Sagaidot Frankfurtes starptautiskā grāmatu gadatirgus 75. gadadienu, pasaules grāmatnieku kopiena aicina lasītājus un nelasītājus, izglītojamos un izglītotājus, politiķus un viedokļu veidotājus pievērst uzmanību tam, cik būtisks priekšnoteikums demokrātiskas, garīgi un fiziski veselīgas sabiedrības pastāvēšanai ir prasme lasīt, patiešām izprotot izlasīto.

Cieņa pret grāmatu, pret rakstīto vārdu kā ticamas informācijas un radošas iedvesmas avotu ir viena no mūsu pamatvērtībām. 

Par to atgādina šis manifests, ko parakstījusi Starptautiskā Izdevēju asociācija, Vācijas Valodu un literatūras akadēmija, Eiropas Izdevēju federācija, "PEN International" un Starptautiskā Bibliotēku asociāciju federācija. Manifestu atbalsta gan grāmatniecības nozares starptautiskās organizācijas – Eiropas lasīšanas veicināšanas organizāciju konsorcijs (EURead), Starptautiskā Bērnu un jauniešu grāmatu padome (IBBY), Starptautiskā Bibliotēku asociāciju un institūciju federācija (IFLA) un Starptautiskā Izdevēju asociācija (IPA) –, gan Latvijas Grāmatizdevēju asociācija.Zinātniskos pētījumos pamatotais manifests tapis Frankfurtes grāmatu gadatirgus viesvalsts – Slovēnijas – kultūras programmas ietvaros. Šodien, 10. oktobrī, tā tekstu publicēs Vācijas avīze "Frankfurter Allgemeine Zeitung" un citu valstu lielie laikraksti, tajā skaitā "Latvijas Avīze".

Augstākā līmeņa lasītprasme ir visiedarbīgākais rīks analītiskās un kritiskās domāšanas attīstībai. 

Tā attīsta izziņas spējas un trenē pacietību iemaņu apguvē, paplašina mūsu spriestspēju, attīsta saprātīgu empātiju un iecietību pret viedokļu daudzveidību – sociālās iemaņas, bez kurām nav iedomājami informēti demokrātiskas sabiedrības pilsoņi. Šī manifesta parakstītāji aicina atzīt augstākā līmeņa lasītprasmes nemainīgo nozīmi digitālajā laikmetā.

Jautājums, kā apturēt straujo lasītprasmes kritumu, ir viens no visneatliekamākajiem, ar ko saskaras mūsdienu sabiedrība.

Lai līdzdarbotos demokrātiskā sabiedrībā kā informēti pilsoņi, mums ir jāspēj ne tikai izlasīt tekstu, bet vajadzīga daudz augstāka līmeņa lasītprasme un māka to izmantot. 

Lasīšana ir ne tikai galvenais personīgās attīstības līdzeklis, mūžizglītības pamats un izejmateriāls lielākajai daļai informācijas apmaiņas, bet arī savstarpējas sociālas mijiedarbes un iesaistes centrālā dimensija.

Laikā, kad ekrānu tehnoloģijas tik strauji attīstās, mūsu rīcībā nonāk neaptverams apjoms audio, vizuālā un teksta satura. Digitālā revolūcija ir atnesusi daudz pozitīvu pārmaiņu, piemēram, teksta formā radīts saturs tagad ir daudz pieejamāks tiem, kam objektīvu iemeslu dēļ ir grūtības to pilnvērtīgi uztvert. Tomēr mums jābūt ļoti piesardzīgiem un jāraugās, lai dažas lasīšanas iemaņas un metodes netiktu pasludinātas par agrāko informācijas apmaiņas laikmetu strauji novecojošu palieku. Jo īpaši tas attiecas uz grāmatām ar lielāku teksta apjomu un augstāka līmeņa lasītprasmi, ko tās sekmē. Digitālajā vidē mēs lasām vairāk nekā jebkad pasaules vēsturē, tomēr tā izraisa milzīgu kārdinājumu lasīt virspusīgi un fragmentāri – vai nelasīt vispār.

Tas aizvien vairāk apdraud augstāka līmeņa lasītprasmi.

Tāpēc mēs aicinām pārskatīt attieksmi pret augstāka līmeņa lasītprasmi digitālajā laikmetā.

Informācijas vidē, kas kļūst arvien sarežģītāka, informētiem pilsoņiem ir jāspēj nošķirt derīgus un ticamus avotus no nederīgiem, un elastīgi pielāgot savus lasīšanas paradumus ļoti dažādiem kontekstiem. Augstākā līmeņa lasīšanas process pieprasa uzmanību un trenē pacietību, paplašina vārdu krājumu un spriestspēju, kā arī aktīvi pretdarbojas lasītāja aizspriedumiem. Augstākā līmeņa lasītprasmi īpaši uzlabo garāka apjoma teksti, piemēram, grāmatas. Tās mūs trenē izmēģināt dažādas interpretācijas, pamanīt pretrunas, neobjektivitāti un neloģiskus apgalvojumus, kā arī veidot izsmalcinātu un trauslu saikni starp tekstiem un kultūras fonu, kas nepieciešams pilnvērtīgai cilvēcisku spriedumu un emociju apmaiņai.

Augsta līmeņa lasītprasme ir visiedarbīgākais rīks, kas mums ļauj domāt analītiski un stratēģiski. 

Bez tās mums trūkst iemaņu atspēkot populistiskus vienkāršojumus, sazvērestības teorijas un dezinformāciju, un ar mums ir daudz vieglāk manipulēt. Tomēr izglītības jomā aizvien vairāk uzmanības tiek veltīts multimodālajiem medijiem, upurējot tiem padziļinātu saikni ar tekstuālu informāciju. Vēl ļaunāk – tiecoties pēc efektivitātes, ar lasīšanu saistītās grūtības tiek uzskatītas par problēmu, kas jārisina vienkāršojot, nevis par spoguļattēlu cilvēka sarežģītībai un par darbību, kas attīsta analītisko un stratēģisko domāšanu.

Visbeidzot, mūsdienās lasītprasmes vērtējumā galvenā uzmanība tiek pievērsta funkcionālajām un informatīvajām pamatvajadzībām. Šādā skatījumā netiek ņemts vērā, ka augsta līmeņa lasītprasmes uzturēšana mūža garumā nodrošina kritisko domāšanu, kas savukārt ir pareizi funkcionējošas demokrātijas priekšnoteikums.

Tāpēc mēs aicinām veikt lasītprasmes izpēti un izvērtējumu un atzīt, ka augsta līmeņa lasītprasme ir būtiska indivīdu un sabiedrības veselīgas dzīves veidošanai, tā ir būtiska izglītības un lasīšanas veicināšanas sastāvdaļa. 

Lasīšanas apmācībā un popularizēšanā jātiecas ne tikai attīstīt skolēnos pamatprasmes funkcionēt un saņemt informāciju, bet jāorientējas uz personības pilnveides procesu mūža garumā, kura pamatā ir augstākā līmeņa lasītprasme. 

Vērtējot lasītāju iemaņas, standarta pārbaudes ir jāpapildina ar kvalitatīviem un aprakstošiem datiem, lai nodrošinātu detalizētu augstākā līmeņa lasītprasmes stāvokļa diagnozi mūsu sabiedrībā. Lasīšanas paradumu izpēte jāpaplašina, ietverot tādas jomas kā informācijas uztveres metodes, informācijas un medijpratību, mediju dizainu, uzmanības izpēti un neirozinātni, un jāveido sistemātiska pētniecības programma ar vienotu skatpunktu, vairoties no fragmentācijas.

Lasītprasmes nākotne ietekmē mūsu sabiedrības nākotni. Demokrātiska sabiedrība, kuras pamatā ir daudzu informētu dalībnieku vienošanās, var pastāvēt tikai tad, ja ir elastīgi, daudzpusīgi lasītāji ar izkoptu augstākā līmeņa lasītprasmi. Visu līmeņu politikas veidotājiem šis fakts ir jāapzinās. Jo, atsaucoties uz Mārgaretas Atvudas daudz citēto brīdinājumu: "Ja nav jaunu lasītāju un rakstnieku, drīz pienāks laiks, kad nebūs arī vecu. Lasītprasme būs mirusi, un demokrātija… arī būs beigusies."

Sīkāku informāciju var meklēt šeit.

Tulkojums tapis sadarbībā ar Latvijas Grāmatizdevēju asociāciju.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.