Clear 14.2 °C
P. 21.06
Egita, Emīls, Monvīds
"Latvijas Gada auto" – "Nissan X-trail", kuru jau pirms nedēļas savas valsts konkursa pirmajā vietā iebalsoja lietuvieši.
"Latvijas Gada auto" – "Nissan X-trail", kuru jau pirms nedēļas savas valsts konkursa pirmajā vietā iebalsoja lietuvieši.
Foto: Raimonds Volonts / Latvijas Mediji

Skan tradicionālais konkursu finiša sauklis: "Un uzvarētājs ir..." Obligāto klusuma pauzi aizpilda Ulbrokas "Pērles" jaudīgā lifta sīciens, un no skatuves grīdas iznirst – "Nissan X-trail"!

Reklāma

Dārd un dzirkstī salūts, skan, protams, aplausi. Bet pārdomas par iespējami lielākam Latvijas iedzīvotāju skaitam piemērotāko jauno auto turpinās. Un, tajās piedaloties, vispirms cenšamies izzināt, kā šis rezultāts veidojās un ko no tā, kā saka, būs mācīties.

Universāls kompromiss

"X-trail", kuru jau pirms nedēļas savā pirmajā vietā iebalsoja lietuvieši, var visu. Lieliski un klusi ripot pa šoseju. Strauji – kā elektroauto – startēt pilsētā. Negaidot un nemeklējot ilgas uzlādes, braukt lielu attālumu. Uzrāpties augstākajos mūsu mežu kalnos. Žūrijas atsauksmēs, kuras pilnā apjomā (un arī par citiem pretendentiem) varat lasīt portālā "gadaauto.lv", kritikas maz. Lūk, dažas no tām. Izvēlējos nevis amata brāļu žurnālistu teikto, bet nozares profesionāļu – "Tet", "Latvijas valsts mežu" un "Latvenergo" autoparku vadītāju viedokļus. Viņi (kā redzams šeit pievienotajā tabulā) "Nissan" arī deva augstākās atzīmes. Vērtē konkursa žūrijas loceklis Jānis Rapa: "Man šis auto ļoti patika. Un tieši ar to, ka sniedza lielisku braukšanas pieredzi, gan braucot pa šoseju, gan pa veco "tanku ceļu", pa kuru diez vai "Nissan X-trail" lietotāji ikdienā brauks. Un tieši pa šo bezceļu "Nissan" brauca lieliski. Domāju, ka to sekmē gan divi atsevišķie elektromotori, gan, pateicoties arī bateriju blokam, zemais smaguma centrs. 

Sajūtas bija pat labākas, nekā braucot ar testa pikapiem. Domāju, ka šis ir arī lielisks ģimenes auto. 

Salons plašs, aizmugurē gluda grīda, aizmugurējās durvis atveras 90 grādu leņķī, ietilpīgs bagāžas nodalījums. Braukšanas dinamika tieši tāda pati kā klasiskam elektroauto, tikai veiktspēja ievērojami lielāka. Laiks, ko patērē, uzpildot degvielu, ir krietni mazāks, nekā veicot baterijas uzlādi. Protams, ka mūsdienu izpratnē šo auto dabas draugi par zaļu gan nesauks. Bet, iespējams, ka elektrības ražošanai fosilā benzīna dzinēja vietā ar laiku var stāties kāds ūdeņraža risinājums. "X-trail" risinājums nav unikāls, pirms kāda laika jau bija līdzīgs hibrīds "Opel Ampera", bet šis ir cits līmenis."

Uzvarētāju cildina arī cits auto pazinējs no "Gada auto" žūrijas Jānis Bite: "Kopš sākusies elektromobiļu ēra, ir jauns etalons automobiļa atsaucībai uz akseleratora pedāļa nospiešanu un sagaidāmo atsaucību griezes izteiksmē uz dzenošajiem riteņiem. Un neviens – pat sportam domāts – iekšdedzes dzinējs kombinācijā ar manuālo vai automātisko ātrumkārbu vairs nešķiet pat tuvu pilnībai. "Renault/Nissan" aliansē radītā platforma ar iekšdedzes dzinēju, kas griež ģeneratoru un elektromotoriem uz abām asīm sniedz šo pašu elektromobiļa reakciju uz akseleratora nospiešanu. 

Apvidus automobilim, kura pilnpiedziņu nodrošina elektromotori, sola precīzi kontrolējamu griezi, kā arī nav iespējams bezceļa apstākļos "nosvilināt" sajūgu."

Andris Valdemārs savukārt uzskata, ka uzvarētāja modeļa cena pret piedāvāto kvalitāti ir pat cildināma: "Sākotnēji šis auto uzrunā ar cenas (no 36 030 EUR par 2WD; no 42 330 par 4WD) un izmēru (garums 4,68 m, garenbāze 2,7 m) attiecību. Nevienam no tiešajiem konkurentiem šādas kombinācijas SUV listē nav. Divi no tuvākajiem klases līderiem ar septiņu sēdvietu opciju jau startā zaudē gan cenā, gan degvielas patēriņš līdz 150 000 km tiem papildus "noēd" apm. 3500 EUR ("VW Tiguan Allspace 2.0 TSI OPF 4Motion DSG-7" un "Škoda Kodiaq 2,0 TSI DSG 4x4)". Ar "X-trail E-4orce" mierīgā braukšanas režīmā rūpnīcas noteiktajā degvielas patēriņā iekļauties var, taču ziemas sezonā vai uz grants ceļa būs pagrūti.

Salonā ir sajūta, ka atrodies lielākas klases auto, tas attiecas arī uz otro. Pozitīvi – elektriskā pilnpiedziņas platforma nodrošina gludu grīdu bez kardāna "tuneļa".

Braukšanas komfortu uz nelīdzena ceļa sabojā zemprofila riepas (testa auto bija "Tekna" komplektācijā ar 255/45 R20), sev šādu opciju neizvēlētos. Manuprāt, LV ceļiem optimālais riepu profils ir 235/60 R18, un tas ir pieejams tikai lētākajās komplektācijās. Priecē īpaši kluss salons – skaņas izolācija šajā cenu kategorijā ir teicama."

Reklāma
Reklāma

Izcils pilsētnieks

Otrā vieta – "Renault Austral". No uzvarētāja šis atpalika par veseliem 20 punktiem. Bet tikpat neapšaubāmi apsteidza tuvāko sekotāju. Īsu "Austral" vērtējumu uzticam ilggadējiem žūrijas biedriem, žurnālistiem.

Konkursa otro vietu ieņem "Renault Austral": patiesi pievilcīgs krosovers, kas ienes jaunas vēsmas tik ļoti populārajā segmentā.

Žūrijas pārstāvis Guntars Pulss: "Jauns modeļa nosaukums laikam ieviests, lai nepazustu šā populārā segmenta raibajā piedāvājumā. Dizains tiešām izdevies un uz plašu auditoriju orientēts. Augstvērtīgs interjera noformējums. Patīkami vadāms un gana ekonomisks automobilis, kas, manuprāt, lieliski atbilst ģimenes auto funkcijām."

Toms Timoško pielīdzina "Renault Austral" augstākas klases modeļiem: 

"Jaunais "Austral" ir labākais šī brīža "Renault" modelis, kas izmanto iekšdedzes dzinēju. Tā multimediju sistēma un apdares kvalitāte līdzinās modeļiem, kas atrodas augstākos plauktos.

 Šis faktors ietekmējis arī krosovera cenu, daļēji izskaidrojot, kāpēc šobrīd uz mūsu ceļiem šo SUV redzam tik reti.

Aizmugurē sēdošajiem būs vairāk vietas nekā "Qashqai" un aizejošajā "Kadjar", savukārt bagāžas nodalījums atpaliks no "Kia Sportage" plašumiem par 157 litriem.

Nolaižot slīpi sēdekļu atzveltnes, nevar iegūt pilnībā līdzenu grīdu. Sportošanai šis auto nebūs piemērots ne dinamikas rādītāju, ne gaitas īpašību dēļ. No vietas 1,7 tonnu smagais "Austral" vienmēr izkustēsies, izmantojot elektromotoru. Sasniedzot aptuveni 10–15 km/h, iekšdedzes dzinējs nāk palīgā un paātrinājums jau kļūst asāks. Braucot ikdienišķā režīmā, hibrīda sistēmas un transmisijas darbība šķiet līgana un pārslēgšanos starp pārnesumiem nejutu.

"Austral" pieejams tikai ar priekšējo riteņu piedziņu. Pilnpiedziņas vietā varam iegūt "4Control" četru riteņu stūrēšanas sistēmu. Aizmugurējie rati nedaudz piestūrē uz šosejas, uzlabojot stabilitāti, bet pilsētā tie nedaudz pagriežas pretējā virzienā, lai uzlabotu manevrētspēju.

Kopumā "Austral" ir patiesi pievilcīgs krosovers, kas ienes jaunas vēsmas tik ļoti populārajā segmentā. Tā būtiskākais trūkums ir cena.

Kur tad elektriskie?

Abi pirmie joprojām rūc. Un mazliet arī kūp… Kur tad absolūti zaļie? Vairums finālā netika, sacentās savā papildnominācijā. Bet viens te tomēr bija. "Hyundai Ioniq". Lasiet, ko par šo unikāla izskata auto saka pastāvīgs konkursa fotogrāfs un ikdienā autoservisa "V4 Motors" īpašnieks Raimonds Volonts:

Vairums elektroauto konkursa finālā netika un sacentās savā papildnominācijā. Vairums, izņemot vienu: "Hyundai Ioniq".

"Viennozīmīgi interesantākais elektroauto dizains. Tas var patikt vai ne, bet garlaicīgs tas nav. Braukšanas kvalitāti gan pa asfaltu, gan grants ceļu var salīdzināt ar "Mercedes" līmeni. Patīkami pārsteidza ekonomiskums – apmēram 14 kw/h uz 100 km, kas ir ievērojami labāks par šādas klases Eiropā tapušiem analogiem. Lielā ātrumā auto uz ceļa jūtas kā pielīmēts. Sēdēšana un ergonomika pārdomāta – ļoti ērti. Ātrās piekļuves pogas saprotamas, nav bezgalīgi jārakņājas pa planšeti, lai noregulētu, piemēram, klimata kontroles darbību.

Vienīgais, kas liekas par lielu, ir "Ioniq" cena."

Uzziņa

Laureāti "Latvijas Gada auto 2024" papildu nominācijās:

  • "Latvijas Gada auto 2024" inovācijas balva – "Nissan X-Trail";
  • "Latvijas Gada auto 2024" modernizācija – "Renault Clio";
  • "Latvijas Gada auto 2024" dizaina balva – "Peugeot 508";
  • "Latvijas Ģimenes Auto 2024" – "Dacia Jogger Extreme";
  • "Pilsētas apvidus auto 2024" – "Peugeot 2008"
  • "4x4 Apvidus auto 2024" – "Nissan X-Trail";
  • "Sportiskākais auto 2024" – "Porsche Cayenne";
  • "Latvijas Premium Auto 2024" – "Porsche Cayenne";
  • "Latvijas Elektroauto 2024" – "Hyundai Ioniq 6";
  • "Latvijas Gada auto 2024" tautas simpātija – "Dacia Duster Extreme"*.

*Atšķirībā no citām nominācijām, par kurām balso tikai konkursa žūrija, tautas simpātijas sacensībā savu viedokli varēja izteikt ikviens interesents, balsojot klātienē tirdzniecības centrā "Mols" vai interneta vietnē "gadaauto.lv". Kopumā saņemtas 1280 balsis. Un pirmo reizi konkursa vēsturē uzvarēja nevis dārgs limuzīns, bet jauns auto, kuru var iegūt par nepilniem 20 tūkstošiem eiro. Vai tiešām sava (nevis labākā!) pārvietošanās līdzekļa izvēle pamazām kļūst racionāla?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Tēmturi
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma