sasaucas ar dabas likumu, kas nosaka mātītes atdevīgu kalpošanu sugas tēviņam. Un šajā attēlotajā divsavienībā nav nekā pazemojoša.
Kovaļska teritorija
Pirmo reizi no neskaitāmām redzētām lugas interpretācijām šo Stenliju Kovaļski neviļus negribas nosodīt par brutalitāti. Iestudējumam iekārtotā Jaunās zāles telpa (scenogrāfe un kostīmu māksliniece Kristīne Abika) ir Kovaļsku dzīvoklis. Telpas koncepts akcentē kopīgo atrašanos nedalītā vienotībā, kur tapieris šķērso robežas, pārvietojoties no klavierēm pie galda, līdz ar to pārvēršoties no fona muzikanta un muzikālā noformējuma autora par kāršu spēlmani Pablo. Aleksandrs Tomass Matjussons abās lomās darbojas kā iejūtīgs partneris, īpaši ar melodisko improvizāciju balstot aktrises Maijas Doveikas lomas izpildījuma sarežģītās ainas. Tuvā distancē gan partneru, gan skatītāju priekšā aktieri Jēkabs Reinis un Jana Ļisova nospēlē, kā Stenlijs ar varu piespiež sievu pazemīgā un pazemojošā pozā sev klēpī. Tieši blakus skatītāju krēsliem aiz kolonnas seksuālā uzbudinājumā smagi elpo aktiera Gundara Grasberga smalkjūtīgi un niansēti precīzi atklātais Miča tēls.
Reālpsiholoģiskā patiesuma zemais slieksnis diktē spēles veidu. Šeit un tagad klātesamība caurauž telpu, skaņu, gaismas nianses. Savstarpēji līdzīgie apbružātie pavalkātie apģērbi un puskrēslas rēnais apgaismojums ar Lienītes Slišānes gaismu partitūras palīdzību saplūdina figūras ar vidi. Tomēr iezīmētās robežas pārkāpj svešāds sievietes stāvs un uzvedība – koši baltās biksēs 1. cēlienā un sarkanā vakarkleitā 2. cēlienā tērptā Blanša Dibuā ar elegantu sievišķīgi pārdomātu taktiku ielaužas māsas dzīvē, it kā lai to sakārtotu. Viņa iebrūk teritorijā, ko citādi apdzīvo darba ļautiņi, kuri Blanšai, iespējams, atgādina vergus bijušajā dzimtas plantācijā. Kovaļsku un Dibuā attiecības ir arī sociāli determinētas, vienlaikus nospriegotas kā sievišķības un maskulinitātes pretstatu apliecinājums.
Aktieri apdzīvo telpu niansēti patiesā veidā, un tikai Doveikas iemiesotā Blanša ar savu uzspēlēto sasprindzinājumu izceļas, nostādot sevi pāri. Viņa ir citāda, atšķirīga, neiederīga. Doveikas sadrumstalotais un neviendabīgais Blanšas Dibuā tēls, ko pasvītro aktrises spēles veids, rada iespaidu, ka viņas varone atrodas uz citas skatuves un citā (varbūt iedomātā?) laikā. Kādēļ aktrise lomu spēlē tā, kāpēc viņas tēls ir tik izkāpināts, vai viņas Blanša pati nevēlas vai neprot pielāgoties sev neatbilstošai videi – ir viens no urdošiem ilgi domājamiem jautājumiem.
Iestudējums ir piesātināts, aizraujošs piedzīvojums, tā veiksme būvēta uz pārliecinošas loģikas pamata un ar precīzu detaļu atlasi.
Uzziņa
Tenesijs Viljamss, "Ilgu tramvajs", iestudējums Nacionālā teātra Jaunajā zālē
- Režisors Pēteris Krilovs, scenogrāfe un kostīmu māksliniece Kristīne Abika, muzikālaisnoformējums Aleksandrs Tomass Matjussons, gaismumāksliniece Lienīte Slišāne, horeogrāfs Dmitrijs Gaitjukevičs, tulkotāja Ieva Struka, producente Linda Helviga.
- Lomās: Maija Doveika, Jana Ļisova, Jēkabs Reinis, Gundars Grasbergs, Kaspars Aniņš, Aleksandrs Tomass Matjussons, Uldis Anže u. c.
- Nākamās izrādes: 17., 25., 26., 27., 29. aprīlī.
Viedokļi
- Ilze: "Spēcīgi, skaudri, smeldzīgi, sāpīgi. Precīzi un filigrāni pa vissmalkākajām stīgām. Izteikta pēcgarša. Daudz domu vēl ilgi pēc izrādes."
- Dace: "Izcils iestudējums, ansambļa spēle. (Domāju, kāpēc Uldim Anžem jāgaida vairāk nekā trīs stundas, lai nospēlētu savu lomu, noskatoties sapratu.) Subjektīvi visvairāk ļāvos Maijas Doveikas un Gundara Grasberga saspēlei. Perfekta režija, daudzveidīgi izmantots spēles laukums, dzīvā mūzika."
teatris.lv
Aptauja
Vai esat apsvēris domu, ka vecumdienas būs jāpavada pansionātā?
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.
Ko tu saņemsi:
- Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
- Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
- Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
- Gata Šļūkas karikatūru
- Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu