Jūnijā valdība apstiprinājusi Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu par Bauskas apvedceļa būvniecību. Tā īstenošana iecerēta divās kārtās: vispirms ap Bausku un pēc tam – ap Iecavu. Provizoriskās izmaksas pirmajā posmā intervālā no 263,3 līdz 290,7 miljoniem eiro.
Valdība pieņēmusi arī zināšanai, ka atbilstoši finanšu un ekonomiskajiem aprēķiniem ietekme uz valsts budžeta ilgtermiņa saistību apmēru publiskās un privātās partnerības (PPP) projekta atvasinātā scenārija gadījumā, kad vispirms īsteno Bauskas apvedceļa un tad secīgi Iecavas apvedceļa projektu, nākamo 20 gadu laikā varētu būt ap miljardu eiro.
Ziņa ilgi gaidīta, un projekti apsveicami. Kā liecina Ķekavas apvedceļa samērā ātrais un veiksmīgais piemērs – arī izvēlētā metode ir cerīga. Informācija guvusi pienācīgu ievērību arī reģionālajos medijos. Saprotamu iemeslu dēļ – visvairāk par to rakstījusi avīze "Bauskas Dzīve", vienlaikus atzīmējot: dzīve diemžēl rādot, ka solījumiem nav lielas nozīmes – tikai darbam. Vienlaicīgi ar prieku par pieņemto valdības lēmumu Bauskas apvedceļu uzbūvēt līdz 2030. gadam baušķeniekus mulsina lielās summas darbu veikšanai un arī joprojām tālie gadskaitļi. Pārliecība būšot tikai tad, kad redzēs ceļu būves tehniku strādājam, jo solījumu līdz šim esot jau bijis ļoti daudz.
Projektu uzticēts īstenot VSIA "Latvijas valsts ceļi", kam jau esot pieredze Ķekavas apvedceļa PPP projekta izstrādē un ieviešanā. Plānots, ka PPP līgumu par Bauskas apvedceļa izbūvi varētu noslēgt 2027. gada otrajā pusē.
Kādēļ tik vēlu, vai šie plāni kārtējo reizi nebūs atlikti – par šiem un citiem ar reģionālo satiksmi saistītiem jautājumiem "Latvijas Avīze" izvaicāja satiksmes ministru Kasparu Briškenu.
Kādā stāvoklī ir mūsu galvenie autoceļi?
K. Briškens: Šo jautājumu kopīgajās sanāksmēs man regulāri uzdod arī satiksmes ministri no kaimiņvalstīm. It sevišķi Igaunija vienmēr interesējas – kā plānojam un stiprinām savu ceļu kapacitāti, kustības ātrumu un infrastruktūras kvalitāti. Jāatzīst, ka pie mums joprojām ir vairāki kritiskie posmi. Skatoties no ziemeļiem, galvenais "pudeles kakls", protams, ir Salacgrīvas tilts. Taču tur process jau ir sācies, valsts uz rekonstrukcijas laiku šo objektu pārņēma savā īpašumā. Šovasar sāksies sagatavošanās darbi, tajā skaitā pagaidu tilta izvietošana. Visai tilta pārbūvei jābeidzas līdz 2025. gada būvniecības sezonas noslēgumam.
Ejot pa kritiskajiem posmiem tālāk, nonākam līdz Baltezeram un iespējamam VIA "Baltica" šķērsojumam pār Daugavu pie Saulkalnes, kas iecerēts kā multimodāls tilts kopā ar "Rail Baltica". Tad nāk Rīgas apvedceļa daļa no Salaspils līdz Babītei. Iepriekš ar politiķu atbalstu tur ir sazīmētas ambiciozas kartes, sabiedrībai sasolītas četru joslu ātrgaitas šosejas apjomos, kas pilnīgi neatbilst mūsu valsts finanšu iespējām.
Tāpēc tagad vajadzības stingri prioritējam. Virzoties no Rīgas uz Grenctāli, mums ir Iecava ar 40 km apvedceļa daļu, tad Bauska ar 14 km daļu un tiltu. Šajā virzienā jau ir izbūvētais Ķekavas apvedceļš – iedzīvotāju un šoferu ļoti ilgi gaidīts. Visiem redzams, cik daudz laika iespējams ietaupīt uz vienu šādu apdzīvotas vietas apvedceļu. Nemaz nerunājot par to, ka tā ir kvalitatīva infrastruktūra, kas izveidota sadarbībā ar privātajiem partneriem.