Autoriepu sadalīšanās laiks ir vairāk nekā simt gadu, un visu šo laiku dabā izmesta riepa var izdalīt kaitīgas vielas, piesārņojot augsni un gruntsūdeņus.
Tieši tādēļ nolietotās autoriepas klasificē kā videi kaitīgu preču atkritumus. Tas ir arī iemesls, kādēļ riepu savākšana tiek nodrošināta atsevišķi, un tās nedrīkst izmest pie sadzīves atkritumiem.
Riepas – bīstamie atkritumi
"Mūžu nokalpojušās riepas vajag nodot legālajiem riepu izplatītājiem uzreiz pēc jaunas automašīnas "apavu" pirkšanas," iesaka SIA "Eco Baltia Vide" direktors Andris Ziemelis. "Ja gadījumā šī iespēja ir palaista garām, jāmeklē cita ar likumu atļauta riepu nodošanas vieta. Patlaban šos dabai un veselībai bīstamos atkritumus Latvijā var nodot vairāk nekā 70 atkritumu šķirošanas laukumos. Un jāreķinās, ka šķirošanas laukumos par automašīnu "kurpju" nodošanu var būt jāmaksā." Ziemelis atzīst, ka pēdējos gados Latvijā būtiski ir mazinājušies nolietoto riepu krājumi, tā saucamais "vēsturiskais riepu uzkrājums" (toskait vecas, sliktas un pārstrādei nederīgas riepas), tomēr "situāciju par normālu aizvien nevar uzskatīt lielā mežos izmestā riepu daudzuma dēļ".
VAS "Latvijas valsts meži" nesen ziņoja, ka no pērn 1724 tonnām valsts mežos savākto atkritumu riepu īpatsvars bijis 16%, tātad vairāk nekā 250 tonnas.
Aizvadītajā Lielajā talkā talcinieki Rīgā savāca vairāk nekā 700 nolietotās riepas. A. Ziemelis piebilst – lētāk ir aizvest riepas uz īsto nodošanas vietu, nevis negaidīti saņemt soda kvīti par to izmešanu neatļautā vietā. "Zaļā Latvija" pētīja, kā Latvijā sokas ar nolietoto riepu apsaimniekošanu ikdienā.
Latvijā pārstrādā 15 procentus
Par vienu kilogramu riepu ir noteikts 66 centus liels dabas resursu nodokļa maksājums. No tā var saņemt atbrīvojumu, ja savāc noteiktu minimālo daudzumu tirgū pārdoto riepu. Ar savākšanu šajā ražotāju atbildības sistēmā (RAS) Latvijā darbojas pieci uzņēmumi, un, kā uzsver Valsts vides dienestā (VVD), Latvija pārsniedz minimālos nolietoto riepu savākšanas, pārstrādes un reģenerācijas rādītājus. Dienestā teic, ka no 2019. līdz 2022. gadam tirgū laistais riepu daudzums ir audzis. 2019. gadā tirdzniecībā nonāca 15 386,7 tonnas riepu, 2021. gadā jau 20 254,6 tonnas riepu – par 31% vairāk nekā 2019. gadā. Savukārt 2022. gadā tirgū nonāca 19 934,9 tonnas riepu – gandrīz tikpat, cik gadu iepriekš. VVD vērš uzmanību uz pozitīvo nolietoto riepu savākšanas kāpuma tendenci. 2019. gadā savāktas 10 085,06 tonnas jeb 64,2% salīdzinājumā ar tirgū laisto riepu daudzumu, bet 2022. gadā – 15 916,61 tonna riepu jeb 86,79% salīdzinājumā ar tirgū laisto.
Vairāk nekā pusi no visa Latvijā savāktā nolietoto riepu daudzuma eksportē pārstrādei uz ES, kur daļa riepu tiek izmantotas arī reģenerācijai ar enerģijas atgūšanu: sadedzinātas īpaši šim mērķim paredzētās krāsnīs, kuru filtru sistēmas un tehnoloģiskie procesi nodrošina maksimālu nekaitīgumu videi.
Pārstrādei Latvijā paliek samērā neliels nolietoto riepu daudzums – 2022. gadā tās bija 2432,2 tonnas nolietoto riepu jeb 15,2% no savāktā daudzuma.
No Latvijā palikušajiem nolietotajiem auto "apaviem" 2,07% riepu pārstrādāja un 13,2% lielu īpatsvaru reģenerēja ar enerģijas atgūšanu.
Kā notiek pārstrāde un reģenerācija
Uldis Skrebs, vides apsaimniekošanas uzņēmuma SIA "3R" īpašnieks, teic, ka lielāko daļu nolietoto riepu var otrreizēji pārstrādāt un no tām tālāk iegūst granulas jaunu materiālu ražošanai. Savukārt tās riepas, kas nav derīgas pārstrādei, var izmantot enerģijas ieguvei. Tā sauktais vēsturiskais riepu uzkrājums, kurā pārsvarā bija sliktas kvalitātes materiāls, ir likvidēts, un patlaban Latvijas tirgū nolietotu riepu kvalitāte ir laba un tās galvenokārt arī nonāk pārstrādē.
Nolietotās riepas pēc savākšanas atved uz SIA "3R" priekšapstrādes laukumu, kur tās šķiro un pārstrādā. "Veicam riepu mehānisko apstrādi, lai tās nogādātu tālāk uz pārstrādes rūpnīcām Eiropā, kas, izmantojot speciālas iekārtas, šo materiālu pārstrādā granulās. Šīs pārstrādātās granulas pēc tam plaši izmanto sporta laukumu segumu ražošanā, būvniecībā, ceļu būvē, dažādu paliktņu, paklājiņu izgatavošanā un citu produktu ražošanā," stāsta U. Skrebs. SIA "3R" Latvijā ik gadu pārstrādā 7000 līdz 9000 tonnu nolietoto riepu. "Esam novērojuši, ka apsaimniekoto riepu daudzumu ik gadu ietekmē arī ekonomiskā situācija Latvijā, jo lielāko riepu īpatsvaru veido tieši komerctransporta un industriālā tipa riepas," tā U. Skrebs.