Latvijas Nacionālā teātra (LNT) direktora maiņa jūlija beigās, šo amatu Kultūras ministrijas (KM) rīkotā konkursā piešķirot bijušajam izglītības ministram, biedrības "Latvijas Kultūras projekti" direktoram Mārim Vītolam, kurš nomaina līdzšinējo LNT direktoru Jāni Vimbu (amatā no 2018. gada 27. jūnija), ir izraisījusi viedokļu vētru teātrī un sabiedrībā
Pirmajā augustā teātra mākslinieciskais vadītājs, režisors Elmārs Seņkovs un pēc tam arī viņa komanda – galvenais mākslinieks Reinis Suhanovs, muzikālās daļas vadītājs Edgars Mākens un kustību māksliniece Elīna Gediņa – paziņoja, ka pametīs Nacionālo teātri. Izskanējusi informācija, ka no teātra šķīrušies vairāki aktieri, arī izcilais Arturs Krūzkops, kurš gan teic, ka lēmumam nav bijusi saistība ar vadības maiņu.
Režisors Elmārs Seņkovs savā "Facebook" kontā raksta: "Kopsaucēju tālākai sadarbībai ar Māri Vītolu atrast neizdevās." Vienlaikus viņš norāda, ka jaunā valdes locekļa iecelšanas procesā no Kultūras ministrijas puses saskata komunikācijas problēmas un nerēķināšanos ar mākslinieku darbu.
Vītola vadībā – uz izcilību
Kā uzsver Nacionālā teātra sabiedrisko attiecību vadītāja Lolita Grāvīte, režisors un mākslinieki gan turpinās radošo sadarbību ar teātri un jau ir uzsākuši mēģinājumu procesu pie sezonas pirmā jauniestudējuma – Justīnes Kļavas drāmas, kas tapusi, iedvesmojoties no Raiņa "Spēlēju, dancoju", kam pirmizrāde paredzēta 14. septembrī.
Kultūras ministrs Nauris Puntulis pirmdien intervijā uzsvēra, ka apšaubīt Nacionālā teātra direktora konkursa leģitimitāti nav pamata, jo konkurss netika rīkots ārkārtas apstākļu dēļ, bet gan tāpēc, ka iepriekšējam teātra direktoram Jānim Vimbam beidzās darba līgums.
Kultūras ministrijas izsludinātajā konkursā pretendentiem izvirzītās prasības bija nevainojama reputācija, akadēmiskā augstākā izglītība vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība sociālajās vai humanitārajās zinātnēs, zināšanas un izpratne par kultūras nozari, īpaši par teātra nozari, zināšanas un izpratne par valsts kapitālsabiedrības darbību un vadību, tostarp finanšu vadību, prasme prezentēt un argumentēti pamatot savu viedokli.
Tika vērtētas likumos noteiktās valdes locekļu amata pretendentu kompetences, no kurām kā būtiskākās bija uzsvērtas komandas vadīšana, stratēģiskais redzējums, orientācija uz rezultātu sasniegšanu, lēmumu pieņemšana un atbildība.
Māris Vītols uzvarēja konkursā, sacenšoties ar 14 pretendentiem. Kā atzina Kultūras ministrija, augsti novērtēts viņa redzējums Nacionālā teātra attīstībai turpmākajos piecos gados, kas balstīts "rūpēs par Latvijas kultūridentitātes saglabāšanu un jaunu nacionālo kultūras vērtību radīšanu. Teātris tiks virzīts uz izcilību, saglabājot Nacionālā teātra tradīcijas – goda vietā celt latviešu autoru darbus, jaunu oriģināldramaturģiju, kvalitatīvus režisoru darbus un izcilo aktieru ansambli". Pretendents konkursā esot demonstrējis pārliecinošas finanšu, administratīvās un personāla vadības kompetences, uzteicama esot arī Vītola kunga pieredze starptautisku kultūras projektu vadīšanā, spēja koordinēt dažādu jautājumu izskatīšanu valsts un pašvaldību institūcijās, kā arī starptautiskā pieredze.
Jaunais direktors Māris Vītols, skaidrojot savu interesi par Nacionālā teātra direktora posteni, teica, ka viņam rūpot latviešu kultūridentitātes attīstība un viņš vienmēr meklējot spēka pielikšanas punktu, vektoru, kur var būt visnoderīgākais. "Vairākus mēnešus ieguldīju ļoti lielu darbu, izanalizēju pēdējo piecu gadu visu lielāko Latvijas profesionālo teātru māksliniecisko programmu un ekonomisko darbību, teātru administratīvās uzbūves principus un sagatavoju savu stratēģiju un Nacionālā teātra nākamo piecu gadu detalizētu rīcības plānu."