Latvijas Biškopības biedrība (LBB) nesen nāca klajā ar paziņojumu, ka pat 70% no Latvijas veikalos iegādātiem medus paraugiem varētu nebūt īsts medus, tikmēr ražotāji, kas, balstoties uz likuma prasībām, veic regulāras produkcijas pārbaudes, šos apgalvojumus noliedz. Kurš no iesaistītajiem maldina pircēju?
Inovatīvi laboratorijas testi
Biškopības biedrība ziņo, ka 14 no 20 Latvijas veikalos tirgotā medus paraugiem izrādījušies neatbilstoši autentiska medus standartiem, tostarp vairāki "Vinnis" un "Rimi" privāto zīmolu produkti. LBB apgalvo, ka šie produkti ir faktiski rūpnieciski ražoti, nevis bišu ievākti, un tādējādi neatbilst ES medus direktīvai par medu kā dabisku, saldu vielu, ko ražo bites (Apis mellifera). Šāds secinājums izdarīts, balstoties uz Igaunijas laboratorijā "Celvia CC" veiktajām analīzēm.
"Latvijas Avīze" sazinājās ar laboratoriju Igaunijā un noskaidroja, ka šī esot pirmā reize, kad molekulārā metode, ar kuru testus veic "Celvia CC", konkrētajā laboratorijā izmantota medus autentiskuma noteikšanai. Turklāt laboratorijas lietotā metode, lai arī nodrošina augstu precizitāti, Eiropas Savienībā pagaidām nav akreditēta. "Celvia CC" vadītājs Kārels Krjutskovs gan apgalvo, ka uz molekulāro metodi var droši paļauties:
"Šī ir neapstrīdama metode, kas precīzi spēj nolasīt medus autentiskumu. Tā identificē bišu, augu, putekšņu un citu organismu DNS, kas medū nonāk tā ievākšanas laikā, no stropa vai ražošanas procesā.
Tas ir tikai laika jautājums, līdz atbildīgās iestādes sāks metodi lietot."
"Celvia CC" klientu netrūkst – tie ir ražotāji, fasētāji, citas laboratorijas, reģionālās asociācijas un veikali. Viņaprāt, tikai pretinieki, kuru biznesa modeli veido lētu produktu imports, cenšas apturēt šīs metodes izplatību, jo tās kvalitāte ir pierādīta citās jomās, piemēram, medicīnā un tiesu medicīnā.
Papildinot laboratorijas vadītāja teikto, LBB priekšsēdētājs Valters Brusbārdis uzsver, ka šādu metodi jau izmanto arī citās Eiropas valstīs, piemēram, Somijā, Vācijā un Austrijā, kur "Spar" pēc molekulārās metodes izmantošanas vairākus medus produktus pat esot izņēmis no saviem veikaliem. Tomēr citas valstis tā nerīkojas, jo ES pagaidām nav vienotu standartu medus autentifikācijas noteikšanai.
Ražotāji apvainojumus noliedz
Uzņēmumā "Vinnis" skaidro, ka tas jau gadiem iepērk vietējo biškopju medu un to tirgo gan Latvijā, gan eksportē. Katra medus partija pirms fasēšanas tiekot rūpīgi pārbaudīta gan zinātniskajā institūtā "Bior", gan starptautiski atzītās laboratorijās.
"Noliedzam jebkādus apgalvojumus par medus neatbilstību standartiem. Medus marķējumu uz etiķetes stingri regulē ES medus direktīva.
Tātad normatīvi ir paredzēti, lai tos ievērotu, nevis interpretētu, balstoties uz nezināmām metodēm," skaidro "Vinnis".
"Rimi Latvija" sabiedrisko attiecību speciāliste Inga Bite uzsver, ka veikalu ķēdes zīmolu – "Rimi Smart", "Rimi" un "ICA" – produkti tiek pārbaudīti vairāk nekā citu zīmolu, jo tie nes uzņēmuma vārdu. "Mēs pieprasām, lai ražotājiem būtu izveidota un sertificēta starptautiski atzīta nekaitīguma un kvalitātes vadības sistēma. Privāto piegādātāju medus produktiem "Rimi" izlases kārtībā veic testēšanu "Rimi" pārtikas krāpniecības novēršanas programmas ietvaros," skaidro I. Bite.
Tepat kaimiņos, Igaunijā, "Rimi" plauktos atrodas ap 80 medus produktu, no kuriem 80% ir vietējo ražotāju. "Rimi Igaunija" komunikācijas daļas vadītājs Tīts Koljals skaidro, ka "Rimi" medu pārbauda starptautiski akreditētā laboratorijā Vācijā – "Eurofins Food Integrity Control Services GmbH", izmantojot metodes, kas nosaka medus izcelsmes valsti, kvalitāti un autentiskumu. "Rimi Igaunija" ir ieinteresēta lietot jaunas metodes cīņā pret pārtikas viltojumiem, ja tās ir iekļautas ES akreditēto pārbaužu sarakstā. Ko kaimiņi darītu gadījumā, ja atklājas, ka prece nav autentiska?