Skan tradicionālais konkursu finiša sauklis: "Un uzvarētājs ir..." Obligāto klusuma pauzi aizpilda Ulbrokas "Pērles" jaudīgā lifta sīciens, un no skatuves grīdas iznirst – "Nissan X-trail"!
Dārd un dzirkstī salūts, skan, protams, aplausi. Bet pārdomas par iespējami lielākam Latvijas iedzīvotāju skaitam piemērotāko jauno auto turpinās. Un, tajās piedaloties, vispirms cenšamies izzināt, kā šis rezultāts veidojās un ko no tā, kā saka, būs mācīties.
Universāls kompromiss
"X-trail", kuru jau pirms nedēļas savā pirmajā vietā iebalsoja lietuvieši, var visu. Lieliski un klusi ripot pa šoseju. Strauji – kā elektroauto – startēt pilsētā. Negaidot un nemeklējot ilgas uzlādes, braukt lielu attālumu. Uzrāpties augstākajos mūsu mežu kalnos. Žūrijas atsauksmēs, kuras pilnā apjomā (un arī par citiem pretendentiem) varat lasīt portālā "gadaauto.lv", kritikas maz. Lūk, dažas no tām. Izvēlējos nevis amata brāļu žurnālistu teikto, bet nozares profesionāļu – "Tet", "Latvijas valsts mežu" un "Latvenergo" autoparku vadītāju viedokļus. Viņi (kā redzams šeit pievienotajā tabulā) "Nissan" arī deva augstākās atzīmes. Vērtē konkursa žūrijas loceklis Jānis Rapa: "Man šis auto ļoti patika. Un tieši ar to, ka sniedza lielisku braukšanas pieredzi, gan braucot pa šoseju, gan pa veco "tanku ceļu", pa kuru diez vai "Nissan X-trail" lietotāji ikdienā brauks. Un tieši pa šo bezceļu "Nissan" brauca lieliski. Domāju, ka to sekmē gan divi atsevišķie elektromotori, gan, pateicoties arī bateriju blokam, zemais smaguma centrs.
Sajūtas bija pat labākas, nekā braucot ar testa pikapiem. Domāju, ka šis ir arī lielisks ģimenes auto.
Salons plašs, aizmugurē gluda grīda, aizmugurējās durvis atveras 90 grādu leņķī, ietilpīgs bagāžas nodalījums. Braukšanas dinamika tieši tāda pati kā klasiskam elektroauto, tikai veiktspēja ievērojami lielāka. Laiks, ko patērē, uzpildot degvielu, ir krietni mazāks, nekā veicot baterijas uzlādi. Protams, ka mūsdienu izpratnē šo auto dabas draugi par zaļu gan nesauks. Bet, iespējams, ka elektrības ražošanai fosilā benzīna dzinēja vietā ar laiku var stāties kāds ūdeņraža risinājums. "X-trail" risinājums nav unikāls, pirms kāda laika jau bija līdzīgs hibrīds "Opel Ampera", bet šis ir cits līmenis."
Uzvarētāju cildina arī cits auto pazinējs no "Gada auto" žūrijas Jānis Bite: "Kopš sākusies elektromobiļu ēra, ir jauns etalons automobiļa atsaucībai uz akseleratora pedāļa nospiešanu un sagaidāmo atsaucību griezes izteiksmē uz dzenošajiem riteņiem. Un neviens – pat sportam domāts – iekšdedzes dzinējs kombinācijā ar manuālo vai automātisko ātrumkārbu vairs nešķiet pat tuvu pilnībai. "Renault/Nissan" aliansē radītā platforma ar iekšdedzes dzinēju, kas griež ģeneratoru un elektromotoriem uz abām asīm sniedz šo pašu elektromobiļa reakciju uz akseleratora nospiešanu.
Apvidus automobilim, kura pilnpiedziņu nodrošina elektromotori, sola precīzi kontrolējamu griezi, kā arī nav iespējams bezceļa apstākļos "nosvilināt" sajūgu."
Andris Valdemārs savukārt uzskata, ka uzvarētāja modeļa cena pret piedāvāto kvalitāti ir pat cildināma: "Sākotnēji šis auto uzrunā ar cenas (no 36 030 EUR par 2WD; no 42 330 par 4WD) un izmēru (garums 4,68 m, garenbāze 2,7 m) attiecību. Nevienam no tiešajiem konkurentiem šādas kombinācijas SUV listē nav. Divi no tuvākajiem klases līderiem ar septiņu sēdvietu opciju jau startā zaudē gan cenā, gan degvielas patēriņš līdz 150 000 km tiem papildus "noēd" apm. 3500 EUR ("VW Tiguan Allspace 2.0 TSI OPF 4Motion DSG-7" un "Škoda Kodiaq 2,0 TSI DSG 4x4)". Ar "X-trail E-4orce" mierīgā braukšanas režīmā rūpnīcas noteiktajā degvielas patēriņā iekļauties var, taču ziemas sezonā vai uz grants ceļa būs pagrūti.
Salonā ir sajūta, ka atrodies lielākas klases auto, tas attiecas arī uz otro. Pozitīvi – elektriskā pilnpiedziņas platforma nodrošina gludu grīdu bez kardāna "tuneļa".
Braukšanas komfortu uz nelīdzena ceļa sabojā zemprofila riepas (testa auto bija "Tekna" komplektācijā ar 255/45 R20), sev šādu opciju neizvēlētos. Manuprāt, LV ceļiem optimālais riepu profils ir 235/60 R18, un tas ir pieejams tikai lētākajās komplektācijās. Priecē īpaši kluss salons – skaņas izolācija šajā cenu kategorijā ir teicama."