Overcast 1.3 °C
T. 05.02
Agate, Selga, Silga, Sinilga
SEKO MUMS
Reklāma
Jaunais nosaukums jau rotā kādreizējās "Arēnas Rīga" fasādi.
Jaunais nosaukums jau rotā kādreizējās "Arēnas Rīga" fasādi.
Foto: Evija Trifanova/LETA

Rīdziniekiem un galvaspilsētas viesiem pazīstamā arēna, kurai valdība piešķīrusi nacionālās sporta bāzes statusu un kurai tādējādi nav jāmaksā nekustamā īpašuma nodoklis, turpmāk sauksies "Xiaomi arēna".

Reklāma

Daļa sabiedrības, balstoties uz šo vēsti, jau paspējusi izdarīt secinājumu, ka arēnu iegādājušies ķīnieši.

"Latvijas Avīze" skaidro, kādēļ nosaukums mainīts.

Kā vēsta uzņēmuma pārstāvji, janvāra beigās uzņēmums "Arēna Rīga" vienojās ar Ķīnas sadzīves elektronikas un datoraparatūras uzņēmumu "Xiaomi Corporation" par zīmola "Xiaomi" reklāmu arēnas nosaukumā līdz 2030. gadam.

Arī "Firmas.lv" atrodamā informācija liecina, ka SIA "Arēna Rīga" nav tikusi pārdēvēta un pēdējos gados nav tikušas reģistrētas arī izmaiņas uzņēmuma dalībnieku sastāvā.

Likums neierobežo

Latvijas likumos nav noteikti nekādi ierobežojumi, kam nacionālās sporta bāzes statusu ieguvušie drīkst pārdot nosaukuma tiesības. Tie var būt pat dažādām starptautiskām sankcijām pakļauti uzņēmumi. Uzņēmuma "Arēna Rīga" valdes priekšsēdētājs Ģirts Krastiņš publiski paudis, ka "Xiaomi Corporation" neesot pakļauts starptautiskajām sankcijām, tāpēc ar to noslēgt darījumus neesot aizliegts.

Aizvadītajos gados "Xiaomi Corporation" gan bijis ierauts vairākos starptautiskos skandālos, kuru dēļ cietis tā tēls. 

2023. gadā Ukrainā tas iekļauts Krievijas armijas finansētāju sarakstā. Taču tas, kā redzams, nav kavējis uzņēmumu "Arēna Rīga" noslēgt šo darījumu un par zīmola "Xiaomi" reklamēšanu saņemt, visticamāk, prāvas summiņas, kuras, kā skaidro uzņēmumā, izmantošot arēnas labiekārtošanai. Cik Ķīnas uzņēmums maksās par reklāmu, tas netiek atklāts.

Cer uz ilgtermiņa sadarbību

"Nosaukuma partnerība bija mērķis, uz kuru tiecāmies ilgāk nekā desmit gadus," stāsta Ģirts Krastiņš, "kaut arī jau agrāk notika sarunas ar vairākiem potenciālajiem partneriem no dažādām nozarēm, līdz šim sadarbība netika noslēgta galvenokārt ilgtermiņa līguma un finansiālo nosacījumu dēļ. Sarunas turklāt ievērojami palēnināja koronavīrusa izplatība. Nosaukuma partnerība ir starptautiski atzīta prakse, kas nodrošina papildu ieņēmumus attīstībai un piedāvāto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai."

Jautāts, kāds būs arēnas nosaukums pēc pieciem gadiem, beidzoties ar "Xiaomi Corporation" noslēgtajam reklāmas līgumam, Ģirts Krastiņš atbild, ka mērķis esot ilgtermiņa sadarbība, tāpēc cer to turpināt.

Arēnas pārvaldnieks atzīst, ka Latvijas sabiedrībai nosaukums "Arēna Rīga" bija plaši pazīstams un iemīļots. Bet, viņaprāt, ar laiku arī jaunais nosaukums nostiprināšoties sabiedrības apziņā, 

jo tāpat kā līdz šim arēna turpinās rīkot nozīmīgus sporta un kultūras pasākumus, saglabājot vadošās sporta sacīkšu un izklaides pasākumu norises vietas statusu.

Reklāma
Reklāma

Jāmācās ķīniešu valoda?

Par arēnas jauno nosaukumu rīdzinieki ir dažādās domās. Daži uzskata, ka jaunais nosaukums ir grūti izrunājams, tāpēc bija jāsaglabā vecais, latviskais. Citiem liekas, ka jaunais, grūti izrunājamais nosaukums neiesakņosies un ka joprojām paliks "Arēna Rīga". Sociālajās vietnēs izskan arī pavisam nievājošas piezīmes un ironiski ieteikumi pārdēvēt arēnu kādreizējā Ķīnas vadoņa Mao vārdā. Toties citiem šķiet, ka ar vareno Ķīnu jādraudzējas, jo tad mums būšot vairāk naudas, jaunas darbavietas un izzudīšot krievu draudi.

Jautāts, kā pareizi jāizrunā jaunais nosaukums, arēnas pārvaldnieks iesaka pamācību par nosaukuma pareizu izrunu meklēt interneta video:

"Wikipedia" pieejamā ķīniešu valodas zilbju izrunas tabula liecina, ka šī Ķīnas uzņēmuma nosaukums izrunājams kā "Sjaomi".

To apstiprina arī Valsts valodas centra (VVC) direktora pienākumu izpildītājs Arturs Krastiņš.

Nosaukumi uzņēmēju pašu ziņā

"2000. gada 22. augustā izdotie Ministru kabineta noteikumi par iestāžu, sabiedrisko organizāciju, uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) nosaukumu un pasākumu nosaukumu veidošanu un lietošanu noteic, ka atzinumu par to atbilstību latviešu valodas normām un citām ar šo noteikumu prasībām saistītām normām sniedz Valsts valodas centrs," skaidro Arturs Krastiņš. "Tomēr ar šādiem lūgumiem uzņēmēji vēršas pie mums reti – to pārsvarā dara pašvaldības. Katra pašvaldība savā administratīvajā teritorijā nosaka izkārtņu izvietošanas kārtību, kā arī uzrauga un kontrolē izkārtņu izvietošanu. Kādu nosaukumu uzņēmēji vēlas izvietot, tas ir viņu pašu ziņā. Taču jāņem vērā, ka izvēlētais nosaukums jāsaskaņo ar pašvaldību, kas bieži jautā centra viedokli, pirms izlemj, vai nosaukumu vai izkārtnes projektu saskaņot vai nesaskaņot."

Kā skaidro VVC vadītājs, "Xiaomi arēna" nosaukumā parādās nevis aizguvums no citas valodas, bet gan zīmola "Xiaomi" nosaukums.

Problemātiski esot gadījumi, kad nosaukumos ir vairāku valodu sajaukums, īpaši aizguvumi vai pārnesumi no citām valodām kopā ar latviešu valodu vai kādu svešvalodu. Tādi nosaukumi atbilst Ministru kabineta noteikumu prasībām, ja tie rakstīti latīņu vai latviešu alfabēta burtiem un ja tie nesatur sabiedrisko tikumību aizskarošus vārdus un izteicienus, taču no stila un valsts valodas kultūras viedokļa tendence jaukt valodas nosaukumos nav apmierinoša un par tādiem nosaukumiem VVC mēdzot saņemt arī iedzīvotāju sūdzības. Šādu nosaukumu izplatīšanās pilsētvidē ilgtermiņā var negatīvi ietekmēt valsts valodas vidi, tāpēc, sniedzot atzinumus pašvaldībām, VVC aicina pievērst uzmanību arī šim apsvērumam.

Reklāmas saturu pašvaldība nevērtē

Rīgas pašvaldības Pilsētas attīstības departamenta pārstāve Tatjana Smirnova skaidro, ka pašvaldībai neesot tiesību vērtēt uzņēmumu izveidotos nosaukumus. Pašvaldība, saskaņojot reklāmas objektus, vērtē reklāmas tekstu atbilstību Valsts valodas likuma un citām likumu prasībām, ja nepieciešams, lūdzot papildināt to ar informāciju valsts valodā vai novērst kādas gramatikas vai pareizrakstības kļūdas. Bet pašvaldība nevērtē reklāmas saturu.

Atļauja arēnas nosaukuma un logo maiņai uz arēnas ēkas sienas izsniegta 2024. gada 26. novembrī.

Rīgas pašvaldības uzņēmuma "Rīgas satiksme" pārstāve Baiba Bartaševiča, vaicāta, vai līdz ar arēnas nosaukuma maiņu tiks pārdēvēta arī sabiedriskā transporta pieturvieta "Arēna Rīga", saka, ka pieturvietas nosaukums palikšot vecais.

Uzziņa

Kas ir "Xiaomi"?

"Xiaomi Corporation" ir Ķīnas sadzīves elektronikas un datoraparatūras uzņēmums. Uzņēmuma galvenie produkti ir mobilie telefoni, kā arī mobilās lietotnes un klēpjdatori.

"Xiaomi" dibināts 2010. gadā Ķīnas galvaspilsētā Pekinā.

2016. gadā "Xiaomi Corporation" aptuvenā vērtība bija 46 miljardi ASV dolāru.

Uzziņa

Kas saimnieko "Arēnā Rīga"?

"Arēna Rīga" reģistrēta 2005. gadā, tās pamatkapitāls ir četri miljoni eiro.

"Arēnas Rīga" vienīgais īpašnieks – Jurim Savickim piederošais uzņēmums SIA "Glesum Investments".

Pēc "Firmas.lv" datiem, 2023. gadā "Arēnas Rīga" apgrozījums bija 5,748 miljoni eiro – divarpus reižu lielāks nekā 2022. gadā. Bet tās peļņa sasniedza 789 441 eiro.

Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora(-u) personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un Kultūras izpildaģentūras (EACEA) viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA nenes atbildību par paustajiem uzskatiem.

Līdzfinansē LR Kultūras ministrija.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
LASI.LV galvenais redaktors Jānis Žilde.

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT
PAR SVARĪGO
Reklāma