Ceturtdien, 5. oktobrī, Valmieras Drāmas teātrī pirmizrādi piedzīvos režisores Ineses Mičules un radošās komandas – scenogrāfa Reiņa Dzudzilo, vizuālās mākslinieces Kristas Dzudzilo un komponista Riharda Zaļupes – iestudētā Raiņa traģēdija "Jāzeps un viņa brāļi".
Kopā ar aktieriem iestudējuma autori meklē atbildes uz jautājumiem – ko nozīmē pa īstam piedot mūsdienu pasaulē, kur Jāzepa bedru ir tik daudz? Ko nozīmē ļaunu par labu vērst? Just dāvināto spalviņu azotē, nevis ērkšķus?
Režisore Inese Mičule teic, ka luga ar augsto māksliniecisko vērtību, dzejisko un simbolisko slāni, kā arī tajā ietverto vispārcilvēcisko tēmu pārspēj visu, ar ko viņa savā radošajā dzīvē strādājusi pirms tam. "Manuprāt, Raiņa lugas saturs ietver sava veida ētiskās un estētiskās atskaites sistēmu, kas īpaši aktuāla arī šodien – varas un agresijas, globalizācijas, starptautiskā tīmekļa laikmetā. Tas ir strīds par cilvēces ceļu, par mūsu – ikkatra – subjektīvo ceļu, kas nav ietekmējams, jo cilvēka garīgā izaugsme notiek tikai tad, kad cilvēks pats to vēlas. Tāpēc izrādes pamatuzdevums būtu ar Raiņa darbu iziet sava veida tikumisko pašattīrīšanos – sabiedrības un individuālo. Vēstīt, ka Dieva griba ir, lai cilvēki spētu augt savā garīgumā un spējā piedot."
Kā notiek tik filozofiskas lugas kā Raiņa "Jāzeps un viņa brāļi" iestudēšana? Vai ļaujat aktieriem paust savu vīziju?
I. Mičule: Iesākumā ļoti ilgi strādājām ar materiālu, mēģinājām uztaustīt kopējo vilni, saprast, ko autors domājis, lugu rakstot, un kā to uztveram mēs, ko jūtam katrs individuāli. Domājām, lai mūsu vēsts būtu vienota, lai visi saskatītu "lielo bildi".
Katrs iestudējuma dalībnieks ir personība, katrs, veidojot savu lomu, tieši ar savu pienesumu šo darbu padara individualizētu.
Kas jūs pamudināja iestudēt "Jāzepu" šogad, aktualizēt Raiņa uzdotos jautājumus tieši šajā rudenī?
Kad pienāk laiks, rodas pareizais materiāls un vēlme to veidot. Šim rudenim nav īpašas nozīmes, jo "Jāzepu" bijām iecerējuši jau vairākas sezonas iepriekš, taču ar teātra ēkas pārbūvi neveicas un iestudējumu vairākkārt pārcēlām. Šī ir tēma, par kuru vēlos runāt, turklāt teātrī ienācis Valmieras teātra jaunais aktieru kurss, līdz ar to ir pietiekams aktieru resurss, lai būtu iespējams izvēlēties šāda mēroga dramaturģiju.
Kādi ir izauguši Valmieras jaunie aktieri? Vai viņi ir gatavi Raiņa "Jāzepam un viņa brāļiem"?
Šogad ir viņu trešā sezona. Manuprāt, aktieri ir ļoti daudzsološi, ar lielu potenciālu. Var just, cik laba skola veido viņu darba pamatus, un likumsakarīgs rezultāts ir tas, ka mācībās ieguldītais grūtais darbs palēnām sāk nest augļus.
Vai līdzīgi kā "Kurtuve" ir laikmetīgās mākslas telpa, arī jūsu "Jāzeps" būs laikmetīgs?
Telpa jau transformējas, to rada scenogrāfa vīzija. "Kurtuve" ir ļoti pateicīga vide dažādiem skatījumiem.
Kāda ir tēma, par kuru ar "Jāzepa" spēku vēlaties runāt ar skatītāju?
Tā ir vispārcilvēciska un mūžīga, atbilstoša visiem laikmetiem, bet mūsu globalizācijas laikā, manuprāt, ir vēl aktuālāka, jo, liekas, sociālie tīkli ņem virsroku pār cilvēka iekšējo attīstību, iekšējo izaugsmi.
Mēs dzīvojam pretstatu pasaulē, kur nepārtraukti saduras labais un ļaunais. Ļauno nevar, nedrīkst vairot, bet labais jau arī nav tik spēcīgs, lai ļauno izdeldētu.
Tēma ir plaša, tā aizved pie tā, kā var piedot pāridarījumu, par sirdsapziņu, bailēm, cilvēka ego – kā rīkojamies, ja mūsu ego tiek pārbaudīts. Caur Jāzepu iezīmējas ceļš, kā cilvēkam kļūt par cilvēku. Rainis lugā ierakstīja savu pieredzi, to vēlos atklāt ar mūsdienu acīm, runāt ar mūsdienu skatītāju.