Nākamnedēļ Rīgas Starptautiskajā kinofestivālā ("Riga IFF") un Jaunajā Rīgas teātrī notiks divas pirmizrādes, kuras veidojuši dramaturģe Justīne Kļava un režisors Aiks Karapetjans. 17. oktobrī "Riga IFF" programmā paredzēta pilnmetrāžas mistikas drāmas "Bezkaunīgie" pasaules pirmizrāde, savukārt 20. oktobrī JRT pirmizrāde gaidāma traģikomēdijai "Felikss, Anatolijs un Ilona".
Par radošajām iecerēm un notiekošo Latvijas kultūrtelpā un Kalnu Karabahā "Kultūrzīmes" runāja ar Latvijas armēņu izcelsmes režisoru Aiku Karapetjanu.
– Abos darbos strādājat kopā ar dramaturģi Justīni Kļavu, kā aizsākās jūsu sadarbība?
A. Karapetjans: – Biju agrāk dzirdējis, ka Justīne ir laba dramaturģe, un, tā kā pats nevēlējos rakstīt filmas scenāriju, izlēmu pamēģināt strādāt kopā, un darbs veicās ļoti labi. Filmas varoņi lielākoties atrodas vienā lokācijā, un tāpēc tās uzstādījums nedaudz līdzinās teātrim. Pēc filmēšanas perioda beigām man piedāvāja veidot izrādi Jaunajā Rīgas teātrī un teicu Justīnei – rakstām!
– Valsts kultūrkapitāla fonda konkursā piesakot filmu "Bezkaunīgie", to raksturojāt kā šausmu filmu, iespējams, pat iespaidīgāku nekā savulaik uzņemtais "M.O.Ž". Vai tas tika īstenots?
– Šajā filmā nav neviena līķa, nevienas slepkavības, līdz ar to tā nebūs tik šausminoša kā "M.O.Ž". Mēs to iepakojām žanriskā valodā, un, lai arī tās atmosfēra ir nedaudz biedējoša, tomēr tā nav šausmu filma. Virspusēji tas ir stāsts par ģimeni, kas cenšas tikt pāri kopīgai traģēdijai un sarežģītajām dzīvesbiedru attiecībām. Mans mērķis bija izveidot spriedzes drāmu, bet tai pašā laikā tā nav reālistiska, tā notiek nosacītā pasaulē un laikā; varoņi ir nokļuvuši pilnīgā nekurienē, civilizācija palikusi kur tālu. Darbība notiek kādā privātmājā ārpus pilsētas, un viņi tur risina savas problēmas.
Filmas reklāmas rullītis.
– Prātā nāk viduslaiku gleznas, kur varoņiem no mutes rāpjas tārpi un čūskas… Jūs filmu esot nosaucis par šausminoši izklaidējošu.
– Kukaiņi jau biedē tikai vienu filmas varoni – tēvu, kurš vienīgais par tiem uztraucas, turklāt šie kukaiņi neko sliktu nemaz neizdara. Kukaiņu pasaule ir paralēlā pasaule, kas dzīvo savu dzīvi, vienā brīdī tie gan iejaucas ģimenes dzīvē, kļūstot par stimulu vienam otra priekšā atkailināt un atmaskot slēptos ģimenes konfliktus.
Jā, kukaiņi top par iemeslu, lai viens ar otru beidzot sāktu runāt godīgi un spētu tikt galā ar kauna sajūtu gan par pagātnes, gan tagadnes notikumiem.
Filmā viens no varoņiem tieši tā arī saka – nestāstiet nevienam par to, kas noticis, jo citādi būs kauns.
– Pārejot pie iestudējuma "Felikss, Anatolijs un Ilona" JRT, kas jūs ieinteresēja pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados?
– Ļoti vēlējos uztaisīt izrādi par to, kā cilvēki samierinās ar saviem nepiepildītajiem sapņiem. Man likās, ka, runājot par šo tēmu, mūsu postpadomju sabiedrībai tieši deviņdesmitie gadi ir vispiemērotākais periods. Toreiz cilvēkiem bija plašākas nākotnes vīzijas, lielākas cerības nekā mūsdienās. Bija sapņi, un cilvēki nebaidījās sapņot, arī skaļi runāt par saviem sapņiem. Tagad palicis vai mūsu vienīgais sapnis – censties atgriezties pie tiem pagātnes notikumiem, kad vēl viss bija labi, šeit domāju par laikiem pirms pandēmijas un kara. Tagad daudziem liekas, ka toreiz mums klājās labi, un sabiedrībā vairs nav vīzijas. Līdzīgi arī mūsu izrādes varonis vēlētos atgriezties padomju laikā, kad viņam it kā bija darbs, dzīvoklis, bet tagad viņš nevienam nav vajadzīgs, viņa profesija vairs nav pieprasīta. Izrādē blakus darbojas vēl citi varoņi, kuri arī sapņo. Viens – par dzīvi Amerikā, cits vienkārši sapņo būt mīlēts un brīvībā.
Dažreiz tie ir naivi, tomēr sapņi, bet, manuprāt, tagad, mūsdienās, esam pavisam aizmirsuši, ka sapņot drīkst!
Turklāt ne tikai sapņot – mums trūkst arī vīzijas, kā vēlamies dzīvot turpmāk, bieži trūkst arī plāna un motivācijas. Šobrīd itin kā iestājusies stagnācija, jo neviens nezina un pat nevar paredzēt, kas notiks rīt, līdz ar to katrs domā tikai par to, kas notiek tagad un šeit, domājam par šodienu un neviens nedomājam par rītdienu.