Mūsdienu džeza un avangarda mūzikas ierakstu izdevniecība "Jersika Records" ir uzņēmusi apgriezienus un šoruden laiž klajā kārtējo 21. gadsimta Latvijas džeza skatuves dokumentu — talantīgā un meistarīgā ģitārista Matīsa Čudara (32) trio albumu "Take Your Time".

Matīsa Čudara trio. Take Your Time

5/5

Matīss pārstāv to mūziķu paaudzi, kas jau agrā vecumā devās studēt džeza mūzikas noslēpumus uz Amsterdamu, kur, paralēli piepelnoties vietējā picērijā, bagātināja savu pieredzi, muzicējot ar talantīgiem jauniešiem no dažādām pasaules malām. Pēc tam viņš aktīvi rosījās Latvijā — bija pavadošais mūziķis Ainaram Mielavam, Lindai Leen u.c., taču nu jau atkal kādu laiku Čudars atgriezies pie mūzikas studijām, šoreiz apgūstot kompozīciju džeza dzimtenē ASV, Jeila universitātē (Yale University) Ņujorkā. Šo pēdējo desmit gadu laikā no virtuoza instrumentālista, Čudars izveidojies par vienu no savas paaudzes spēcīgākajiem un oriģinālākajiem ģitāristiem. Ja vēl Mielava koncertos pirms dažiem gadiem biju liecinieks kā Matīss laiku pa laikam centās apliecināt savu varēšanu ar nevajadzīgām garām iespēlēm, brīžiem pārmācot pašu solistu, tad jaunajā platē jau ir jūtama muzikālā brieduma iestāšanās — spēja muzikāli izteikties daudz lakoniskāk un sulīgāk. Ne velti pats trompetes ģēnijs Mailzs Deiviss reiz ir teicis: “Neuztraucies par nošu daudzumu, atrod to vienu labskanīgāko.”

Matīsa Čudara trio skaņuplate "Take Your Time".

Mūsdienās pārsteigt ar spēles tehniku nevienu vairs nevar, virpināt simtiem nošu minūtē spēj teju ikviens, kurš nolēmis sistemātiski un neatlaidīgi vingrināties, taču ne jau nošu skaitā meklējama mūzikas dvēsele.

Varbūt tieši tāpēc Matīss jauno albumu nodēvējis šādi — Take Your Timejeb Nesteidzies.Kādā intervijā viņš piebilst, ka nosaukumu var tulkot arī burtiski - paņem savu laiku. “Tu paņem laiku, fiziski viņu paņem un kļūsti par to atbildīgs. …viss nenotiek uzreiz,” komentē Čudars. Arī šis albums nav tapis vienā dienā. Muzikālā materiāla pirmie aizmetņi datējami ar 2013. gadu, ir viena kompozīcija arī no 2015. gada. Kopumā tā ir aptuveni desmit gadu laikā akumulēta mūzika, kas dzīvojusi Matīsa galvā. Kopā ar trio mūziķiem — kontrabasistu Edvīnu Ozolu un bundzinieku Ivaru Arutjunjanu, materiāls Tru studijā ieskaņots 2022. gada vasarā skaņu režisora Kriša Veismaņa vadībā.

Jaunajā platē, kas ir gandrīz 40 minūšu gara, klausāmi deviņi skaņdarbi, kas žanriski svārstās no pierastās džeza tradīcijas līdz pat folkmūzikai, kantrī un pat postrokam (pēdējais skaņdarbs Miers). Pats Matīss atzīst, ka viņa melodijās jūtams arī kaut kas latvisks. Tiesa, kas tieši ir šī latviskā džeza valoda, manuprāt, mēs tā īsti, arī akadēmiskos tekstos un pētījumos, vēl neesam definējuši.

Matīsa Čudara trio.

“Albums ir ieskats ansambļa muzicēšanas procesā, kurā apkopotie skaņdarbi un daudzu gadu laikā izlolotās melodijas, sniedz estētisku baudījumu un emocionālu komfortu, ved pastaigā, reizēm vieglā skrējienā, cauri dažādām, neparasti iekārtotām istabām, un brīžam nemanāmi uzdod pa kādai grūtāk atminamai mīklai,” ierakstu komentē pats Matīss Čudars.

Tik tiešām katrs no skaņdarbiem, jeb istabām, ir ar savu strukturētu, gaumīgu dizainu, mēbelējumu, arī funkciju. Plates pirmā kompozīcija Bēniņu ēniņā, Matīsa dzīvojamā nama tūri apmeklētājiem sāk no augšas, no bēniņiem – jumta telpas, kurā, visticamāk stāv kādas noputējušas senas grāmatas (to viegli iedomāties), skaniski radot asociācijas ar Čikāgas postroka kolektīva Tortoise estētiku, tiesa, jau drīz no tās attālinoties tradicionālāka ģitārdžeza virzienā.

Ritmisks kantrīdžezs dzirdams skaņdarbā Medus Bauska, kas, turpinot analoģiju, varētu būt kā stāvas kāpnes, kas ved lejā no bēniņiem. Blūzīgais, nedaudz matemātiskā roka skartais 7 Blues kāda no palīgtelpām, kur samesti dažādi sadzīves priekšmeti (math rock ietekmes jūtamas arī skaņdarbā 15), savukārt titulskaņdarbs ir kā radīts, lai to baudītu viesistabā mīkstā klubkrēslā pie liesmojoša kamīna. Arī šajā skaņdarbā jūtama postroka elpa, ģitārista Džefa Pārkera (Jeff Parker) klātbūtne. Wawa savukārt iesākas kā klusināta, ambienta atkāpe — guļamistaba, taču kompozīcijas vidū pāraug kustīgā, nedaudz lauzītā afrikāniskā dejā.

Gan deja, gan mūzika ir saistītas mākslas formas, tāpēc tikai likumsakarīgi, ka plates vāku rotā fotogrāfa Jāņa Deinata foto, uz kura redzamas trīs jaunas balerīnas un suns, kurš vienīgais no vāka varoņiem skatās tieši kamerā. Plates noformējumā izmantotas arī Oskara Upenieka fotogrāfijas ar mūziķiem, savukārt dizainu veidojuši brāļi Edgars un Mareks Ameriki jeb Jersika Records komanda.

Zināms, ka nākamā gada janvārī albumam gaidāmi atvēršanas svētki, kā arī prezentācijas koncerts.

Noklausies albumu!

 Materiāls tapis sadarbībā ar žurnālu "Ir". 

 

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.