Martā sērijā "Vakara romāns" iznāks Mārtiņa Volfa spraigais romāns "Bēgšana".
Skolas, piedzīvojumu, vēsturisks romāns – ielikt "Bēgšanu" vienā kastītē ir mazliet sarežģīti. Sižets aizved uz 20. gadsimta 70. un 80. gadu miju, kur Rīgā dzīvo un mācās Ieva. It kā parasta vidusskolniece, taču patiesībā – ļoti talantīga jauna vijolniece, kuras tēvs, Mūzikas akadēmijas profesors, kopš agras bērnības mācījis meitai profesijas smalkumus un pieprasījis visaugstāko kvalitāti. "Nekādu kompromisu, nekādu arī otrā vieta ir labs rezultāts. Tikai un vienīgi uzvara – nekas cits mūs neapmierināja. Un es esmu īsta sava tēva meita." Tomēr īsta saskaņa starp meistaru un skolnieci nevalda – gan paaudžu nesaskaņu dēļ, gan tādēļ, ka Ievai vismaz tikpat labi kā akadēmiskā mūzika patīk arī roks, un tad vēl pa vidu pirmās nopietnās attiecības...
Tomēr tas viss izrādās tīrais nieks brīdī, kad Ieva saprot – viņas mākslinieces dzīvi Padomju Savienībā noteiks nevis pašas talants, bet gan attiecības ar čeku. Un pirmajā ārzemju braucienā, starptautiskajā konkursā Somijā, Ievai paveras niecīga cerība uz citādu dzīvi.
Mārtiņam Volfam "Bēgšana" ir otrā publicētā grāmata, arī pirmā romāna "Banda" pamatā ir stāsts par mūziķiem, taču pēc izglītības viņš ir informācijas tehnoloģiju (IT) speciālists.
Zinu, ka rakstāt arī blogu par ceļojumiem un garus ierakstus. Kas kalpoja par pamudinājumu ķerties pie daiļliteratūras?
M. Volfs: Vispār jau rakstīt sāku tāpēc, ka 20. gadsimta 90. gados gadījās apgrozīties kompānijā, kur pulcējās tiešām interesanti cilvēki, galvenokārt mākslinieki (mēģināju to visu iemūžināt "Bandā"). Jā, visi tur bija tādi īpaši, tikai es vienīgais – datoriķis. Labi vēl, ka ne grāmatvedis! Vajadzēja kaut ko darīt lietas labā, un tā es sāku rakstīt.
Iesākumā pierakstīju sapņus, kurus vēlāk devu citiem lasīt; tie patika visiem. Vienīgi, ja cilvēks aizmiegot jau domā, kā piefiksēt sapnī redzēto, daba atriebsies ar bezmiegu.
Kāda loma jūsu dzīvē ir mūzikai? Gan romānā "Banda", gan jaunajā "Bēgšana" tai ir liela loma. Vai būtu pareizi teikt, ka padomju laikā mūzika bija viens no veidiem, kā izvairīties no realitātes un arī paust viedokli?
Ir grūti, patiesībā neiespējami, atbildēt uz šādu jautājumu. Tikpat labi varētu jautāt, kāda ir gaisa loma jūsu dzīvē? Jūs to elpojat – un tas arī ir viss. Jā, krievu laikos tam vēl bija sava veida protesta nokrāsa, varbūt arī bēgšana no realitātes, kā jūs to sakāt. Es gan pats esmu mūzikas patērētājs, nekad neesmu spēlējis.
Vai mēdzat klausīties mūziku, kad rakstāt?
Kad rakstu, mūziku klausos vienmēr; turklāt labi zinu, ka tā ietekmēs uzrakstīto – tāpēc vienmēr ļoti rūpīgi izvēlos, kas skanēs.
Kas ir pamatā romānam "Bēgšana", respektīvi, vai varētu rakstīt "visi notikumi ir izdomāti" vai tomēr notikumiem ir kāds dokumentāls pamats? Ir jau zināms, ka ik pa brīdim kāds centās no pašas brīvākās valsts aizbēgt, un dažiem tas arī izdevās, nudien nezinu, vai starp šiem dažiem bija arī kāds no Latvijas (Mihails Barišņikovs īsti neskaitās).