Ziema katram autovadītājam labi zināma ar dažādām auto problēmām: aizsalušas durvis un logi, salons mitrs, motoru grūti iedarbināt. Kā ar to tikt galā, konsultē Liepājas autoservisa "Rolis workshop&performance" īpašnieks Rolands Lukjanovs.

Reklāma

Rolands Lukjanovs atzīst, ka ziemā pie viņa vēršas šoferi ar dīzeļmotora iedarbināšanas problēmām, ko novērš, nomainot kvēlsveces, un mitrumu auto salonā. Citas var novērst savlaikus pats. Ar vērtīgiem padomiem un risinājumiem Rolands dalās arī sociālajos tīklos.

Laikus jāsagatavo ziemai

Ja par automašīnu rūpējās, tad ziemai īpaši nav jāgatavojas. Svaigam gaisam vasarā un sausam ziemā jānomaina salona gaisa filtrs, jo netīrs filtrs neļauj gaisam cirkulēt un mitrums paliek salonā. Tā ir liela problēma ziemā – uz logiem veidojas kondensāts. Filtrs laikus jānomaina, lai salonā neuzkrātos mitrums un nebūtu nepatīkamas smakas. Aromāta neitralizācijai var dezinficēt kondicionēšanas sistēmu, kas likvidē sēnītes un baktērijas. 

Svarīgi no priekšējā pārsega apakšas iztīrīt lapas un netīrumus, lai virsbūves drenāža nenosprostotos, citādi ūdens un mitrums nokļūst salonā. Uz paneļa liekamie mitruma absorbētāji, ko izžāvē mikroviļņu krāsnī, darbojas vien īsu brīdi, tāpēc laikus jānovērš mitruma cēlonis.

Tāpat bija jānomaina vasaras vējstikla šķidrums pret ziemas, citādi tas sasals un sabojās plastmasas tvertni. Vasaras logu šķidrumu var atšķaidīt ar ziemas, neļaujot tam sasalt tvertnē.

Lai arī vējstikls ir diezgan izturīgs un to saskrāpēt nemaz nav tik viegli, trāpoties kādam smilšu graudam, ilgtermiņā var veidoties bojājumi.

Sāls jānomazgā, durvis jāieeļļo

Sāls, ko kaisa uz ielām, ātri reaģē ar metālu, veidojot rūsu. Lai neļautu sālim ilgstoši atrasties uz virsmas, auto jānomazgā. Virsbūves mazgāšana nav tik efektīva – 

jāmazgā rūpīgi, īpašu uzmanību pievēršot auto apakšai, piekares elementiem, diskiem. 

Rudenī veicot pretrūsas apstrādi un uzklājot aizsargvasku, metāla detaļas var aizsargāt no korozijas.

Durvju un logu gumijas jānotīra un jāiesmērē ar silikonu. Pat cepamā eļļa būs labāk nekā nekas. Gumiju ieeļļošana saglabā tās elastību un nodrošina, ka tā pie zemas temperatūras nesaplaisās.

Arī durvju slēdzene jāieeļļo. Rolands iesaka izsmidzināmu smērvielu, kas sākumā ir šķidra un pēc tam sabiezē. Tā nenotek un neizgaro. Ja slēdzene nav ieeļļota un ir aizsalusi, var izmantot slēdzeņu atkausēšanas aerosolu, kas uzreiz atbrīvo mehānismu un papildus to ieeļļo.

Vējstikla tīrīšanai jāizmanto mīkstas birstes.

Kvalitātei ir nozīme

Vējstikla slotiņas jāpērk kvalitatīvas. Populārākie to ražotāji ir Valeo un Bosch – slotiņas kalpo ilgāk un labi tīra. Redzamība tumšajos mēnešos un mainīgajos laikapstākļos ir ļoti svarīga – tāpēc pāris eiro nedrīkst ekonomēt.

Tāpat ar ledusskrāpi – kvalitatīvs skrāpis kalpos daudz ilgāk. Lētāki var būt trauslāki, jo visbiežāk ir ražoti no cietākas plastmasas, kas var saskrāpēt stiklu. Nepērk taču vienai reizei!

Veikalos ir arī jauni izstrādājumi – līdzās parastajiem ledusskrāpjiem ir arī lādējami, ar akumulatoru darbināmi ledus noņēmēji, tie tirgū nav tik ilgi, lai varētu spriest par ietekmi uz stiklu.

Ja slēdzene nav ieeļļota un ir aizsalusi, var izmantot slēdzeņu atkausēšanas aerosolu.

Kā tīrīt stiklu

Pirms ledus skrāpēšanas jāpaceļ vējstikla tīrīšanas slotiņas, lai pārbaudītu, ka tās nav piesalušas. Lai ledu vieglāk un ātrāk notīrīt, var uzsmidzināt ledus atkausētāju. Tā sastāvā ir liela spirta koncentrācija. Ja slotiņas nepaceļ, tad jāļauj sildītājam pāris minūšu tās atkausēt. Vējstiklu mazāk mehāniski skrāpējot, būs mazāk skrambu. Lai arī vējstikls ir diezgan izturīgs un to saskrāpēt nemaz nav tik viegli, trāpoties kādam smilšu graudam, ilgtermiņā var veidoties bojājumi.

Ir iespējams iegādāties vējstikla pārsegus, kas aiztur sniegu, bet tādus uz mašīnām redz reti. Rolands spriež, ka tas varētu būt aiz kūtruma, kaut pārsegu lietot būtu pat labāk. Retāk arī redz paceltas logu slotiņas, kas neļauj tām piesalt. Ir mašīnas, kurām slotiņas nevar pacelt dzinēja pārsega augstuma dēļ.

Veikalos nopērkami lietu atgrūdoši līdzekļi, uz stikla izveidojot aizsargslāni. Tos vairāk lieto rudenī, lai lietus laikā būtu labāka redzamība, taču var uzklāt arī ziemā, jo tad ledus tik stipri nepiesals.

Vējstiklu nedrīkst atkausēt ar karstu ūdeni.

Slēdzenes aizsalšana ir bieža parādība, pret to noderēs īpašs atkausētājs.

Iesaka speciālists

Konsultē uzņēmuma Würth ķīmijas produktu grupas speciālists Kristaps Krūmiņš 

Laika ietaupīšanai

  • Braukšanas laikā no ceļa uzmestie netīrumi un smilts piesalst pie vējstikla, un, tos tīrot ar skrāpi, smilšu graudi saskrāpē stiklu. Kā alternatīvu var izmantot logu atkausētāju, ko uzsmidzina, brīdi ļauj iedarboties un ar vējstikla slotiņām noslauka.
  • Ja rudens beigās palicis vasaras vējstiklu mazgāšanas līdzeklis, tvertnē var ieliet ziemas šķidruma koncentrātu, pārējo ziemu izmantojot gatavo šķidrumu. Ja gaisa temperatūra noslīd zem –21 °C, ieteicams izmantot koncentrātu, jo parastie logu šķidrumi piesals.
  • Mašīnā jābūt siltiem darba cimdiem, lai, riepu nomainot un citus darbus veicot, nesaltu rokas.

Sagatavotas durvis

  • Pirms eļļošanas gumijas jānotīra. To var izdarīt ar gumijas tīrīšanas līdzekli, ko uzpūš uz drānas un noslauka netīrumus. Tad uzklāj silikona smērvielu – zīmuļa vai izsmidzināmā veidā, novēršot durvju piesalšanu.
  • Slēdzeņu atkausētājs kļūst mazāk pieprasīts. Ieteicams to turēt mašīnā, ja aizsalusi garāžas vai mājas vārtu slēdzene. Savlaicīgai eļļošanai jāizmanto tikai slēdzenēm paredzētas smērvielas – smalkā mehānisma dēļ.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.