No 25. līdz 29. aprīlim Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA) un Operetes teātra sadarbības projekta "Ad Astra" (no latīņu valodas – "uz zvaigznēm") ietvarā pirmo reizi Latvijā viesosies starptautiski atzītais diriģents no ASV Gregorijs Bukhalters, lai JVLMA iestudētu krāšņu operešu un opermūzikas koncertprogrammu.
To dzirdēsim 29. aprīlī plkst. 19 Ogres novada Kultūras centrā Galā koncertā "Ad Astra", kurā piedalīsies topošās operzvaigznes – JVLMA labākie Vokālās katedras studenti un augstskolas simfoniskais orķestris. Īpašā viešņa – starptautiski pieprasītā latviešu operdīva soprāns Liene Kinča.
Projekta "Ad Astra" ideja – sekmēt jauno vokālistu motivāciju nemitīgi spodrināt meistarību un stiprināt to sadarbībā ar izcilu, starptautiski plašu pieredzi guvušu diriģentu – pieder JVLMA Vokālās katedras vadītājai, docentei Airai Rūrānei.
Aira, sakiet, lūdzu, kā radās projekta ar latīnisko nosaukumu "Ad Astra" ideja?
A. Rūrāne: Tāds sarīkojums vēl nekad nav bijis, redzēs, kā mums veiksies. Jau sen vēlējos, lai jauniešiem, kuri studē vokālo mākslu, būtu iespēja savu mācību laikā kaut vienu reizi tikt pie orķestra un dziedāt iestudētās ārijas ar orķestri. Operklasē šāda iespēja vienmēr bijusi, bet – ar mazākiem orķestra sastāviem, ne tik lielu kā operā vai opermūzikas koncertos. Vēlējos, lai Vokālās nodaļas audzēkņi kaut reizi studiju laikā tiktu uz skatuves muzicēt ar pilnu orķestri. Jo tā ir īpaša specifika. Viena lieta ir dziedāt klavieru pavadījumā, viens pret vienu, bet pavisam cita ar orķestri, kad esi viens pret simtu. Mūsu studentiem ir bijusi iespēja muzicēt ar augstskolas orķestri, kas būs uz skatuves arī 29. aprīļa koncertā, bet – tikai dažiem.
Vēlējos, lai pēc iespējas lielākam vokālistu skaitam ir iespēja dziedāt ar orķestri, saprast to līdzsvaru, cik skaļi vai klusi dziedāt, lai tevi dzirdētu pāri orķestra skanējumam.
29. aprīļa koncerts reizē būs arī Mūzikas akadēmijas orķestra sezonas noslēguma koncerts. Un otra būtiskā lieta ir sadarbība ar pasaulē atzītu diriģentu. Vairāki jau bijuši meistarklasēs mūsu augstskolā, taču tas bijis darbs ar klavierēm. Nu Gregorija Bukhaltera vadībā vokālisti strādās ar orķestri un pēc meistarklasēm notiks arī koncerts publikas priekšā. Redzēsim, kā tautai patiks, un no tā būs atkarīgs, vai jaunais aizsākums kļūs par tradīciju. Programmu, protams, esam jau sagatavojuši, un, līdzībās runājot, "audekls" ir nostiepts, ir uzlikta grunts, ir skice, ir skaidrs, kas notiks. Gaidām diriģentu, kas atbrauks ar savām krāsām un ievilks vēlamo toņu akcentus. Mūsu iecere ir caur radošu jauno vokālistu sacensību, izvērtējot daudzsološo mūziķu sniegumu, sekmēt viņu izcilību un motivāciju meistarības spodrināšanai. Šis projekts ir kā torte dzimšanas dienā.
Vai vokālajā nodaļā ir liels konkurss, un kādas ir audzēkņu perspektīvas?
Konkurss ir vienmēr, mūsu katedrā tas ir viens no lielākajiem augstskolā. Kovida laikā man bija pamatotas bailes, vai vispār kāds nāks stāties, jo cilvēki redzēja, ka pandēmijā vokālā māksla ir pirmā, kur paliek bez darba. Bet vienalga bija gana daudz jauno, kuri sevi neredz citādi, kā tikai dziedot. Mūsu absolventi ir gan brīvmākslinieki, gan tādi, kuri, vēl šeit mācoties, jau strādā par pedagogiem mūzikas skolās, interešu izglītībā. Un ļoti daudzi dzied operas korī, no kura kļūst par solistiem. Daudzi iesaistās arī Operetes teātra iestudējumos. Protams, ja vēlies būt solists, sevi jāparāda, jāiet uz lomu noklausīšanos.
Kāda ir Operetes teātra nozīme jauno vokālistu sagatavošanā?
Nevalstiskais Operetes teātris jau desmit gadus nodrošina profesionālās pieredzes iespēju labākajiem augstākā akadēmiskā līmeņa jaunajiem māksliniekiem, veicinot viņu skatuves pieredzi, sekmējot viņu mākslinieciskās meistarības izaugsmi un publisko atpazīstamību. Viņu profesionālās varēšanas kalve ir tieši mūsu mūzikas pasaules Alma Mater Mūzikas akadēmija.
Daudzi mūsu audzēkņi jau studējot piedalās dažādos Operetes teātra veidotos projektos. Tā viņiem ir laba iespēja būt uz skatuves.
Gadās pat, ka Operetes teātra izrādēs viņus pamana Operas vadība. Tā bija, piemēram, ar Daini Kalnaču, nosacīti to pašu var teikt par Lauru Kancāni. Jauno dziedātāju noskatīja operetē un uzaicināja Operā – dziedāt gani "Jenūfā".